Avanza är professionella kapitalförvaltare. Att ha fonder som kanske utesluter fel bolag och därmed garderar med fyra nästan likadana är allt annat än professionellt beteende.
Om en privatperson gör det beror det på att personen inte vet vad de köper alternativt ovetande. Men den senare hänger på sådana här forum.
Avanza Auto är en medioker produkt till för hög avgift. Ganska likt storbankerna faktiskt.
Ja, höga avgifter gör aktiv förvaltning till en dålig idé. Men lika stort problem är att man väljer en förvaltare som köper och säljer aktier åt en.
Som de säger på RR: Inte ens Warren buffet har lyckats välja förvaltare som slagit index, hur ska du lyckas?
Edit: Det är fortfarande oklart vad kostnaden för hävstång är, i ovan dokument kan man läsa:
Hävstången i Fonden kan uppnås genom att Fonden tar lån. De ändrade
fondbestämmelserna inrymmer därför en möjlighet för Fonden att ta upp lån motsvarande
20 procent av Fondens värde. För upptagna lån kan de tillgångar som Fonden äger komma
att ställas som säkerhet.
De ändrade fondbestämmelserna inrymmer därutöver en möjlighet för Fonden att låna ut
dess tillgångar motsvarande maximalt 50 procent av Fondens värde.
Jag antar att det blir billigare än att göra det själv.
Man ska inte äga fonder där man inte ens vet varför bolag utesluts. Tycker du det är en bra produkt? Med Avanza Auto har du en produkt där företaget bakom har så lite koll på vad de köper att de kastar lite pil och köper lite vad som. Svårt att veta vad du får med det upplägget.
Här förklarar Lysa varför överlappande fonder behövs i en fond-i-fond som Avanza Auto. Det är helt enkelt inte tillåtet att en fond utgör mer än 20 % av innehavet. De skriver också att de i nov -24 går över till att bli en i huvudsak direktinvesterande fond vilket minskat deras överlapp.
Så det borde endast bli problem för USA. De kan de köpa flera fonder för amerikanska marknaden från olika utgivare men samma index. Då minimerar de överlapp och vet vad de köper iom samma index.
Olika fonder har olika ramverk för att exkludera bolag. Det gäller DNB Global, LF Global, Avanza Global, Storebrand Global, listan görs oändlig. Ingen följer samma index. Så du menar att man inte ska äga t.ex. DNB Global för att vi inte har full transparens över hur de kommer mäta ESG på bolag nästa kvartal? Absurt. I så fall försvinner alla svenska globalfonder och du får nöja dig med ETF:er. Men de flesta här vill spara i fonder, så då får man gilla läget.
Helt korrekt. Men Avanza är inte låsta till svenska fonder, de kan köpa precis vilka fonder de vill, även de endast tillgängliga för institutionella investerare.
Till dig som slutkonsument erbjuds en vanlig svensk fond oavsett
“Smartare” home bias. Man har valt aktiva svenska småfonder istället för indexfonder. Som tidigare nämnts, aktiva fonder överpresterar ofta indexfonder INNAN avgift. Finns ett (flera?) Rika Tillsammans avsnitt för detta som gjordes för något/några år sedan med en proffessor.
Möjlighet till hävstång inbyggt direkt i fonden. Här skulle det vara intressant att veta vad kostnaden är för den dock. Kan vara en deal-breaker för Avanza Auto 6.
Jag har större tilltro till Avanza än Lysa personligen då jag använt Avanza i runt 20 år, men har ingen erfarenhet av Lysa alls.
Sedan är ESG inriktningen lite synd, men jag upplever att denna effekt ganska kraftigt överskattas av många i forumet.
Du får kolla hur mycket räntor Auto 5 hade innan de ändrade till 0% och jämföra med lika mycket räntor i Lysa isf. Som sagt finns det även andra skillnader mellan produkterna, Lysa har mer Sverige och Auto har mer svenska småbolag (som presterat sämre de denaste åren) och räntefonderna skiljer sig åt → du kommer se skillnader i historiken men som bekant säger det väldigt lite om framtiden