Denna fråga har redan blivit besvarad i den matematiska diskussion som skedde i tråden mellan inlägg #100-#114. Det är dock bra att du ställer den igen, för jag misstänker att många inte hängde med i all matematisk jargong.
Personligen tycker jag att @econ101 slutsatser var viktigast att förstå:
Jag ska göra ett försök att förklara detta i enklare termer så att alla kan förstå, för jag tycker att det här är extremt viktigt. Notera dock att jag inte har någon formell eftergymnasial utbildning i matematik (men däremot ett stort intresse), så ni matematiker i forumet får gärna rätta eventuella misstag!
Till att börja med är det viktigt att förstå skillnaden mellan aritmetisk och geometrisk avkastning. Börja annars denna tråd: “En statistisk “gåta” för Taleb-entusiasten”. Kort sammanfattat är det aritmetiska snittet det klassiska additiva snittet (ex. snittet av 1 och 9 = (1+9)/2 = 5), medan geometriskt snitt är det multiplikativa snittet (ex. snittet av 1 och 9 = (1x9)^(1/2) = 3). När man räknar portföljavkastning över tid, dvs. CAGR, används det geometriska snittet.
Matematiskt gäller följande:
- För positiv geometrisk avkastning över tid (CAGR) krävs minst att portföljens totala viktade aritmetiska snittavkastning är positiv.
- Ett enskilt tillgångsslag i portföljen kan dock ha negativ aritmetisk avkastning, men ändå potentiellt öka portföljens CAGR, om tillgången är okorrelerad (eller ännu bättre anti-korrelerad).
- Ju lägre volatilitet en portfölj har, desto mindre skillnad är det mellan portföljens aritmetiska avkastning, och faktisk CAGR.
Här kommer ett konkret exempel (med överdrivna siffror för tydlighet):
Vi bygger en hypotetisk portfölj på 100 kr med 90% aktier (positiv förväntad aritmetisk avkastning) och 10% guld (negativ förväntad aritmetisk avkastning).
Aktiefonden går +30% vartannat år, -20% vartannat år.
Aritmetisk avkastning: (30-20)/2 = +5%/år
Geometrisk avkastning (CAGR): (1,3x0,8)^(1/2) = +2,0%/år
Guldet går -20% vartannat år, +15% vartannat år.
Aritmetisk avkastning: (-20+15)/2 = -2,5%/år
Geometrisk avkastning (CAGR): (0,8x1,15)^(1/2) = -4,1%/år
Portföljen får då sammantaget utan ombalansering:
Aritmetisk avkastning = 0,9x5%+0,1x-2,5% = +4,3%/år
Geometrisk avkastning (CAGR) = 0,9x2%+0,1x-4,1% = +1,4%/år
Vad händer med portföljen om vi ombalanserar i slutet på varje år? Vi sätter upp en tabell:
| År |
Aktier, startsumma |
Aktier, slutsumma |
Guld, startsumma |
Guld, slutsumma |
Total slutsumma |
| 1 |
90 kr |
117 kr |
10 kr |
8 kr |
125 kr |
| 2 |
112,5 kr |
90 kr |
12,5 kr |
14,4 kr |
104,4 kr |
CAGR med ombalansering = (104,4/100)^(1/2) = +2,2%/år
Vi har alltså ökat vår avkastning med +0,2%-enheter, jämfört med om vi hade haft 100% aktier!
Sammanfattat: JA, en tillgång med negativ förväntad avkastning kan höja både riskjusterad och absolut avkastning i en portfölj, om den är okorrelerad (eller ännu bättre anti-korrelerad som i ovanstående exempel). Det finns en anledning till att Dalio kallar detta för sin “holy grail”.