Mycket intressant fond. Personligen skulle jag hellre investera i Avanza Auto 5-6 än Lysa av följande anledningar:
- Avgiften är ungefär densamma. Förstår inte varför vissa argumenterar för att avgiften är dyr när den är i paritet med Lysa som av många anses helt ok.
- Lägre home bias än Lysa (10% mot 20%).
- “Smartare” home bias. Man har valt aktiva svenska småfonder istället för indexfonder. Som tidigare nämnts, aktiva fonder överpresterar ofta indexfonder INNAN avgift. Finns ett (flera?) Rika Tillsammans avsnitt för detta som gjordes för något/några år sedan med en proffessor.
- Möjlighet till hävstång inbyggt direkt i fonden. Här skulle det vara intressant att veta vad kostnaden är för den dock. Kan vara en deal-breaker för Avanza Auto 6.
- Jag har större tilltro till Avanza än Lysa personligen då jag använt Avanza i runt 20 år, men har ingen erfarenhet av Lysa alls.
Sedan är ESG inriktningen lite synd, men jag upplever att denna effekt ganska kraftigt överskattas av många i forumet.
Här är avsnittet där en proffessor kommit fram till att aktiva förvaltare överavkastar men inte tillräckligt för att övervinna avgifterna:
199. Fondförvaltare är skickliga men värdet äts upp av avgifterna - Spara och investera / Forskning, rapporter och studier - RikaTillsammans Forumet