Att ljuga i sitt cv

Luktar ChatGTP om hela det stycket, torrt som fnöske!:grin: (Är det också fusk?)

3 gillningar

Instämmer. Nästan överdrivet fornstöpt.

Ja men kräver en hel del jobb och engagemang att upprätthålla sina referenser…

Några luncher per år brukar lösa det även fast man bytt jobb.

Ämnet handlar om att folk ljuger i sitt CV och hur arbetsgivare kan hantera det. Att det finns arbetsgivare som är allt annat än fläckfria är en separat fråga. Baserat på dina inlägg i tråden verkar du stortrivas på din arbetsplats :slight_smile:

Referenser är bara en av flera komponenter för att få en bild av en kandidat. I mitt tidigare inlägg syftade jag snarare till en formell verifiering med hjälp av extern part där anställningar, examen (även ekonomi, brottsregister etc) verifieras via myndigheter, tidigare HR osv.

1 gillning

:grin: Jag har mina erfarenheter av arbetsgivare med så kallad falsk marknadsföring för att lura in folk.:wink:

Bakgrundskontroll sker ofta genom företag som Tofindout tex som fungerar ypperligt, i annat fall när det handlar om säkerhetsklassning till myndighet etc det mest seriösa och pålitliga skulle jag säga är med tillhörande SÄK-intervju av person och familj beroende på säkerhetsklassnivå.

2 gillningar

Funkar inte för alla jobb men tester kan vara bra.

Vi har nu för tiden två programmeringstest för alla kandidater på min arbetsplats. Ett kandidaten gör själv online och sen ett på plats där jag sitter bredvid och vi kan disskutera lösningar tillsammans.

Man brukar se ganska snabbt om nån förskönat sitt CV. I alla fall gällande kodandet. dessutom spelar det ingen roll om personen tagit en master/magister/bachelor/självlärd etc. Alla rekryteringar vi gjort på detta sätt har fallit väl ut.

1 gillning

Det är det som är så sorgligt - att “anything goes” idag. Folk borde bry ser mer för allas skull, men vi är så långt uppkörda i individualismens bak att det är ofattbart. Och så undrar vi vad som är fel?

Jag har själv insett att jag har för höga krav. Varje ny arbetsgivare/plats har med tid alltid visat sig försköna och mer eller mindre ljuga om hur arbetsplatsen och rollen är, enbart för att få en på kroken.

1 gillning