Att tjäna 100k/mån som egen IT-konsult istället för som anställd

Då måste ni väl ha långt över snittet i lön redan? Förra året låg väl snittet för 10 års erfarenhet inom it 65k? Och då är väl lön här långt över?

Har du någon källa på 65k för 10års erfarenhet inom IT?

Det var statistik från Sveriges ingenjörer, Saco lönesök, it, Stockholms region. Examensår 2008-2012 har då snittet ca 64k.

58k om jag tar hela Sverige.

Så jag var lite off. Kan vara så att jag kikade på en annan statistik förut…

2 gillningar

Att säga att man jobbar med IT är lite som att säga att man ”jobbar med människor” eller ”sälj” eller ”projektledning”. Det säger inget om vad man kan tänkas vara värd i lön.

2 gillningar

@Denkmal
Absolut. Jag kan naturligtvis i Saco välja min egen utbildning och Stockholms region och se en bättre bild för just mig.

Har du någon bättre källa? Det blir snabbt svårt att använda “vad har du i lön” tråden så de som är här alla är väldigt fokuserade på att optimera pengar på ett annat sätt än många andra som optimerar annat i livet.

1 gillning

Hur måste man då gå tillväga om man ska bli IT-konsult?

Ett bolag helt utan kostnader för annat än lön?

Får känslan av att detta är reklam för ett nystartat företag som erbjuder “företagstjänster”, övertyga mig gärna att jag har fel :slight_smile:

1 gillning

Skulle nog hävda att om du är ambitiös och driven så är det bättre att vara anställd på en större arbetsgivare och spela det ”sociala spelet”. Då kommer man i längden tjäna mycket mer pengar än att vara konsult.

Sedan ju högre upp man kommer så blir det mer ansvar men mindre jobb. Rätt skönt.

Vi säger tack för bidrag och kunskapsdelning. Vi säger nej till direkt reklam som inte har gått via Jan.

2 gillningar

Kikar man på endast fast lön och rensar för chefslöner så landar snittet på 57k för examensår 2008-2012. Detta är ju dock 12 - 15 års erfarenhet, examensår 2013-2017 (6 - 10 års erfarenhet) ligger på 53k.

Så ca 55k skulle jag säga är en mer rättvisande bild av snittet för någon inom IT med 10 års erfarenhet i Stockholm. Även det kan låta mycket för vissa så planar lönen ut väldigt snabbt sen, högsta snittet ligger på ~62k i fast lön.

2 gillningar

En lön på 57k och kollektivavtal kostar arbetsgivaren minst 85000 per månad (inklusive försäkringarna). Lägg till sex veckors betald semester och andra förmåner, så är det inte alls säkert att de ”lätta 100k i månadslön” är så attraktivt. Mitt riktmärke är en kostnad för arbetsgivaren på 1 till 1,1 miljoner för en anställd i den kalibern. Då blir det inte mycket över alls till utdelning om man har timlön på 750 SEK/h.

2 gillningar

Exakt, om man tjänar runt 60k som fast anställd med bra tjänstepension (30% på överstigande lönedel), 6+ veckors semester, försäkringar, bonus, etc så behöver man ett timpris som närmar sig 900-1000 kr/h för att det ska ge den extra ersättning som motsvarar risken, tid mellan uppdrag, merarbete (bokföring, sälj).

Om man däremot har en lön på ~40k på ett kasst konsultbolag som fakturerar kund 800 kr/h för dig så finns det mycket pengar att tjäna.

Det går ju att komma ganska nära. Om man är en kunskapsarbetare som i stort bara behöver en dator så blir ju kostnaderna begränsade.

1 gillning

Lite fundersam på vad du grundar detta på? Det låter som något If Metalls lokalförening dryftat på morgonkaffet medan de ondgör sig över att tjänstemännen bara sitter på kontor och blir inte ens svettiga.

De flesta jag känner som har betalt för högre ansvar har också en arbetsbelastning som motsvarar lönen.

4 gillningar

Där jag jobbar får man mer ansvar för samma lön och även behålla gamla arbetsuppgifter :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Låter som en bra anledning att inte jobba där längre.

1 gillning

Skulle man kunna tycka men det är inte så lätt. Vi är relativt underbemannade som det är så vi biter ihop och knegar på. Man får ta de roller som krävs. Det är svårt att hitta nåt som är bättre betalt som anställd.

Har haft ca 5 uppdrag i 5 års tid. Har alltid haft uppdrag som är motsvarande en vanlig anställd. Dvs inget tydligt mål eller så utan enbart dagligt arbete så som att utveckla nya features, rätta buggar etc. Att fika, gå till tandläkaren, ta extra lunch osv har aldrig varit något som helst problem. Men det kanske varierar och det kanske ställs högre krav på egenkonsult?

Ja där drar jag mig nog också med den 80/20 split som jag har. Verkar i skåne förövrigt och tar 55 i lön samt extra tjp. Kan ta högre lön egentligen men föredrar att spara en del till sämre tider, får ju skatta mer. Tar 910kr/h nånting har jag för mig.

Jag tror inte jag tjänat mycket mer som egen förutom då utdelningen och att ha pengarna i eget företag blir ju tryggare.

Jag har ungefär dubbel så hög lön än resten av familj och vänner så jag känner mig rik. Dock väl medveten om att lönen inte är den högsta. Och ibland tycker jag nästan den är för hög fmr det man gör. Vårdpersonal borde ha mer…

1 gillning

Så här kan jag känna ibland med.
Sen tittar jag på hur mycket i vinst företaget gör per anställd, efter det känns det inte så farligt längre :wink:

2 gillningar

Problemet är för oss som tjänar bra är förstås skatterna.

Jag har övervägt att kombinera, fast anställning med eget företag.
Halva min lön motsvarar drygt 1a brytpunkten på 52K.

Min ag betalar 145K/mån med 25K i tjänstepension.
Inga utgifter som konsult=låg risk.
Jag kan ta ca 1700kr/h som konsult inkl moms.

Men är kass på detta, så jag kommer anlita en revisor

2 gillningar