Att undvika ALLA ifrågasatta branscher

Stiftelsen Forska Utan Djurförsök är ju listad som godkänd på den sidan du länkar till.

2 gillningar

Tack, dem har jag missat!
Hur som helst är det inte fritt att välja organisation själv för att få skattereduktion :slight_smile:

De finns som ETF:er på Nordnet :slight_smile:

1 gillning

Notera amerikanska flaggan när man söker på dem i Nordnet. Det betyder att man inte kan köpa dem tyvärr (Kan jag handla amerikanska/kanadensiska ETFer via er? | Nordnet)

1 gillning

Ah okej, tack för info!

Besläktat ämne, jag har startat en tråd om diversifiering i en vegansk portfölj:

Hoppas hålla tråden fri från diskussioner om etik och hålla fokus på portföljbygge :slight_smile:

2 gillningar

“Främst på pappret”, har du någon källa på det? Jag hittade ingen källa i WSJ-kolumnen heller. Och även om så var fallet, är det ett argument att sluta med ESG-investering? Även om en endast en minoritet går till att förbättra miljön, socialt ansvar och bolagsstyrnin, så räcker det för att jag ska föredra ESG-fonder.

Du tar upp en negativ aspekt för Meta gällande socialt ansvar, men nämner ingenting om positiva aspekter för Meta i samma kategori, eller nån aspekt alls för miljö eller bolagsstyrning. Skulle detta räcka som underlag för ett beslut menar du?

Men ja, tittar vi t.ex. på Öhman Global Marknad Hållbar som är globalfonden i Lysa Hållbar, så exkluderar den Meta.

Det är inte ovanligt att fonder använder FN:s globala mål för hållbar utveckling som riktlinje i sitt ESG-arbete. Där ingår överraskande inte att massutrota mänskligheten. Om du ändå tycker att massutrotning av mänskligheten är en förträfflig idé kan du nog maila portföljansvariga hos olika fondbolag och pitcha idén.

Jag har bett dig att inte ställa frågor till mig gällande mina etiska val och undrar om du kan respektera detta? Även om jag är väl medveten att jag inte kan förbjuda dig, så förstår inte vad du får ut av att kommunicera med någon som har noll intresse att föra en dialog med dig? Säkerligen kan du hitta något mer produktivt sätt att spendera din tid på än att trakassera någon som ber dig att sluta. Lycka till med det!

1 gillning

Meddelande som moderator
Stänger denna tråd då det inte är en diskussion som inte uppfyller på princip 3 och 5 i riktlinjerna. Jag har även tagit bort en del kommentarer i tråden.

/@janbolmeson

2 gillningar