Nej, jag vet att Avanza vänder sig till en väldigt bred skara. Det som jag personligen inte gillar är när de gör stort “releaseparty”, med konfetti och 1,5h långt (!!) avsnitt på Avanzapodden med Cathy (nä, jag har inte lyssnat på hela). Finns det ordentliga disclaimers att detta är en fond med högsta risknivå (Avanzas bedömning), så är det väl fine.
Top 10 Wealth-Destroying Fund Families Over the Past 10 Years

ARK, home of the flagship ARK Innovation ETF ARKK, tops the list for value destruction. After garnering huge asset flows in 2020 and 2021 (totaling an estimated $29.2 billion), its funds were decimated in the 2022 bear market, with losses ranging from 34.1% to 67.5% for the year. Many of its funds enjoyed a strong rebound in 2023, but that wasn’t enough to offset their previous losses. As a result, the ARK family wiped out an estimated $14.3 billion in shareholder value over the 10-year period—more than twice as much as the second-worst fund family on the list. ARK Innovation alone accounts for about $7.1 billion of value destruction over the trailing 10-year period.
källa:
https://www.morningstar.com/funds/15-funds-that-have-destroyed-most-wealth-over-past-decade
Vad är nu ”Rikatillsammans-mantrat”? Historisk avkastning säger ingenting om framtiden ![]()
Tyst och ta mina pengar
Här är mina tankar. ![]()
Citat
Det känns som hela Kathy’s affärsidé. Lägg till “Jesus, take the wheel”
Jag har den lite motvilligt i min lekhink
Tänker likadant. Relativt låg avgift för en aktivt förvaltad USA-baserad teknikfond.
Det står att fondens förvaltas av Avanza, men antagligen de speglar bara de förändringar som ARK Invest gör i deras motsvarande fond i USA?
Ett lotteri med dåliga odds som på ren slump föll väl ut det senaste året.
Just det. Vad gäller framtid så har jag sett liknande förutsägelser från finanspersoner som jag normalt litar på, så tycker inte hon verkar helt av banan. Sedan är fonden ett enskilt kapital som absolut kan skita sig.
Indexfonder är tråkigt
Det blir lite mer svängigt med denna fond ![]()
har max 1% av portföljen i denna fond