Vet inte varför mitt förra inlägg togs bort, men en pension i Venezuela verkar vara på ett par hundralappar i månaden. Gissar att man hamnar en bra bit under grundavdraget här, om den ens betalas ut till emigrerade.
Nej, det är inte samma. För i trådstarten står det:
Så de letar efter sätt att bli försörja med svenska bidrag. Vet inte om de får någon pension från Venezuela, men det lär i så fall inte vara mycket, och inte något som kommer bidra mycket till svenska skattesystemet i alla fall.
Enligt chatgpt: Om man inte har jobbat i landet som man som pensionär bor i så är det den svenska sjukförsäkringen som betalar kostnaden för sjukvård i det andra landet.
Det framgår av inlägget och gäller generellt att pensioner från olika andra och tredje klassens länder normalt inte är värda någonting alls och/eller bara betalas ut till personer som fysiskt befinner sig i landet. I många länder fungerar pensionssystemet ungefär som garantipensionen gör i Sverige.
Jag tror inte att ChatGPT har rätt i det här fallet.
Om du som EU medborgare bor i t.ex. Nederländerna eller Tyskland så behöver du en lokal sjukförsäkring. Sverige betalar inte för din sjukvård om du inte är tillfällig besökare och behöver vård som inte kan anstå.
Generellt så är det ofta klurigt med betalning av vård inom EU. När min son fick ett infekterat insektsbett i Sverige för några år sedan så hjälpte blått kort inte alls och jag åkte på att betala för vården tre gånger. Dels på plats, dels via faktura och dels via inkasso.
Nu var det bara 5000 SEK per betalning plus 2000 SEK extra i inkassoavgift så det var lättare att betala än att bråka men vård kan bli hyfsat dyrt även i Sverige.
S1 intyg: “Intyg om din rätt till sjukvård om du inte bor i landet där du är försäkrad. För dig som är utstationerad, gränsarbetare, pensionär eller statligt anställd och dina anhöriga.”
Är det verkligen så?
Gäller inte svensk SINK inom EU?
Jäklar vad många som klankar ner på att han vill ta sina äldre släktingar till Sverige. Han och frun jobbar. Han har barn som också kommer jobba och betala skatt i Sverige. Tänk själva på om det var ni som flyttat till ett annat land.
Tror inte någon bryr sig om TS tar hit sina anhöriga för egna pengar. Det som många (iaf jag) vänder mig mot är att TS vill att Sverige ska bekosta deras uppehälle.
Tror du det skulle vara hållbart om alla fick ta hit anhöriga på statens bekostnad?
9 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Gör det du tror är bäst för familjen. Detta är helt fel forum för tips om hur du ska lösa din situation.
Ja, tidigare har det ju uppenbarligen gått bra att göra sådant. Nu börjar olika elementära krav att ställas och då kan ju olika tips möjligen underlätta.
man kan väl skicka USD-sedlar? (gissar att man blir tvungen att skicka fysiska sedlar. då Venezuela har valutarestriktioner)
Såklart man kan posta sedlar. Men hur löser det problemen med till exempel att medicinerna din mamma behöver kanske inte finns att köpa?
Sorry morsan, vi får se hur länge du överlever utan din hjärtmedicin, lycka till. ![]()
Jag får nog säga att jag inte heller delar din mening. Ett snarlikt exempel är att Sverige (och fn) har gjort asylprövning till en mänsklig rättighet. Det praktiserar vi, i begränsad form. Vi, och hela EU, har däremot betalt Turkiet för att förvara mängder av flyktingar från att komma hit och sätta det i praktik.
Med andra ord praktiserar vi då den ideologiskt grundade mänskliga rättigheten, i begränsad form, men vi behandlar den helt annorlunda rent praktiskt av uppenbara resursrelaterade skäl…
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Tråkigt att folk inte kan hålla sig till ämnet.
Låser tråden. Hör av er om ni vill publicera något av relevans.