Noterade idag att Avanza Auto tagit bort Iris från alla sina portföljer och ersatt med Aster (vilket förvånade mig rejält, dom brukar bara göra stora förändringar en gång per år på hösten men gör det nu istället på våren), vet ni vad anledningen till detta är? Ping @captorfonder
Fick ett riktigt konstigt svar på min fråga nu av Avanza, tror helt ärligt inte deras kundtjänst vet hur deras egen produkt är uppbyggd:
Hej!
Jag såg nyligen att Auto genomfört en stor förändring av innehaven i autoportföljerna och bytt ut Captor Iris utanför den årliga revisionen. Kan ni förklara varför detta skett utan att meddelande/info gått ut, och vad anledningen till bytet är?
Hej,
Misstänker att du tänker på vår tjänst ‘‘Portföljgeneratorn’’, och inte våra 6 st auto fonder som heter ‘‘Avanza Auto’’.
Portföljgeneratorn är en ‘‘korg’’ ut av 6-8 olika enskilda fonder som är baseras på vald risknivå och sparhorisont.
Vilka fonder som inkluderas i någon av portföljerna kan bytas ut över tid.
Valet av fonder är baserat på vilka fonder som har högst rating av vår leverantlr Morningstar, och därefter de som har lägst förvaltningsavgift.
Portföljgeneratorn är ett förslag på olika fonder som man givetvis själv kan ändra på själv ifall en annan fördelning önskas.
Har själv i närtid fått ett totalt ickesvar från Avanza supporten. Där de inte svarade på frågan utan babblade om nåt helt annat. Sen fortsatte hävda att de svarat på frågan trots upprepade förtydligande respons från mig att det inte var frågan.
Inte upplevt det tidigare från deras support, någon förändring de gjort? Börjat med AI stöd i supporten?
Jag har också fått riktigt dåliga svar från Avanzas kundsupport i ett ärende där deras hemsida hänvisade till kundsupporten. Jag var tydlig med vad jag ville ha hjälp med och kundsupporten skickade en länk till den hemsidan där det stod att i mitt fall behövde jag kontakta kundsupporten för att få hjälp.
I nästa kontakt fick jag en pdf-blankett skickad till mig som skulle fyllas i och skickas tillbaka. Den blanketten var redan ifylld med en annan kunds namn, adress, personnummer, etc.
Jag kände då att det inte längre var aktuellt att flytta mitt pensionssparande till Avanza.
Jag har därefter flyttat hela mitt investerade kapital därifrån. Förmodligen en onödig reaktion. Men nu sover jag bättre.
Nae tror han missförstår och försöker förklara hur ”portföljgeneratorn” fungerar. Har förtydligat för honom att det är Auto jag menar och att han får fråga förvaltarna om han är osäker.
Ja, är nog väldigt sannolikt så. Känns inte direkt lönsamt att ha fysiska personer som sitter och svarar på frågor om fonder på söndagar, så är nog en “Boten Anna” dom sjösatt i sin ”kundtjänst” nu.
Jag vet inte vilken källa du hittar och tycker det är en stor förändring och fondandelar innehavare behövs att informeras. Byte ut en fond/aktie som prestera sämre utifrån fondförvaltare expertis är inte olaglig och inte är en stor förändring. Fondandelar innehavare har inte samma rättighet som aktieägare, du kan inte välja vilka aktier/värdepapper ska ingår/behållas i en fond. Stora förändringar t.ex. byta förvaringsinstitut, fonder stänga, fonder slåg ihop. etc då fondandelar innehavare måste informeras.
Avanzas 2023 helarsberättelse (s16, Auto 1) har redan Captor Aster Global Credit A.
Aldrig påstått att det skulle vara olagligt, men tycker det går emot den investeringsprocess som dom själva tagit fram och frontar sin produkt med mot kunderna. Äger inte auto själv just på grund av denna oförutsägbarhet, tror Avanza själva hade tjänat på att vara mer transparenta med sina beslut i ett månadsbrev eller liknande till andelsägarna.
Inte för att vara sådan. Men i din uppföljning så gör du inget för att förtydliga att det är Auto och inte portföljgeneratorn som du frågar efter. Din förtydligande uppföljning är sjukt otydlig sett i kontext av det svar du fick innan.
Ställ frågan igen och skriv ut att du avser deras 6st auto fonder som heter Avanza Auto och inte portföljgeneratorn.
Så, fick ett lite mer rimligt svar nu, om än lite tveksamt.
Hej igen,
Förväxlade din fråga med vår tjänst Portföljgeneratorn. Ber om ursäkt att det tidigare meddelandet inte besvarade ditt egentliga ärende.
Fick följande svar ifrån förvaltarna:
Allokeringen i Autofonderna bygger på en modell där vi gör större uppdateringar varje halvår där en rad parametrar uppdateras.
Tar vi detta fall med Iris jämfört med Aster så är det två väldigt olika exponeringar. Iris ger exponering mot svenska statsobligationer med en löptid på ca 10 år medans Aster ger en exponering mot globala krediter med en kortare löptid än Iris.
Kort sagt kan man säga att Aster som exponering var mer gynnsamt ur ett portföljperspektiv för att uppnå den högsta förväntade avkastningen till angiven risknivå.
Jag misstänker att bytet kan ha att göra med något som enligt mig är en av de största bristerna med Black-Litterman-modellen; den förlitar sig på historiska data och korrelationer för att konstruera den effektiva fronten.
Captor Aster Global Credit har bara funnits sedan 2021, men under den korta tiden har fonden överpresterat Iris med >6%-enheter. Fonderna har dessutom hela tiden haft extremt hög korrelation, så det har egentligen inte funnits någon anledning att äga Iris istället för Aster under denna period. Sannolikt har därför modellen konstaterat att Aster alltid är ett bättre val.
Det modellen dock missar är att Aster inte utsatts för någon riktig lågkonjunktur där kreditspreadar glidit isär nämnvärt. Under 2022 ökade spreaden för IG-obligationer till strax över 2%, vilket är minimalt jämfört med finanskrisen 2008 då spreaden närmade sig 8%. Anledningen till att vi vill ha långa räntor i portföljen är ju dock att de ska stå emot vid just dessa tillfällen.
Därav är jag rädd för att Avanza Auto gör det klassiska misstaget att drabbas av recency bias, och köpa Aster nu när kreditspreadar är låga, för att sedan skifta till Iris efter en djup lågkonjunktur, när kreditspreadar är höga.