Detta kan iofs förstå.
Det har blivit lite dyrare att åka till vissa länder, särskilt om man betalar resan i EUR eller USD men samtidigt kan det hända att själva priser har gått ner då efterfrågan är mycket lägre. Hur som helst, även med valutarisken beräknad är min resa enbart 10% dyrare än vad det hade varit om jag hade åkt 2020 som planerat. Visst är det tråkigt, men jag har råd ändå.
Detta med att få sparken tänker jag ofta också, om jag nu ska bränna 60.000 på en resa och sen kommer jag hem och får sparken. Men sen inser jag att tänk om jag inte åker och blir påkörd av en buss imorgon. Man vet aldrig. Jag skulle inte spendera hela min buffert på en resa och ha noll i sparkontot, men har du budgeterat för resan, du har pengarna på kontot och du inte ska röra din buffert, kör på.
Att andra inte har råd har alltid varit så. Jag har råd med dyra resor och andra i min omgivning har inte det, ibland har det också varit tvärtom, jag var fattig och arbetslös och mina kompisar åkte till Maldiverna. Ingen tänkte stanna hemma och åka till Öland istället bara för att jag inte hade råd att åka till Maldiverna.