Arvstvist - Laglottskränkning

Hej Forumet, jag är en långtidsföljare men första gångs startare.

Kommer inleda med ett mastig inlägg gällande en arvstvist och kränkning av laglott.

Mitt syfte är att ge en så långtgående uppdatering av processen. Hur vi handlat för att ge andra som hamnar i liknande situation överblick av hur det började och slutade för att det verkar svårt att hitta hur det gick sedan.

På nätet finns en hel del så här är det men ingen slutkläm eller beskrivning av processen.

Hoppas detta kan inge lite hopp eller realism för andra läsare. Alla former av moralkakor undanbedes, moral har inget med juridiken och gällande rätt att göra.

Scenariot är som sådant:

1: Jag (36) och min syster (38) är dom enda barnen till vår pappa som gått bort för ca 20 år sedan. Vi träder då in i hans ställe som bröstarvingar. (ÄB) 2 kap 1 §.

2: Vår pappa har 2 bröder som är något äldre än honom och hängt ihop genom livet. Vår pappa flyttade som ung och deras relation var skakig som bäst. Vi har aldrig haft någon relation till dessa och dom ingen till oss. Ömsesidigt.

3: Vår Farmor som vi knappt haft någon normal relation till, möjligen ett grattis på födelsedagar genom åren men inget mer än så, har nu gått bort. Bröderna har inte heller haft någon större relation med farmodern men befunnit sig geografiskt närmare henne.

4: Det visar sig att under de senast 4 åren har pappas bröder tömt eventuellt bo på tillgångar, genom gåvobrev och testamente i livets slutskede. Detta var något vi förstod för något år sedan när vi inte kunde få några livstecken från farmor på nätet där hon varit aktiv. Vi begärda då ut register från lantmäteriet och kunde konstatera att detta skett i närtid.

5: Vid insikt tog vi tidigt i processen kontakt med en välrenommerad Advokat. Dyrt men hittills värt varenda krona.

6: Farmor var rejält snurrig sista åren, dock svårt att bevisa otillbörlig påverkan.

Tillgångar som funnits i boet:

1: Hus, värde ca 11,2 miljoner. Nu sålt av bröderna för någon månad sedan. 50/50 enl gåvobrev.

2: Sommartorp på västkusten, värde ca 8 miljoner. (gåva 100% till en av bröderna med den andre broderns medgivande.) Ej sålt. Värde baserat på taxeringsvärde och närliggande försäljningar.

3: Övriga tillgångar, kvar i boet ca 155 tkr.

Andra viktiga faktorer:

• Gåvobrev och testamente anger att gåva ska vara enskild egendom och ej tas med i arvsmassan. Detta enligt praxis har ingen bäring och “trumfas” av laglottsskyddet.

• Samtliga gåvor och överföringar har gjorts i nära anslutning till dödsfallet.

• Förrättning är gjord och godkänd, inom ca 7 veckor kommer den processats av skatteverket och vi går in i arvsskiftesprocessen.

Summa summarum: Vi kommer självfallet väcka talan om bland annat laglottskränkning då gåvorna inskränker våran laglott. Det som gjorts i vår mening är att man helt sonika plundrar vår pappas lott då man på olika sätt sannolikt anser sig “mer” värdig.

Vår laglott enbart uppgår till ca 3,2 miljoner kr.

Om förlikning ej sker vilket skulle vara mest praktisk för alla parter kommer fortsätta och ta detta till tingsrätt och tack och lov skyddade av bla rättsskyddet i hemförsäkringen.

Pengarna är självklart en viktig faktor för oss men även det faktum att man inte ens försökt genom åren ta kontakt med oss på något sätt i någon av frågorna utan tror att man kan göra detta under våra “näsor”. Det är nog det som gör i alla fall mig mest förbannad.

Min far som inte lät oförrätter gå förbi vänder sig i graven.

Om någon har liknande erfarenheter eller frågor mottas dessa gärna.

14 gillningar

Välkommen till forumet, trots tråkig anledning.

Stort tack för att du delar. Uppdatera gärna framöver, för jag tror många har stor glädje av att höra om processen och kommande utslag om det går till domstol.

6 gillningar

Tack så mycket! Ja det är det som är målsättningen :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Tyvärr inte fler råd eller erfarenhet än att ha en duktig jurist. Som du skriver, det är lätt värt det att ha någon som håller en i handen och pekar ut riktningen. :+1:

Välkommen till forumet också. :heart:

3 gillningar

Jag har erfarenhet av detta.

Mina råd:

1. Advokater föredrar (kanske omedvetet?) långa processer framför snabba uppgörelser.

2. Meddela motparten och förrättaren redan nu att ni kommer att klandra. Meddela vänligt, så ökar chanserna till en uppgörelse.

