Intressant. Vad har du för budget för att hyra bil hela sommarsemestern? Hur länge brukar det handla om?
Varierar lite beroende på vilka erbjudanden som finns. Brukar hyra korttidsleasing 1 månad på Europcar eller motsvarande. Senaste åren elbil (har laddmöjlighet vid sommarstuga ca 10 mil bort dit vi åker ofta). Har varierat mellan 6000-11000 beroende på storlek på bil, erbjudande etc. Har bokat en Cupra till sommaren 2025 för 9195 kr (30 dagar).
Senaste åren har vi snitt haft bilkostnad för 4000 kr/månad (totalt inkl. allt) sett över hela året. Då har vi inte snålat med när vi hyr bil så kanske hela sommarsemestern, minst en helg i månaden, några längre utfärder/långhelger i Sverige, en veckas skidsemester, en vecka över jul/nyår + några kortare bilbokningar för att åka till Ikea, bygghandel el. liknande. Utöver jul de år vi åker till min släkt (vartannat år) och skidsemester så använder vi inte bil så mycket november-februari.
Nä behövs inte. Men allt är ju kontextuellt. Bor du i en storstad behövs bil def inte. Avsides på landsbygden ja såklart. Beror väl på vad man vänjer sig vid också såklart. Har haft barn i 13 år utan bil. Skulle säga att min hälsa är väldigt bra tack vare just det. Går och cyklar överallt. Sedan kan jag inte förneka att det skulle vara väldigt smidigt att ha. Och kommer säkert att skaffa
Det är inga turneringar/matcher.
Har du inte skrivit en sån här tråd tidigare? Vi har ingen bil, kör Kinto. Från det att barnen är 10-11 år kan de mycket väl ta sig runt med lokaltrafiken, sen kan man hyra för enstaka längre resor typ bortamatcher. Uppstår det andra situationer då de inte kan ta sig dit de ska kan man lösa det med uber. Tycker inte att det varit något problem, i dessa dagar går det mesta att lösa via olika leveranstjänster dessutom.
Uppfattade att du lade en icke önskvärd värdering i formuleringen ”det verkar rätt trist”. Jag har valt att skaffa barn och även låta dem utveckla egna intressen även om detta inte alltid är super enkelt för mig själv.
Har skrivit en tråd om bilhyrningstjänster. Fokus var lite annat där. Dock framkom det här “problemet” där, därav den här tråden.
Kommentaren åsyftar hur min släkting har det. Det är flera barn och mycket logistik. Att barnen ska ha bra aktiviteter och möjligheter ser jag som givet. Om det inte vore så hade jag inte lagt upp den här tråden. Det är just att/hur det ska kunna fixas utan bil som hela frågan handlar om. Att vissa är fattiga och att det blir en massa begränsningar förstår jag. Jag har andra i min närhet som har det så. Om man ska hyra bil, samåka med andra eller hitta lösningar så är det ju heller inte nödvändigtvis gratis.
Vi bor i en mellanstor stad. Fotboll, hockey mm.
Vi har bilar men det hade gått bra med lådcykel/ cyklar sedan carpool el liknande för bortamatcher en del helger. Man måste inte följa med på alla bortamatcher. Vi använder i regel ej bilen för hemmamatcher/ träning(ca 5km enkel resa).
Nu är jag lagledare så jag är med på allt(men plockar upp andras barn).
Barn som är +9-10 år och bor centralt i en mellanstor stad med nära till det mesta men inte för mycket trafik så kan nog cykel användas mycket mer än det gör idag.
Kanske har det ändrats men jag tyckte som barn det var en frihetskänsla att i tidig ålder kunna ta sig själv till och från aktiviteter.
Jag bor i Stockholms innerstad och har aldrig ägt en bil. När min son spelade fotboll hände det ibland att det var match kl 09 en lördag långt bort. Då tog vi en bilpoolsbil. I övrigt så har vi cyklat eller åkt kollektivt till alla matcher/träningar. Funkar hur bra som helst. Visst det hade säkert varit bekvämare att bara gå ner och sätta sig i bilen, men min erfarenhet är att Stockholms kollektivtrafik är otroligt väl utbyggd och det går att ta sig nästan vart som helst.
Bor i villa i Gbg-området och har barn som spelar handboll och fotboll. Det finns inte en chans i helvetet att det skulle gå om vi inte hade haft bil. Ibland går det inte ens att klara sig med den bilen vi har.
Vi bodde i centrum när barnen var små och då funkade lådcykeln till det mesta av aktiviteterna. Men när barnen blir 9-10 år gamla och har bortamatcher som börjar kl 09 i Alingsås/Uddevalla så är det inte rimligt att åka kollektivtrafik.
Vill man vara nån slags vänster-mupp som förväntar sig att barnen alltid kan åka med andra, så funkar det såklart.
Men spårvagnstrafiken i Göteborg är väl den mest utbyggda i hela landet!?
Jag förutsätter att du skämtar. FYI så går jag hellre än åker spårvagn de gångerna alternativet finns - det går fortare.
Jag kunde inte vara mer ironisk ![]()
Jag höll på med ridning, konstsim och simning. Det var valfritt att tävla då, men det här var ju ett tag sedan…
Jag kan lova att det tisslades och tasslade även på 80-talet, för det hörde man om han vars föräldrar var ”för upptagna och viktiga” för att engagera sig i sin sons aktiviteter.
Detta nådde givetvis inte dennes öron, och det var aldrig till dens last, andra ställde givetvis upp och skjutsade han med glädje.
Fast det är ju inte så att någon tvingar dem att vare sig ha bil eller ta ansvar för de som inte har bil.
Eller så var de bara inte intresserade. Ska man engagera sig så bör man ju göra det för att man tycker det är kul och inte för att man måste - blir mycket bättre då för alla inblandade.
Finns ju en skillnad mellan att vara engagerad och låta barnets kompisars föräldrar agera någon slags taxiservice åt ens barn.