Automatiska sponsrade länkar i forumet

Tack! Ska se om jag kan begränsa på det något sätt. :pray::+1:

3 gillningar

Länken till Lunar fungerar inte för mig. Händer “ingenting”. Övriga länkar fungerar.

Edit: Bara för att jag skrev detta började det plötsligt fungera efter typ 20 sekunder. Men det kanske var @janbolmeson som snabbfixade något?

1 gillning

Det går ju att kringgå dina regex tror jag, för den som orkar och förstår. Jag gör ett försök, med risk för att det misslyckas: Avаnza (bör ej vara en länk) men detta blir en länk: Avanza, men inte denna: Avаnza. :tada:

P.S. För de som som inte vill länka säljer jag min kunskap dyrt

P.P.S Men skynda! för snart kommer @janbolmeson på vad jag gjorde och täpper till det i sitt regex :wink: :rofl:

Icke-länk till L-Y-S-A: Lysа
Länk till L-Y-S-A: Lysa

1 gillning

För Lysa vore det eventuellt bra att vara skiftlägeskänslig, då “lysa” är ett inte alltför ovanligt ord att använda med helt annan betydelse. När länkarna läggs in korrekt är de inte störande och kan till och med upplevas som hjälpsamma, men om någon skriver ett inlägg om att “nu när Bitcoin går ner verkar kryptokidsen helt plötsligt lysa med sin frånvaro” och det läggs till sponsrade länkar så känns länkarna mycket mer som ren girighet.

1 gillning

Skulle du kunna göra rikatillsammans.se/partner/ länkar för dessa och alla affiliatelänkar? Så inte någon besökare tror att det är forumanvändare som gör affiliate länkar, och inte forumet/Du. :thinking:

Dessutom kommer man kunna skilja på dessa på ett enklare sätt, någon kanske börjar spamma.

1 gillning

Hmm… ska försöka få rätt på djuplänkningen. Återkommer!

Wow, jag kollade på vad du skrev, men kan faktiskt inte se vad det är du har gjort. Min gissning är något slags dolt tecken? (lovar inte fixa till regexen, kan vara skönt att ibland kunna ha valet att inte länka)

2 gillningar

Nope. Alla tecken syns. Lysа är 4 tecken, Lysa är också 4 tecken.

Ledtråd 1

Homoglyf

Ledtråd 2

Det finns mer än ett litet a (!)

Spoiler

Det är skillnad på “Latin small letter a” (Unicode 0x0061) https://unicodemap.org/details/0x0061/index.html

Och den (utseendemässigt identiska) “Cyrillic small letter a” (unicode 0x0430) https://unicodemap.org/details/0x0430/index.html

Som referens är detta 4st helt olika bostaven “stora A”: AΑАᎪ (nämligen: 0x0041, 0x0391, 0x0410, 0x13aa)

Jag bytte helt enkelt ut ett valfritt a i avanza mot ett kyrilliskt lilla a, alltså avаnza. Varför man kan sådant och dess praktiska tillämpningar/konsekvenser inom t.ex. it-säkerhet lämnar vi till en annan gång :cowboy_hat_face:

// :nerd_face:

8 gillningar
vad jag tänkte på kring detta

Mina tankar vandrade till ASCII, där jag funderade på vad du hade bytt ut. Men kunde inte komma på.

2 gillningar

I bow to the master… :bowing_man:

(Fan @axr - jag skulle gå och lägga mig och nu håller jag på och kollar på din film och tycker den är superspännande :nerd_face:)

2 gillningar

Die with zero sleep.

1 gillning

En timme senare… :joy:

3 gillningar

OMG! Vilken film, Vilken snubbe. Vilka minnen. Små och stor endian, utf8 blandat med utf16, ascii utbytt till kyrilliska bokstäver och allting in i ett värdelöst SCP ger mig mardrömmar än idag.

3 gillningar

Men nu vet vi hemliga koden PIKE MATCHBOX :laughing:

1 gillning

Ang länkarna så är det inget som stör mig.
MYCKET hellre detta än reklaminlägg eller banners.

3 gillningar

Blir lite nyfiken.

Den här typen av länkar till en ”öppen/allmän/startsida” ger den så mycket?

Dvs triggar en länk i en löpande text verkligen så många att söka sig till Avanza och sen skapa konto och sen göra affärer där?

Eller är det mer en ”slumpeffekt”. Dvs tryckningen i sig (länkningen) ger Jan xx-öre oavsett om det var ett oavsiktligt tryck eller hur mycket ”affärer” det ger Avanza i slutändan? (Sen ger då ”slumpmässig” trafik till Avanza de en viss ”konverteringsgrad” till verkliga kunder oavsett hur de hittat dit)

Vore intressant att få veta hur ”effektivt” den här typen av länkar är i ekonomiska termer i slutändan.

Sen tycker jag personligen bättre om såna här länkar än banners, betalda annonser eller ännu värre insprängd reklam mellan inläggen osv. (A’la Byggahusforum)

Jag tycker verkligen att RT-forumet känns befriande att besöka och hänga på jämfört med många andra med ”påträngande reklam”. Stor eloge till Jan&Caroline för det :clap:

8 gillningar

Förslag:

• Gör vanliga länkar blå + understrukna.
  • Gör sponsrade länkar blå, utan understrykning.

Nuvarande understrykning av sponsrade länkar sabbar läsrytmen för min del. Ta Wikipedia som exempel. De stryker inte under sina auto-länkar i deras artiklar och det funkar hyfsat bra att läsa.

Min känsla är att när skribenten själv skapar länkar så anpassar den ofta själv textens rytm för att det ska komma en länk. Men visst kommer det finnas fall även här när understrykning stör rytmen.

1 gillning

För min del stör blåa länkar mer än vad understrykningar gör.

I en ideal värld får läsaren välja i inställningarna hur det ska se ut :sweat_smile:

6 gillningar

Go for it, billigt pris att betala för informationen i forumet. Helt för.