Återstående tid att leva uträknad av SCB

Jag tog siffrorna från en DN-artikel som angav SCB som källa, gick inte in o kollade själv.

Person 1 lever till minst 75år med 85% sannolikhet
Person 2 lever till minst 75år med 88% sannolikhet
Chansen att båda lever vid 75 års ålder är 0,85x0,88= 0,748 eller ca 75% sannolikhet.
Men hur räknar man ut att person 1 har dött men inte person 2 vid 75 år?
Är det (1-0,85)x0,88= ,132 (13%) ?
Hur räknar man på risken att en av de båda dör före 75 år?

Ja!
Förutsatt att man är hyggligt bra på att förvalta sitt eget kapital, om man lever länge.

Får man snabbt ut så mycket pengar som möjligt och återinvesterar mycket av dem kan man med ränta på räntaeffekten trygga inkomsterna om man får ett långt liv.

Man kan bara påverka sannolikheten för ett långt liv (kost, motion, sömn, goda relationer etc), men man har ingen garranti att man inte råkar dö ung.

Dör man ung (det vet man inte), då är valet att snabbt ta ut så mycket pengar som möjligt också bra istället för att snåla med pengar man inte kommer kunna använda för man dog.

Kan rekommendera denna räknaren som gav mig och @carolinebolmeson följande grafer:

image

samt

image

samt

image

4 gillningar

Glöm bara inte att:

1. Medel/median-livslängd är en sak.

2. Hur pigg man är i knopp/kropp vid en viss ålder en annan sak.

3. Hur mycket pengar man behöver/önskar vid en viss ålder blir beroende av 1 & 2. :wink:

4 gillningar

En kalkylator som inte tar hänsyn till genetik blir iaf jag ypperligt tveksam till. Många människor som lidet av kroniska åkommor känner sig helt friska i vardagen så det där med självskattning ska man nog också ta med en fet nypa salt.

Däremot jättebra att medvetandegöra sin egen dödlighet och förhålla sig till den. Men snälla, lägg inte för mycket vikt vid er beräknade bortgångsålder!

Lev väl!

5 gillningar

Håller med. Jag tror det stora värdet att ta med sig är väl egentligen “jag behöver inte bete mig som att jag kommer leva för alltid”… Tänker att det är ett bra ställe att börja på. :blush:

3 gillningar

Själv siktar jag att jag blir 100 till att börja med. Då blir det lagom köra 100% Global index till 90. Efter det kan man börja dra ned på risken :joy::joy::wink::person_tipping_hand: . Så positiv är jag till livet i alla fall :partying_face:.

3 gillningar

“Dödsålder är mycket individuellt”. Rolig mening.

1 gillning

Jag får känslan av att den bygger på amerikanska siffror. Ni vet, det stora U-landet i väst där man lever på friterad hämtmat, tar bilen till brevlådan, har begränsat antal sjukdagar man vågar använda och inte ringer ambulansen förrän huvudet lossnat eller ens femåring hittat uzin i byrålådan och skjutit farmor.

(I e, de har lägre medel- och medianålder jämfört med oss.)

Slut på svadan strax. Men genetik, hälsovård, stress, miljö, livsstil, vikt, näringsintag, motion etc borde med i kalkylen för att få nån rimlighet i resultatet. Detsamma gäller såklart länken jag postade tidigare, men den har ju ett tramsigare tilltal oavsett.

4 gillningar

Yes, det gör den. Men det ju bara bra om man lever länge tänker jag. :joy:

1 gillning

Du kan ju inte förvänta dig att få någon exakthet i detta. Det är statistik och du kan bara se det som en indikation utifrån en gruppnivå.

Självklart. Därför blir räknarna bara en uppskattning av tiden och också ganska meningslösa. Jag brukar tänka att båda mina föräldrar lever, nu närmare 80 än 70. Ingen av mina far-och morföräldrar lever utan lämnade klotet vid 64, 79, 83 och 84. De var födda på 00-talet och 10-talet med allt vad det innebar och vad som hänt med medicin och forskning sedan dess. Farmor, som dog vid 64, hade en yngre syster som blev 102. Livet är inte rättvist, men jag tänker att de där siffrorna ändå pekar på vad jag kan förvänta mig om jag slipper olyckor och svårare sjukdomar.

1 gillning

Lika meningslöst som att säga att börsen går upp +7% per år i snitt. Det är meningslöst för somliga men något att relatera till för andra.

1 gillning

Så är det såklart. 7% och 83 år är båda snitt. Men ett börsfall och ett frånfälle påverkar ”kapitalet” olika. :sweat_smile:

1 gillning

Siktar själv på att fylla tresiffrigt. Lever forumet 2072?

2 gillningar

Absolut även om jag inte kan lova att jag hänger här. :slightly_smiling_face:

5 gillningar

Vad säger du om kalkylatorer som tar in en del livstilsdata? Exempel nedan, finns många, de flesta USA baserade. Bättre eller sämre?

Sen får man såklart ”gifta” ett sådant resultat med hur det ser ut i släkten, tänker jag.

Sen tycker jag att huvudsyftet med sådana är att inse att man inte behöver oändligt mycket pengar för man kommer inte att leva för alltid. Alltså ens död måste vara en del av FIRE/pensions kalkylen. Tyvärr.

Fördelen är att man just inte behöver oändligt med pengar, så man inte offrar allt i unga år utan lever livet lite också.

Se det som skeva tärningar med utfall Lever/Död

LL 0.88 * 0.85
LD 0.88 * 0.15
DL 0.12 * 0.85
DD 0.12 * 0.15

Sökta sannolikheten är LD+DL (om du menar sannolikheten att exakt 1 dör, och inte menar att minst en dör, då du har LD+DL+DD)

Blir smått nyfiken på varför du (män) har högre chans att dö mellan 65-70år för att sedan ha lägre chans att dö fram till 100år sen tillbaka till högre.

Är det motorcyklarna som kommer fram när gubbarna går i pension tro?