Avanza Ränta Global med Captor | Ny räntefond på Avanza

Jag är inte lika insatt som de flesta här men, jag undrar är dit rimligt att investera i räntefonder och liknande när man kan få 4 up till 4.40 % ränta på bankerna, t.ex, Serafim finance, Klaran spar, Penserspar, Brocc, etc, alla med insättningsgaranti

Jag tar upp det i diskussionen med @captorfonder i den korta Q&A. Men behöver tänka på det på en tidsaxel.

• Räntan på bankkonton är här och nu (och kan inte dras ut särskilt långt fram)

• Räntefonder ger avkastningen på den framtida räntan som marknaden har konsensus kring just nu.

Därför blir det lite snett att jämföra bankkonto (här och nu) med räntefonder (framtiden). Så t.ex. just nu, idag, är SBAB sparkonto med 4.2% ränta superbra, men de erbjuder den i max 6 månader därefter kan vi nog lugnt utgå från att den kommer att sänkas, medan räntefonderna säger att det är 5% minst de kommande 12 månaderna.

Väldigt förenklat, men ändå.

4 gillningar

Stort tack för svaret! Förstår att ni har fullt upp nu, men hoppas att en sådan fond kan bli verklighet i framtiden! Eftersom vi alla äger globala aktiefonder vore det logiskt om vi också kunde exponera oss för lite global ränterisk.

8 gillningar

Jag tycker Avanza Ränta Global passar in i en blandportfölj när sparhorisonten är lång och man inte vill /klarar bära 100 % “Aktier”. Typ variant på “allvädersportfölj”? . För en 50/50 portfölj där du inte önskar generera mer än ca 4 % i genomsnittlig avkastning per år och önskar leva på och/eller bevara ditt kapital skulle jag nog välja en blandning mellan Aster Global Credit Short-Term och Aster Global Credit för räntedelen av portföljen . Är det någon som har några tankar /åsikter kring mitt resonemang?

1 gillning

Jag förstår inte resonemanget. Räntan är vist här och nu och 100% säker med insättningsgarantin. Jag sparar på 24 månader, t.ex hos Brocc och får 4.25% garanterat. Hur kan räntefond som inte kan garantera vara bättre?

Säger inte att det är dåligt eller fel, försöker bara illustrera skillnaden. 4.3 är bundet idag är ju bra, utifrån det vi vet idag.

Sedan finns det massor att säga om bankkonto kontra räntefonder, som att insättningsgarantin snedvrider riskbedömning, men det är ju något för en anna tråd och dag.

Jag kanske har missförstått forumet, jag vill bara optimera mina investeringar oavsett teorierna. Jag kan inte se bättre investering för en som inte vill ta risker än bundet idag. Två till tre år är ok för mig, jag är blind för 5 års perspektiv.

Med bankkonto med insättningsgaranti får du nog alltid räkna med att förlora pengar gentemot inflationen eller i bästa fall gå + - 0 mot densamma. Tror även detta scenario kan vara applicerbart vid “bunden placering”. Har du tur kanske du slår inflationen med 24 mån bundet om inflationen kommer ner från nuvarande nivåer. Just nu är inflationen 4.2 % i Sverige. Du betalar dessutom 30 % skatt på räntan du får på ditt fasträntekonto så i nuläget tror jag du förlorar du pengar mot inflationen utan att jag gjort matten på det hela. Som en jämförelse har vissa räntepapper i år avkastat en bra bit över nuvarande inflation.

Som jag har lärt mig
Sparhorisont 1-2 kanske tom 1-3 år bankkonto med insättningsgaranti
Sedan säger de som kan att räntefonder kan vara ett alternativ i en portfölj vid 3 års sparhorisont eller mer.

3 gillningar

Vad du än väljer så är det en spekulation.
Realtidsinflationen är ju nära noll nu så att få runt 4 procent är ju ett bet på att centralbankerna lyckas.

Å andra sidan om du har rätt så kommer obligationer avkasta mer än ett fasträntekonto rent mekaniskt.

Har du fel så kommer inflationen urholka din placering.

Hur menar du? Fastränta med insättningsgaranti är inte spekulation. Ge mig en tips på en obligation som är lika säker och ger mer än 4%

Kanske semantik men du har en uppfattning om framtiden och placerar utifrån den uppfattningen.

All uppfattning om framtiden är spekulationer av olika grad.

Det är ju bara bankkonto som har insättningsgaranti och dessutom till ett begränsat belopp.

Hur skulle du placera 100 miljoner med ditt resonemang?

Det är korrekt, men jag tillhör inte den kategorin. Jag och min fru kan nog hanter runt 20 miljoner eftersom jag har min fru som kan också öppna konto i de olika banker som ger över 4 % på 3 år. Jag hittar inget annat som passar en som vill ha noll risk som vi. Jag har provat med hyresfastighet, det är mycket chaffs med förening och hyresgäster, det passar inte mig. Jag har aktier, obligationer och mm i min Avanzafond, de går mycket dåligt med avkastning på ca 2% sista tre åren.

Funderat på att rulla sparkonton med olika löptider hos SBAB? Väldigt liten risk att ha mer än insättningsgarantin där ändå med tanke på att staten äger dom. Skapliga räntor nu:

1 gillning

jag tog tag i detta också. Tog 3/6/12/24 månader så har man lite som förfaller med jämna interval.

Nu kommer Avanza räntefond kort också:

Avanza Ränta Kort

3 gillningar

Captor och Avanza ligger i​:sweat_smile::+1:t2:.

2 gillningar

En fråga i all välmening. Vart hittade du informationen om fördelningen i Avanza Ränta Global som du redovisade? Var inne på captor.se och hittade den inte.

40 % Captor Aster Global Credit Short-Term
30 % Captor Aster Global Credit
30 % Captor Aster High-Yield

Hos Avanza fick jag fram att 70 % är Investment Grade och 30 % High-Yield.

Det var bara min egen uppskattning :slight_smile:

Captor Aster Global Credit har duration runt 10 år. Captor Aster Short-Term har duration <1 år. Kombinationen av dessa borde ge liknande som i Avanza Ränta Global med 70% IG och ca 4 års duration.

1 gillning

Okej jag förstår :+1:t2:. Tack för din återkoppling!

2 gillningar

Är det kanske rimligt att tänka att man byter ut sverigedelen i basportföljen mot denna?

1 gillning