Intressant och tänkvärd frågeställdning, @Pumori.
Den konstruktion som kommer närmast det du tänker dig är en s.k. familjestiftelse. Du kan bilda en egen familjestiftelse, men det är några saker du bör ha i åtanke:
- Pengarna som stiftelsen delar ut betraktas som periodiska underhåll. I Sverige beskattas det som inkomst av tjänst, vilket innebär att beskattningen blir högre än vanlig kapitalinkomst.
- Även stiftelsens rörelseresultat ska beskattas, men stiftelsen kan göra avdrag för det utbetalda underhållet, varför beskattningen på stiftelsenivå kan bli låg eller helt utebli.
- Förvaltningen av stiftelsen riskerar att kosta någon procent av tillgångarna per år ifall du anlitar professionell stiftelseförvaltning.
- Det finns en risk - men behöver kanske inte vara så - att din stiftelse endast kan betala understöd till dina barn och barnbarn till följd av förbudet mot fideikommiss i 9 kap. 2 § Ärvdabalken.
Beskattningsreglerna är troligen det huvudsakliga skälet till att inte fler väljer att bilda en familjestiftelse för att säkerställa arv till efterlevande.
Frågan om förbudet mot fideikommiss är tillämpbart är högst intressant. Jag har alltid trott att så är fallet baserat på vad Skatteverket skriver i sin rättsliga vägledning kring att bilda stiftelse:
Ärvdabalken begränsar möjligheterna att t.ex. genom testamente förordna att avkastning eller andra förmåner ska fördelas bland efterkommande som ännu inte är födda. Detta kallas fideikommissförbudet (9 kap. 2 § ÄB).
Stiftelseförordnanden som strider mot fideikommissförbudet är i och för sig inte ogiltiga, utan får verkställas i den utsträckning reglerna i ärvdabalken medger detta.
I ett svar på en fråga på Lawline hävdas dock att det trots detta är möjligt, men påståendet backas inte upp av hänvisning till rättsfall eller annan relevant hänvisning, t.ex. till en existerande familjestiftelse som delar ut till en hel släkt. Svar på Lawline brukar, i mitt tycke, vara av varierande kvalitet och skrivs som jag förstår det oftast av oerfarna studenter med begränsad insikt om lagars praktiska tillämpning.
Även om förbudet mot fideikommiss hindrar bildandet av stiftelsen i Sverige bör det i princip vara möjligt för dig att bilda stiftelsen i ett land där fideikommiss är tillåtet.
Lycka till med planerna och håll mig gärna underrättad om hur det fortlöper!