Avanza Portfölj 2022

Jag läste precis här om “Rika Tillsammans” rekommendationer för 2022
Jag har precis lagt in automatisk överföring på 5000:-/månad till Avanza Zero. Sedan tidigare har jag Avanza Global men en hyfsad regelbundenhet på 1000:-/månad.

Jag ser inga alls rekommendationer om Zero.
Borde jag byta från Avanza Global till Länsförsäkringar Global Indexnära, sälja Zero och börja följa någon av rekommendationerna för den som använder sig av Avanza?

Jag frågar därför att min fru har ungefär samma som jag och har också en automation på 5000:-/månaden till Zero och tillsammans blir det ganska mycket pengar (i alla fall för oss). För mig är det pension om tre år. Jag vill gambla litet och vill bättra på inkomsten

Hej Stefan!

LF är pyttelite billigare än Avanza Global pga skatteeffekter. Så ja LF är bättre, men som sagt, skillnaden är liten.

Avanza Zero innehåller bara 30 storbolag. En bred Sverigefond, t.ex. Plus AllaBolag Sverige, innehåller ~400 bolag, både stora och små. Därför hade jag definitivt bytt Avanza Zero till en bredare Sverigefond.

Förstår jag rätt att du har 80% Sverige och 20% globalfond? I så fall går det att diskutera också huruvida du borde höja din globala exponering. Kanske gå ner till 50/50 iaf?

1 gillning

Nej, tvärtom, jag har nu kanske ca 70 Avanza Global, kanske 15 Avanza Zero, resten har jag lekt med aktier i Sensec, Investor B och Oasmia. Sensec och Oasmia var rena bottennapp som jag bara väntar ut. Funderar på att sälja dem och bara acceptera att de ligger 50% back

Snygg fördelning!

Jag hade sålt dem direkt och lagt pengarna i globalfonden eller sverigefonden. Om du hade lite $$$ ledigt idag hade du väl inte lagt dem i Sensec/Oasmia? Likadant borde man tänka med pengar som redan är investerade.

Tack för tipsen. Borde jag lägga den större överföringen till globalfond istället? Byta Zero till ex Småbolag?

Jag hade nog bytt Avanza Global till LF Global, och sålt Avanza Zero + aktierna och lagt allt i Plus AllaBolag Sverige. Eller flyttat allt till en fondrobot som Lysa (som jag själv nyss gjort).

Men som du kan läsa i Hur ser din portfölj ut för 2022? 🤔 så är det inte lätt att komma överens om hur en perfekt portfölj ser ut, alla gör vi små modifieringar från rekommendationerna.

Att ha en lekhink är väl inte fel om man vill leka och accepterar att den delen av portföljen troligen går sämre än index.
Däremot håller jag med om att kriteriet för att behålla en placering, vare sig det är i lekhinken eller den seriösa delen av placeringarna, borde vara samma som kriterierna för att gå in i placeringen.

Fundering från en novis. Vad är det för skatteeffekter som gör LF billigare än Avanza Global? När jag kollar avgifterna på Avanza så kostar Avanza Global 0,1% och LF 0,22%, vad är det jag missar?

Här finns mer information kring detta:

Så ingen här rekommenderar Avanza Zero? Jag borde sälja och flytta till Plus AllaBolag Sverige?

Om fonderna är på ett ISK-konto hade jag sålt Avanza Zero idag redan. Tittar du på senaste avsnittet (De bästa sätten att investera 2022 enligt forskningen) så ser du också att det är Plus AllaBolag Sverige som rekommenderas.

Är fonderna på en vanlig aktiedepå (som ger 30% vinstskatt vid försäljning) så är det lite knepigare att säga vad som är bäst.

Är det så att du behöver pengarna när du går i pension om tre år?
För det finns inget som säger att du garanterat kommer ha gått plus om tre år. Du kan lika gärna ligga på minus då. Det är i princip “gambling” som du själv påpekar

Helt riktigt, det finns inga garantier. Men å andra sidan så hinner jag inte med att njuta av för långsiktiga investeringar heller. Det är inte lätt det här när man börjat för sent…

De ligger på ISK, likaså frugans. Vi har just nu möjlighet att vika av 5000:- var. Hur länge detta kvarstår får vi se, men när pensionen infinner sig om tre år är det i alla fall slut med det, förmodligen tidigare