3. Var blygsamma med era krav. Ni kommer helt klart att vinna processen utifrån de förutsättningar du uppger, men ställ er frågan huruvida ni föredrar en snabb och vänlig uppgörelse, eller en långdragen och energikrävande process som i slutändan kan ge några 100 000 mer.

4. Att gå ut med för hårda krav leder oftast till en aggresiv och irrationell motpart.

5. Lagen säger att gåvan ska återgå till boet, eller ersättning utges där återgång ej är möjlig. Eftersom den ena fastigheten är såld ska då ersättning utges, men tänk på att fastighetsskatten ska räknas av. Den osålda fastigheten ska ni enligt lagen bli delägare i. Alternativt kan ni komma överens om en ersättning även för denna fastighet (efter avräknad skatt), men även det kan bli en långdragen sak.

6. Gör det enkelt för motparten. Det bästa vore om er advokat kunde skicka ett välformulerat och vänligt brev utan hot (advokater är dåliga på det). När motparten rådfrågar en jurist vill ni att denne ger dem rådet att bara betala, eftersom en process blir meningslös.

7. Du skriver att “Alla former av moralkakor undanbedes, moral har inget med juridiken och gällande rätt att göra.” Samtidigt behandlar halva ditt inlägg snarare moraliska än juridiska aspekter. Mitt bestämda råd är att lägga de tankarna åt sidan, det hindrar dig från att se klart och nyktert på situationen, och kommer endast försvåra processen.

Min personliga reflektion, eller moralkaka om du så vill:

Du skriver att ni aldrig haft någon egentlig kontakt med din fars släkt. Inte heller din far hade någon vidare kontakt. Jag tycker nog ansvaret faller på båda parter. Blir svårt att klandra dem för utebliven kontakt, när ni inte kontaktat dem.

Skulle tro att deras resonemang ungefär är: “Aldrig har de brytt sig om farmor, men nu när arvet ska fördelas passar det”.

För övrigt har jag svårt att förstå varför vuxna människor utan minderåriga barn inte fritt får bestämma över sin kvarlåtenskap. Laglott hör till en svunnen tid då föräldrar dog tidigt och välfärden var obefintlig.

16 gillningar

Hear hear :clap:Håller helt med. Samma ingredienser i min moralkaka/reflektion.

Tack för ditt svar och för att du delar med dig av dina erfarenheter.

1: Har inte fått det intrycket. Snarare motsatsen men tiden får utvisa hur det går gällande den punkten.

2: Redan gjort i samband med förrättning.

3: Det är en avvägning såklart. I dessa fall är vi väl medvetna om att någon form av millimeter rättvisa inte existerar.

4: Möjligt, sen kan man ju argumentera att tömma egendomen på värde är en aggression i sig, skulle jag vilja hävda.

5: Att fastighetsskatten ska räknas av är jag inte helt säker på. Du kanske har mer insikt i detta än jag och får gärna delge praxis för detta alt underlag. som jag förstår det är det klart mer fördelaktigt i sådana lägen sälja bostaden i egenskap av dödsbo och låta dödsboet stå för skatten. Kvarvarande värde fördelas sedan. Den osålda fastigheten är en fråga i sig. Resonabel ersättning för denna skulle jag hävda som aktuellt.

6: Det tror jag också är bästa väg. Har återigen inte fått det intrycket. Men du kan ju ha haft mer interaktioner med advokater än mig såklart.

7: Det är möjligt, jag försökte hålla det så sakligt som möjligt för att man ska förstå kontexten och om möjligt känna igen sig om man själv hamnar i en liknande situation.

Respons på din reflektion. Jag kan förstå hur du resonerar kring kontakten absolut. Men det är viktigt att skilja på känslor och det juridiska. Laglotten är inte en fråga om vem som haft mest kontakt eller vilka relationer som funnits tidigare den är en lagstadgad rättighet för bröstarvingar.

Laglotten finns just för att skydda barn mot att helt uteslutas ur arv, oavsett vad föräldern själv önskat. Den bygger på principen att barn har en grundläggande rätt till en del av sina föräldrars kvarlåtenskap, och den gäller fortfarande i svensk rätt idag, även om välfärdssystemet har förändrats.

Att mena att laglotten är förlegad är ju din åsikt, men så länge lagen finns är den bindande. Jag är av annan åsikt och anser att man inte ska kunna favorisera barn av en mängd olika anledningar. jag menar att det gjort ett samhälle där man inte är mer knuten till krav från sina föräldrar för att inte uteslutas. Utan var och en får värna relationen till sina barn och barnbarn.

Det handlar alltså inte om girighet eller brist på kontakt, utan om att lagen tillerkänner bröstarvingar en ovillkorlig rätt.

Med andra ord är det inte vi som “väljer” att hävda något utan grund, utan vi har en rättighet som lagstiftaren har bedömt som tillräckligt viktig för att väga tyngre än den fria rätten att förvalta sin kvarlåtenskap.

