Bara gratulera att det räcker i din situation. Sitter också i en hyresrätt relativt nära stan men på lagom avstånd, med en ganska saftig hyra. Ska jag dra pluggen ska det funka för både mig och min fru, och vi kommer behöva minst 14 miljoner för det. Forfarande med viss risk för behov av minskning av utgifter jag ser som viktiga för att trivas med livet. Ser därför att det krävs en avsevärd summa mer innan jag är ”rik” på riktigt. Skulle inte kunna klara mig själv på avkastningen från 5 utan att ta väl stor risk. Därav min förståelse för att inte se 10 som rikedom ![]()
Med två döttrar på 20/23 som jag ibland förfasas över hur de och deras kompisar ”följer/påverkas/förförs” av influencers och inslag på sociala medier försöker jag lite käckt tänka så här.
Senaste 100 åren har föräldrar förfasats över:
- Icke heltäckande baddräkt
- Sprit/alkohol
- Sex före äktenskapet
- Pardans
- Äldre rockmusik
- Nyare rockmusik
- Hårdrock
- Videovåld
- Tv-spel
- Tatueringar
- Internet
- Onlinespel
- Rappartister
- Sociala medier
Om vi då flyttar fokus mot att ”se upp till vissa och vilja bli rik/berömd snabbt” har man nog gjort så i alla tider känns det som. Väldigt GROVT och FÖRENKLAT typ:
xxxx-1600 = byhövdingen/bästa jägaren
1600-1800 = adeln/kugliga
1800-1950 = fabrikörn/chefen
1950-1980 = filmstjärnor/artister
1980-1990 = fotomodeller/finansvalpar
1990-2000 = artister/tv-stjärnor/idrottsstjärnor
2000-2010 = tv-stjärnor/bloggare
2010-2020 = lokala influencers i egna landet
2020-2024 = tiktok/megastjärnor runtom i världen
2025-???
Så sammafattningsvis ”This too will pass -or continue as usual” ![]()
Nej det fanns inga konkreta tankar på hur ungdomarna skulle bli rika.
Jag kan uppleva dubbla budskapet som kan förekomma inom svensk skola. Första budskapet: skolan måste bli hårdare, mer läxor, inga telefoner och etc.
Sen kommer den andra budskapet: det är så synd om våra elever, det ställas alldeles för hög krav på dagens elever, eleven för tjänar att ha ledigt efter skolan och etc
Notera att det alltså var vad ungdomarna själva hade för tankar kring hur de skulle uppnå detta (i citatet nedan) som jag undrade om.
Bakgrunden är det här som du skrev tidigare:
Entreprenörer brukar väl knappt ha utbildning i många fall. De drivs ju av något annat och gärna snabbare än att harva runt på exempelvis uni.
Det varierar väl men åtminstone brukar entreprenörer gärna ”göra fel”. Man vill inte alls följa alla de där stegen i läroboken. Ibland blir det pannkaka och ibland blir det succé.
Just av ovanstående orsak passar entreprenörer inte i regelstyrda organisationer, i miljöer där alla på riktigt tror att regelboken är vägen till lycka.
I många socialt inriktade organisationer anses det viktigt med ”rätttvisa”, att ”alla ska vara delaktiga” osv. Det anses alltså viktigare att lågpresterande individer ska trivas än att organisationen ska prestera maximalt. En sådan plats är knepig för en entreprenör, åtminstone om det finns hinder mot att börja med att kasta ut de lågpresterande.
Det är faktiskt en av faktorerna för vem som blir entreprenör från denna artikeln.
Regelbrytare är mer benägna att starta företag. Så tänk på det nästa gång du står och väntar på grön gubbe utan en bil i sikte ![]()
@janbolmeson har kanske inte helt oväntat berört detta i podden
Personporträtt: Caroline intervjuar Jan om hans (och deras) livsresa 🙈 | 331
Caroline: Det är en av de sakerna jag tycker om med dig, att du inte följer alla regler. Samtidigt kan det vara irriterande ibland.
Jan: Det roliga är att jag har adopterat den inställningen i många områden av mitt liv. Min grundläggande övertygelse är att naturlagar är oföränderliga, medan mänskliga lagar är öppna för omförhandling. Till exempel, att köra mot rött är ingen naturlag, det är en mänsklig överenskommelse med konsekvenser om man bryter den.
