Men den tiden debiteras alltså inte kunden. Så egentligen ska man räkna bort upp till 25 % av omsättningen som man räknar med i den här tråden.
Ur mitt bokföringsprogram rullande 12 månader tillbaka är 3.1% av intäkterna som gått till utgifter som inte har med lön eller skatt att göra.
3% är enklast utelämna från servettskisser.
Jo, så är det ju förstås men kunden blir oftast i vart fall i min bransch (inte IT) debiterad enligt en timtaxa.
Ju mer jag räknar på det och den sortens uppdrag jag vill ha, finns det ingen uppsida att driva eget som IT-konsult. Timarvodet är för lågt för att ge mig den lön, pension och förmåner jag har idag från min arbetsgivare. Vill jag givet mina nuvarande förutsättningarna bibehålla min lön och tjänstepension kan jag vara obelagd i 0 månader per år. En hel del av de pengarna som företaget tjänar på mig går till saker jag får nöje av själv, vilket gör det svårt att se uppsidan med eget. Utifrån mina personliga förutsättningar och önskemål här och nu.
Jag fakturerar den tid jag jobbar. Precis som jag skulle ha tidrapporterat om jag vore anställd.
Så gör man med anställda, men konsulter tar man ju betalt per timme. Om inte man betalar för ett projekt med slutdatum.
Jag vet att det är brukligt att både offerera och debitera på timbasis men det är för mig ointressant.
När jag har ett problem att lösa eller ett uppdrag att sköta och behöver förstärka med extern hjälp så ber jag om en offert enligt “lös problem X till datum Y”. Konsultfirman offererar Z timmar a Q SEK/h och vips så har vi ett totalpris på projektet.
Att ta in drängar på timme är något helt annat och liknar mer bemanning än något annat.
Hade tom sagt att man kan tjäna mycket mer, 1000kr i timmen är rätt magert räknat!
De flesta m365 å dynamics 365 konsulterna jag känner ligger på 1350-1800kr i timmen
Hej @Robert_Kezovski!
Dig vill jag bli kompis med. Jag kan tänka mig att betala om du berättar hemligheten. Debiterar långt ifrån dina summor idag.
Mvh
Var konsult en tre-fyra år på flera olika uppdrag i olika branscher. En del av uppdragen var både kul och intressanta att jobba med men när jag slutade svor jag på att aldrig någonsin bli konsult igen. Det är helt värdelöst om man faktiskt vill bry sig om vad man håller på med. Ingen som helst långsiktighet premieras, ingen vill lyssna på en och man har ingen möjlighet att påverka beslut om produkten man jobbar på. Som fast anställd senior utvecklare har jag mycket större frihet att ta egna initiativ än jag någonsin hade som konsult, trots att jag formellt hade mer ansvar än jag har nu på vissa av mina uppdrag.
Farsan var också konsult med enmansföretag i många år innan han gick i pension; vi har pratat en hel del om det här och han hade upplevt precis samma sak. Han värderade dock detta att vara sin egen mer än jag gör. Pengarna var han rätt ointresserad av, han jobbade nog sällan heltid i praktiken. Så här i efterhand uppskattar jag väldigt mycket att han nästan alltid var hemma när jag kom hem från skolan som barn. Det var inte många som jobbade till stor del hemifrån i slutet av 90-talet.
Har exakt den motsatta erfarenheten i mitt uppdrag sen 6 år tillbaka.
Fast du kan också räkna med långa perioder utan uppdrag… t.ex. vid en lågkonjunktur.
Netto är det ej så där som du skriver. +100k per månad.
Är du egen så spara en rejäl buffert…
Hett tips.
Lööv //Maximilian
Tja, precis som i alla andra branscher så är de flesta utvecklare medelmåttor och skulle förlora sina uppdrag illa kvickt för att de inte lär sig/levererar så mycket som förväntas av en konsult. Som anställd kan man däremot vara lite trög och det är ok att det tar 6-12 mån innan man är helt onboardad.
Antalet värdelösa konsulter jag har haft olyckan att arbeta med säger emot det här.
Det vore ju oerhört konstigt om de flesta var bättre eller sämre än snittet, tänker jag.
Ja precis.
Egenkonsulter?
I regel är ju egenkonsulter mer kompetenta, men inte alla.
Beror nog mer på stället du jobbar på än om du är konsult eller anställd. Vi har 0 konsulter där jag jobbar nu, och det är ytterst få som är medelmåttor där om man jämför med utvecklare i stort.
Förut, när och där jag jobbade som konsult fanns det både mer och mindre kvicktänkta anställda utvecklare och ungefär samma fördelning på graden av kvicktänkthet hos konsulterna.
Vad är det som beror på stället?