Att spara lagom till barnen

I det här fallet var det en engångsinsättning på 100 kkr till vardera barn för 14 år sen som jag successivt placerade i indexfonder och lite guldcertifikat. Genom åren har även en del gåvor från far- och morföräldrar kompletterat, men annars är det ränta-på-ränta effekten som fått verka.

Men när jag nu räknade på vad jag hade behövt månadsspara till varje barn för att nå samma resultat så räckte det faktiskt med halva barnbidraget in i global indexfond, om man börjar direkt när barnet föds.

2 gillningar

Jag har liknande funderingar. Borde väl finnas någon produkt man kan låsa pengarna i strax innan de blir 18 om man känner att risken är hög för att pengarna bränns? Helst då någon utan alltför stora avgifter. Fem år fast ränta om inget annat hittas?

2 gillningar

När sonen föddes så började jag sätta in BB på ett sparande åt honom.
Då under 18 år sattes det in plus lite extra insättningar då och då.
När han var 12-13 började jag mer aktivt involvera honom i valet av aktier och att han skulle få ha lite medbestämmande.
När han fyllde 18 “drygt 1 år sedan” förde jag över pengarna i hans namn och att han får sköta det själv.
Vårt mål var hela tiden att det skulle vara över 1m och det lyckades vi med.
Idag dryga året senare har han inte tagit ut en enda krona utan fortsätter med egna insättningar och har haft en vettig fin uppgång utifrån det börsklimat vi haft.
Jag ansåg att efter att han varit involverad i typ 6 år så skulle jag kunna lämna över ansvaret till honom.
Och hittils har han inte svikit det förtroendet så det gör mig till en stolt pappa.

8 gillningar

Hej.

Utgå ifrån er egen situation. Har ni en bra buffert, har ni säkerställt ert eget sparande inför bostadsbyte/pension? Först därefter kan ev överskott användas för framtida barn. Notera att det mellan ert eget sparande/investerande och ”till barnen” inte nödvändigtvis behöver vara någon skillnad.

Reflektera över vad ni har för tankar kring hur barnen får spendera pengarna. Rent krasst så har man ju inte något att göra med hur någon annan använder något man har gett dem och just därför kan det vara bra att tänka igenom innan.
Om man har en större summa pengar kan man ju göra som vi själva investerar dvs 10% får gå till lekhinken (gör vad du vill) och 90% går till investering (bostad etc).

Lycka till :slight_smile:

1 gillning

Vi har inte haft möjlighet att spara till barnen. Vi har prioriterat tid med barnen före pengar. Deras sparande består av det som de fått av släktingar vid födelsedagar och jul. Det har blivit ca 50000 kr tills de är myndiga och de står själva på kontot. Tycker att den summan är bra nog. Dottern flyttade hemifrån för ett år sedan och det kostade henne ca 35000 kr att skaffa ett bohag till första lägenheten på 35 kvm. Körkort har vi stått för. Sen har hon sommarjobbat och själv fyllt på sitt sparande. Jag har hjälpt henne att göra en budget och uppföljning vilket hon har uppskattat.

När barnen börjat gymnasiet så har de fått hela studiebidraget mot att de sparar 400 kr i månaden i fonder. Tänker att det är nåt som ska dras automatiskt och bara puttrar på in i vuxenlivet. En bra vana att börja med tidigt.

2 gillningar

Möjligheten för körkortlån från CSN togs tyvärr bort i år…

2 gillningar

Har inte så bred släkt och ganska lite pengagåvor att bygga ett sparande ur. Jag gillar tanken med studiebidraget dock. Kan matcha sparande eller något. Jag lutar åt att bortse från avkastning och att istället sikta på att barnen ska få till en buffert de själva är mycket delaktiga i att bygga. Jag tror att även om mina barn vore ansvarsfulla och jag skulle kunna maxa isk till dem så är det bättre att de själva är drivet i sparandet.

Kan istället bjuda dem på mer nöje/resor i vuxen ålder och annat som inte är en ekonomisk krycka.

Tack för alla perspektiv än så långt från att ge miljonen till att ge 0:-. :slight_smile:

1 gillning

Detta är tyvärr inte möjligt längre. Källa; För dig med körkortslån - CSN

image

2 gillningar

Endel här verkar tro att gåvor kan villkoras.

“Mitt barn fick pengar, och instruktioner vad det fick gå till…”, “när jag såg att de la det på rätt saker fick de lika mycket till…”

En gåva är en gåva och ges villkorslöst. Annars är det något annat. Oavsett om det ges till en myndig eller en omyndig person.

2 gillningar

Det är gåva med förbehåll.

1 gillning

Nu har jag bara ett barn men hon är 9år och har sparat ca 200kkr. Då är sparandet bara 600kr/månad och lite födelsedagspengar så har inte ens lagt undan hela barnbidraget.

600 kr i 10 år vid 7 % avkastning ger 102 631 kr. Misstänker att dina födelsedagsgåvor varit stora och börsen avkastat ovanligt bra de senaste 10 åren.

Anskaffningsvärde är 108600kr
Månadssparande 9,5år x 12månader x 600kr = 68400kr
Det ger 40200kr som är övrigt.

Dvs ca 4200kr/år som är presenter eller annat.
Så en femhundring per far/morföräldrar, mostrar och fastrar, vid födelsedag / jul löser det sista.

Bor ni långt ute på landet? 1250 kronor räcker ju inte långt om man inom ramen för denna summa ska stå för vissa saker själv.

Jag tycker att det är för tidigt att börja spara på lång sikt medan de går på gymnasiet. Däremot är det bra att de har en buffert till resor och fester och allt annat de vill hitta på.

Min uppfattning är att tiden som är mellan 16-26 kommer inte tillbaka, då ska man inte lägga för mycket energi på att vara nyttig och ordentlig utan hellre på att skaffa sig upplevelser för livet.

Du behöver ha en avkastning på 20 % per år för att det ska bli 203 471 kr med 600 kr månadssparande enligt RT:s kalkylator.

Öka den till ca 1000kr/månad om man räknar in födelsedag/julklappspengar så går det ihop sig.

Slår jag i räknaren har jag haft ca 13% per år för det ska fungera vilket inte är orimligt.

1 000 kr/mån med 10 procent årlig avkastning gör att det går ihop. Det känns mer rimligt tycker jag som mål, det vill säga att sätta av 1 000 kr per barn. 10–12 procent avkastning är däremot turligt, kan bli lägre kommande åren.

Men nu handlade det om att nå 270 000kr på 18år vilket inte är orimligt alls på 600kr och mer eller mindre givet vid 1000kr/mån.

Ja, okej. Läste inte det. Men 270 000 kr tror jag personligen är för lågt, om vi pratar insats till bostad. 1 000 kr i månaden på 7 procent i 18 år ger 420 918 kr. Det känns som en rimligare peng, särskilt med tanke på att bopriserna lär fortsätta stiga.

Alla bor inte i Stockholm. Så i 95% av Sverige räcker 270 000kr utan problem till insats.

1 gillning