Hej Forumet, jag är en långtidsföljare men första gångs startare.
Kommer inleda med ett mastig inlägg gällande en arvstvist och kränkning av laglott.
Mitt syfte är att ge en så långtgående uppdatering av processen. Hur vi handlat för att ge andra som hamnar i liknande situation överblick av hur det började och slutade för att det verkar svårt att hitta hur det gick sedan.
På nätet finns en hel del så här är det men ingen slutkläm eller beskrivning av processen.
Hoppas detta kan inge lite hopp eller realism för andra läsare. Alla former av moralkakor undanbedes, moral har inget med juridiken och gällande rätt att göra.
Scenariot är som sådant:
1: Jag (36) och min syster (38) är dom enda barnen till vår pappa som gått bort för ca 20 år sedan. Vi träder då in i hans ställe som bröstarvingar. (ÄB) 2 kap 1 §.
2: Vår pappa har 2 bröder som är något äldre än honom och hängt ihop genom livet. Vår pappa flyttade som ung och deras relation var skakig som bäst. Vi har aldrig haft någon relation till dessa och dom ingen till oss. Ömsesidigt.
3: Vår Farmor som vi knappt haft någon normal relation till, möjligen ett grattis på födelsedagar genom åren men inget mer än så, har nu gått bort. Bröderna har inte heller haft någon större relation med farmodern men befunnit sig geografiskt närmare henne.
4: Det visar sig att under de senast 4 åren har pappas bröder tömt eventuellt bo på tillgångar, genom gåvobrev och testamente i livets slutskede. Detta var något vi förstod för något år sedan när vi inte kunde få några livstecken från farmor på nätet där hon varit aktiv. Vi begärda då ut register från lantmäteriet och kunde konstatera att detta skett i närtid.
5: Vid insikt tog vi tidigt i processen kontakt med en välrenommerad Advokat. Dyrt men hittills värt varenda krona.
6: Farmor var rejält snurrig sista åren, dock svårt att bevisa otillbörlig påverkan.
Tillgångar som funnits i boet:
1: Hus, värde ca 11,2 miljoner. Nu sålt av bröderna för någon månad sedan. 50/50 enl gåvobrev.
2: Sommartorp på västkusten, värde ca 8 miljoner. (gåva 100% till en av bröderna med den andre broderns medgivande.) Ej sålt. Värde baserat på taxeringsvärde och närliggande försäljningar.
3: Övriga tillgångar, kvar i boet ca 155 tkr.
Andra viktiga faktorer:
-
Gåvobrev och testamente anger att gåva ska vara enskild egendom och ej tas med i arvsmassan. Detta enligt praxis har ingen bäring och “trumfas” av laglottsskyddet.
-
Samtliga gåvor och överföringar har gjorts i nära anslutning till dödsfallet.
-
Förrättning är gjord och godkänd, inom ca 7 veckor kommer den processats av skatteverket och vi går in i arvsskiftesprocessen.
Summa summarum: Vi kommer självfallet väcka talan om bland annat laglottskränkning då gåvorna inskränker våran laglott. Det som gjorts i vår mening är att man helt sonika plundrar vår pappas lott då man på olika sätt sannolikt anser sig “mer” värdig.
Vår laglott enbart uppgår till ca 3,2 miljoner kr.
Om förlikning ej sker vilket skulle vara mest praktisk för alla parter kommer fortsätta och ta detta till tingsrätt och tack och lov skyddade av bla rättsskyddet i hemförsäkringen.
Pengarna är självklart en viktig faktor för oss men även det faktum att man inte ens försökt genom åren ta kontakt med oss på något sätt i någon av frågorna utan tror att man kan göra detta under våra “näsor”. Det är nog det som gör i alla fall mig mest förbannad.
Min far som inte lät oförrätter gå förbi vänder sig i graven.
Om någon har liknande erfarenheter eller frågor mottas dessa gärna.