Att tjäna 100k/mån som egen IT-konsult istället för som anställd

Om man kan vara trög som anställd och måste vara kvicktänkt som konsult.

Kom ihåg pensionen. Stora IT-företag ger TJP. Mitt inlägg IT-konsult äger eget bolag, optimera lön+TJP

Se även 2 400 000 kr i årsintäkt som konsult kommande år, Hur fördela pengar? - Nr 19 av xxxyzz

1 gillning

Jupp! Och du har även friheten som egenkonsult att inte sätta pengarna i tjänstepension.

6 gillningar

Jag har övervägt att göra som du säger och göra mitt jobb som egen istället för anställd.
Matten går ju absolut ihop.

Men för mig landar det i allt annat runtomkring. Jag slipper allt tjorv med att vara företagare.
Jag får fokusera på det jag gillar att göra.
Jag har jättetrevliga kollegor. Företaget gör mycket kul tillsammans.

2 gillningar

Tjena, hämta guiden på min hemsida Kezovski.com samt så skriv till mig på linkedin eller svara på mailet så ska du få alla hemligheter :smiley:

Förstår du hur oseriös du låter nu?

Har du något att tillägga så kan du skriva här. Sluta fiska efter interaktioner på LinkedIn, jisses …

6 gillningar

Du kan hämta mailet också :+1:

Tack, men har ingen nytta av den. Driver flera bolag. Kan ge dig en kurs om du vill. Endast 5000kr/timme. Special price for you my friend

Du måste ha en icke trovärdig hemsida först, annars kan jag inte ge dig 5000kr :wink: Hoppas du fan någon tillfredställelse och/eller humor i inlägget om det inte gav dig något annat :slight_smile: Simma lugnt :v:

Här har du inte räknat in beskattningen på utdelningen som du betalar som privatperson. Den beskattas i inkomstslaget kapital om summan faller inom huvudregeln eller förenklingsregeln och uppgår till 20 % (för fåmansbolag). En utdelning på 200 000 kr ger dig alltså endast 160 000 kr netto.

I vilket fall så tycker jag att fler ska testa driva eget bolag särskilt om de säljer tjänster via större konsultbolag och känner att de inte får ut något mervärde från att ge bort sina intäkter till sin arbetsgivare. Det går att komma in som egen konsult. Värdera er högt och konkurrera med priset. Skapa win win med kunderna.

3 gillningar

Tjugo procent, väl?

Just det, jag rättar mitt inlägg. 25 % gäller för onoterade bolag.

1 gillning

Skulle gissa att de flesta enmanskonsulter är onotorerade :slight_smile:

20 % gäller för fåmansbolag, 25 % för andra onoterade innehav som inte faller under 3:12 reglerna.

Härligt med entreprenörer :+1:

1 gillning

Jag hade 5år :slight_smile:

Det är egentligen inte åren utan kunskapen men jag hade sagt att vid 5år med rätt erfarenhet så är det väldigt görbart.

Jag kör 80/20 modell just för testa steget mot egen. Men har helt klart fått blodad tand på starta eget.

Tänker jag ska bygga upp en buffert på 150k privat så man kan sätta igång i lugn och ro.

Är relativt duktig utvecklare med erfarenhet inom frontend, backend och devops + cloud samt är jag väldigt konsultmannamässig, professionell, kan föra mig i sociala sammanhang etc.

De borde väl fan gå och hitta uppdrag då :). Bor runt Malmö området så har ju en hel del ställen och kunna jobba på.

1 gillning

Kul tråd, jobbar som anställd men har funderat på att bli konsult.

Har några på mitt jobb som är egenkonsulter som jobbat 10+ år på detta företag. Vilken guldsits det varit för dem! Men pratade med en av dem och han sa att han haft samma timpeng sedan han hade börjat. Senaste förhandlingen hade han krävt höjd timpenning men chefen hade vägrat. Chefen hade sagt att han får söka till något annat företag om han vill öka timpenningen. Han har bättre ersättning än mig även om han inte fått en höjning på tio år. Det måste ha varit en riktigt guldålder för 10 år sedan!?

Men hursomhelst jag har faktiskt lagt dessa planer på hyllan med att vara egenkonsult. Om jag kommer byta jobb så vill jag ha mitt eget företag och jobba för mig själv. Aldrig mer jobba för någon annan. Så det är det jag vill lägga energin på isåfall. Inte starta en egen firma för att sedan jobba åt andra allifall.

Ni som är egenkonsulter- hur får ni in era uppdrag?

Själv jobbar jag på ett mindre konsultföretag där vi främst har uppdrag mot offentlig sektor och dess bolag. Där är det i princip 100% ramavtal som gäller och ofta behöver vi ta in underkonsulter eller gå ihop med andra mindre konsultföretag då vi inte är tillräckligt många för att på egen hand vinna ramavtalsupphandlingarna.

Jag tänker att det borde bli ännu svårare om man är egen konsult. Då gäller det att man har många konsultkompisar man kan gå ihop med alternativt gå in som underkonsult till ett större företag. Många av de större konsultföretagen har dock som princip att inte ta in underkonsulter.

Det hade på många sätt varit skönt att vara sin egen. Inte minst lättare att gå ner i tid då det räcker med att fakturerar mindre.

Ja det var riktiga guldår för 10-20 år sedan och frammåt. Som underkonsult tog de närmare 2k/tim för mig och som egen låg jag på 1000-1500/tim med långa kontrakt på den tiden. Det har varit en ständig nedgång i timpriser sett till inflationen sedan dess då utbudet av konsulter har ökat i samma takt.
Det man ser idag mot då är väl att det görs relativt liten skillnad på riktigt seniora och juniora konsulter. För 10-20 år sedan kunde en senior ha 2-3gg en junior. Idag känns det som att juniora/medelmåttor är överbetalda och seniorer är rimligt prisatta, iaf min uppfattning.

Jag tror knappast det blir bättre, konkurrensen från öst i dessa remotetider är stenhård. Vi tar in konsulter från öst för 7-800/tim på långtidskontrakt som är seniorer och experter inom vad som helst. Från konsultbolag med flera tusen anställda. Kan inte förstå hur man i dagens läge kan plocka in halvtaskiga utvecklare från Sverige för det dubbla.