Avanza portföljbelåning - är det värt att belåna från nivå 1 (1.99%) till nivå 2 (3.89%)?

Ja precis. Jag har mer än krediten på räntekonto.

Och det är den kalkylen jag är nyfiken på med alla aspekter. Skatter, ränteavdrag, amortering på krediten och Avanzas nya kreditregler. Börjar plocka ihop något i Google Sheets här.

Vad har hänt med Avanzas nya kreditregler jämfört med förut? Har dålig koll.

Skickades ut som meddelande.

1 gillning

Jag tolkar det som att skillnaden är att de automatiskt sätter tillbaka pengarna innan kvartalsskifte nu, om man har cash på ISKn.

Förut lät de bara pengarna sitta. Sedan gav de en ränta på ISKn motsvarande vad man betalade i räntan på lånekonto, så de två tog ut varandra.

Jag tror detta gör att man får betala ränta för kvartalen nu, om man för in pengar som bara ligger på kontot, vilket man inte behövde förut när de kompenserade.

Jag tar in pengar för att ombalansera, och det blir ofta cash över som sedan sitter på ISKn (men så lite att jag inte brukar bry mig).

Det är oklart för mig hur detta påverkar ISK-skatten under ett kvartal, jämfört med hur det var innan. Men efter ett kvartal så tömmer de ju så det inte blir onödig skatt där.

2 gillningar

De nya reglerna påverkar väl bara i vissa fall när man råkar ha fått kontanter över på kontot, t ex vid försäljning, utdelningar, eller insättning. Ser man till att handla upp/ta ut pengarna borde påverkan vara marginell.

1 gillning

Det som skrämmer mig att låna pengar på detta vis är att Avanza kan välja att tvångsförsälja om det går neråt vilket är precis vad man INTE ska göra.

Lånar jag pengar t ex från CSN och investerar så bestämmer jag över dom själv. :person_shrugging:

Om du inte har så hög hävstång är risken för tvångsförsäljning (“margin call”) liten. Risken är väl snarare framförallt att man vid extrem nedgång skulle hamna på en dyrare räntenivå. Om man är väldigt försiktig kan man ju ha en väldigt liten hävstång, typ 5-10%.

4 gillningar

Aha, då har jag lärt mig något nytt. Tack så mycket! :smiley:

1 gillning

Det låter ju nästan för bra för att vara sant?

Får man samma höga sparränta på lånepengarna (krediten)?

Hur länge får man ha lånepengarna på sparkontot?

På Avanzas sida står det:

"Får jag använda värdepapperskrediten till något annat än handel med värdepapper?

Nix."

Avanzas (första nivå) av portföljbelåning är faktiskt gratispengar man kan göra arbitrage på. De fick kritik för detta av en aktieägare på stämman för något år eller två sedan :stuck_out_tongue:

Man får se det som Biltemas korv med bröd. Det är inte där pengarna tjänas.

Men det är inte så att man tar ut krediten och sätter de pengarna på ett sparkonto i så fall. Utan man struntar i att sätta in en hypotetisk summa pengar man har på ett sparkonto, och belånar istället.

5 gillningar

Ok tack, det låter ju förnämligt :slight_smile:

Det låter fortfarande som att man gör något annat med de belånade pengarna än att köpa värdepapper för dem?

1 gillning

Intressant. De får väl dra in min kredit isf. Tidigare har jag tagit ut pengar från kreditkontot och köpt en cykel.

2 gillningar

OK never mind. Ser att man faktiskt kan ta ut pengarna rakt upp och ned som ett vanligt uttag :sweat_smile:

Men det jag alltid har gjort är att lägga fondordrar. Men jag gör inte riskfritt arbitrage på sparkonto heller utan använder belåningen för att ta högre risk över lag.

Kikade på interna överföringar-sidan och det finns inga spärrar för mig att göra en överföring från krediten till mitt bolån på Avanza, och direkt sänka räntan med 2,55%. Ja förutom att det inte är tillåtet enligt villkoren.

Nä men det blir ju samma sak. Ta lån på din portfölj och sätt in dina egna likvida medel på räntekonto

Det är helt omöjligt att hindra en sådan sak då så det är bara en skrivning sannolikt med något slags juridisk friskrivningssyfte

Alt 1: Du har 100k på kontot i global indexfond, tar en kredit och för över 10k på sparkonto

Alt 2: Du har 100k på kontot i global indexfond, säljer 10k global indexfond och sätter på sparkonto, tar en kredit och köper till 10k global indexfond.

I båda fallen har du exakt samma investeringar, exakt samma kredit, och samma risk. Det enda som skiljer är i vilken ordning transaktioner gjordes. Pengar har inget minne

6 gillningar

Helt rätt för en 15-20 årig sparhorisont.

Kan vara värt på lååång sikt. Men för att tima marknaden nu, tror jag inte är en bra idé. Marknaden är högt värderad och en eventuell avmattning av räntan är inprisad.

Men som sagt, på lång sikt. Sen kan jag personligen tycka att 24% belåning är väldigt högt med tanke på att det är aktiehandel.

Jobbigt med 24% belåning om börsen rasar och är negativ i 10 år framöver. Men det är min personliga uppfattning.

Belåning är nära släkting med girighet :yum:

1 gillning