1 gillning

Är det endast den kränkta laglotten ni går efter juridiskt, eller försöker ni få testamente och gåvobrev ogiltigförklarade i sin helhet ?

Endast laglottskränkningen.

1 gillning

Det är döfött. Endast kränkning av laglott är gångbart.

1 gillning

Jag tycker lagen är förlegad, men det är min åsikt. Så länge lagen inte ändras ska den ju såklart följas. Därför försöker jag dela erfarenheter kring detta och hoppas att det kommer gå bra för dig. Du har ju laglig rätt till en stor summa pengar.

Fastighetsskatt ska räknas av. Helt klart. Den ska betalas oavsett om dödsboet, arvinge eller gåvomottagare säljer fastigheten.

Jag har sett många processer på nära håll. Advokater är alltid segervissa och optimistiska inledningsvis, för att så allt mer problematisera under processens gång till att slutligen rekommendera en förlikning som uppfattas som dålig. Jag har sett flera exempel där slutlig ersättning nätt och jämnt täcker processkostnader. En advokat som snabbt och enkelt löser alla konflikter blir ju inte rik så länge de tar betalt per timme.

Jag rekommenderar starkt att de-eskalera relationen till motparten, hur illa denne än beter sig.

2 gillningar

Hej

Har viss erfarenhet, och är gift med jurist/advokat vars första råd i sådana här saker är att hålla sig till de legala aspekterna, ta bort allt emotionellt tyckande.

det är många dåliga på, och ska hålla på slänga sig med hur sviken man var, eller hur många somrar man varit på det där landstället osv osv.

Det struntar rätten i sedan om det går så långt. Det viktiga är dina juridiska rättigheter, och ta hjälp av en jurist att tydliggöra dessa, formulera utifrån detta ett krav och skicka iväg det.

2 gillningar

Uppdatering: Brev om samförstånd utskickat till parterna som kommer motta detta. Sedan kan förhoppningsvis arbetet med förlikning påbörjas. Tummar hålls att detta går smidigt och utan allt för mycket motsträvan från motparter.

6 gillningar

Tack för uppdateringen. :heart:

1 gillning

Efter en värdering nu är gjord har motpartens advokat inkommit med ett svar.

Vår advokat har mottagit brevet och delgett sin rekommendation. Vi kommer nog bottna i ett beslut under dagen där vi godtar en förlikning.

Det råd jag kan ge ur min synvinkel är att skaffa en bra advokat direkt. Det har varit relativt billigt i sammanhanget och har gett oss både råd och trygghet i processen.

En sådan här process är väldigt krävande och tidsödande och jag ser verkligen en ljusning i att detta snart kan vara över.

Men man ska inte pusta ut förrän man ser pengarna på kontot.

Återkommer med tidsspann och kostnad/payoff för hela processen när den är avslutad.

17 gillningar

Håller med om rådet att anlita de duktiga och många gånger dyra personerna direkt. Oftast billigast i längden.

2 gillningar

Att gå igenom en rättsprocess tar väldigt mycket energi och tid hoppas det löser sig snabbt och smidigt för er.

Lycka till !

Såg på svt play TV programmet Ekonomibyrån ett bra program om arv som är sevärt.

Trevlig kväll !

1 gillning

Är det vinstskatten ni avser med fastighetsskatten?

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Påtala för farmor att hantering av arvet skapar osämja?

Hej Spar-Olle. Din farmor får ju ge bort lantstället, det kan du i regel inte bestrida juridiskt. Det kan hända att den räknas som förskott på arv, eller att det inte gör det. Bör framgå av gåvobrevet.

Det finns visserligen en undantagsregel i Ärvdabalken 7 kap 4 § första stycket.

4 §
* Har arvlåtaren i livstiden bortgivit egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syftet är att likställa med testamente, skall i avseende å gåvan vad i 2 och 3 §§ är stadgat om testamente äga motsvarande tillämpning, om ej särskilda skäl äro däremot; och skall vid nedsättning av gåvan motsvarande del av den bortgivna egendomen återbäras eller, om det ej kan ske, ersättning utgivas för dess värde. Vid laglottens beräkning skall värdet av den bortgivna egendomen läggas till kvarlåtenskapen.

Det är inte helt lätt att bevisa att gåvan är att likställa med testamente. Ta råd av en advokat innan du begär något. Arvstvister är inte att leka med, kan bli giftiga.

Vidare har hon lovat att ge dig och din bror en gåva, men det har ännu inte skett. Det blir tyvärr svårt att bygga ett juridiskt argument på. Om du inte har fått ett regelrätt skriftligt gåvobrev i förskott, men det verkar inte så.

Det är lätt att förstå att det emotionellt känns orättvist.