Så när jag säger att jag bryter mot regler, handlar det om att jag funderar över vilka överenskommelser jag anser vara acceptabla att följa. Jag väljer att följa vissa regler, som att inte köra mot rött, eftersom jag inte är så sugen på att hantera konsekvenserna av att bryta mot dem. Men det förändrar inte faktumet att det bara är ett påhitt (om än ett praktiskt sådant).
Å andra sidan är jag inte intresserad av att ändra alla regler som jag anser vara felaktiga. Det handlar om att ha ett nyanserat perspektiv på överenskommelser. Det är viktigt att påpeka att detta är ett personlighetsdrag som diskuteras inom psykologin. Jag har en grundläggande attityd att jag är större än världen och att det inte handlar om värdering, utan om hur jag förhåller mig till världen. Antingen formar man världen enligt sin vilja eller försöker förstå den för att navigera i den. Jag är mer åt hållet att forma världen efter mitt eget huvud.
Jag förstår att det är väldigt förenklat men jag kan inte sluta störa mig på att vi idoliserade bästa jägaren ca 10 000 år efter att vi lämnade jägar-samlar-samhället… ![]()
Vårt DNA har fortfarande inte lämnat jägar- och samlarsamhället. Jag tycker fortfarande att jägare verkar inhysa viss respekt ![]()
Politiker poserar ju gärna i jägar/frilufts-miljöer inför val osv.
Finns nog sammanhang där det är högstatus att vara bästa jägaren även idag.
Just nu läser jag boken Någon att räkna med skriven av Robert Karjel, han menar på att byråkrati Sverige har en tendens att lämna ansvaret till någon annan person eller myndighet. Det beror på att i Sverige finns det tendenser att inte vilja göra fel och människan vill helst göra rätt från början. Författaren menar på att man inte alltid behöver följa regelboken, utan ibland måste personen eller myndigheten ta ett eget initiativ annars händer det inget.
Det jag vill komma med att entrepenörer som startar eget är väl trötta förhålla sig till andra människor för de inte har samma inställning som de själva. Vill jag förändra något nu eller om behöver jag vänta in kollegorna för att kunna förändra?
Jag upplever nu detta på min arbetsplats, folk väntar på att någon ska göra något, istället för att agera själva.
Jag funderar på om vissa tänker att bästa jägaren hade hög status endast på grund av dennes skicklighet eller färdighet, när det egentligen säkert lika mycket handlade om att personen var resursstark. Vilket vi idag översätter till har eller kan tjäna mycket pengar, precis det dagens ungdomar strävar mot…
Ledaren tog jägarnas byten, men lät hyllningarna gå till jägarna, medan ledaren delade ut bytet rättvist. Där föddes begreppen: passiv inkomst och politik😉
Fullträff, många av problemen i Sverige grundar sig i inflexibel byråkrati! Gissningsvis skyr entreprenörer sådana miljöer som pesten.
Var det inte den bästa jägaren som blev ledaren?
Nu härjade jag ju bara såklart, men sociala färdigheter och en beskyddande roll kan ju iofs också blivit ledare. ![]()
Tänker att vi fortsätter med tråden.
Ny artikel från SVT Fler unga investerar på börsen – forskaren: ”Deras kunskap är väldigt låg” | SVT Nyheter
Hittade forskningsartiklen, tänker jag bifogar den
här
https://www.researchgate.net/publication/378432901_Financial_literacy_personal_financial_situation_and_mental_health_among_young_adults_in_Sweden
Visst är det så. Valde område med flit, då det handlade om ribban för rikedom. Och de som siktar på att bli rika i Stockholm lär vara färgade av prisbilden i exv de inre delarna av Bromma
Ibland är det dock föräldrarna som tycker synd om sina egna barn. Redan i mellanstadiet kan inställningen till skolan bli lite slapp.
“Nejmen vadå, han kan väl få sluta lite tidigare på onsdagar? Annars hinner han ju inte hem innan fotbollen ordentligt! Bara en halvtimme eller så.”
Och när svaret är nej förstår de inte varför. Verkligen jättesynd.
Det är liknande inställning till att anstränga sig i skolan. Det är ofta jag mött elever som inte “orkar mer” 20 min in på första lektionen efter lunchrasten. Även i den situationen skulle det inte förvåna mig om vissa föräldrar upplever det som orimliga förväntningar på barnen.
Inställningen är inte alltid den enklaste att arbeta med. Jag ser trots detta fram emot att pröva att hålla i föräldrakontakt på nästa praktik. Spännande! ![]()
![]()