Avanza Sverige | Värd att investera i?

Jag ger tummen upp för de som arbetar med ESG överlag. Den här fonden däremot får en tumme ned från mig. Detta då det är jättetydligt att de har valt ut bolagen på förhand och sen anpassat sitt nya index och urvalsmekanismer utifrån det. Portalparagrafen säger att målet är att följa deras nya index, där de bland annat tar hänsyn till miljörelaterade eller sociala egenskaper. Första alternativet, som de inte valt, är att fonden har hållbara investeringar som mål. Vilket är udda då de skapat ett helt nytt index med precis det som ledstjärna. Bara här reagerar jag.

Deras index är intressant, då fonden i sig är index.

Det blir tydligare under rubriken väljer in, där de skriver att de aktivt väljer in företag utifrån sitt index (som är fonden).

Sedan står det att de väljer bort bolag med mer än 5% av sin omsättning från de klassiska kategorierna om minor, vapen, sex & droger med mera. Nu har GMO, Kärnkraft och Cannabis hittat in på den listan också.

Det intressanta är att de INTE VÄLJER BORT bolag som bryter mot FN’s fördrag Global Compact eller OECD’s riktlinjer. Däremot står det att de skapar en plan för företag som bryter mot endera att komma till rätta med sitt brott.

Summarum: Den går bort för mig. Det är ren marknadsföring för deras nya index som bara de kommer använda sig av. Fonden har maximalt 70 innehav. Kollar man på SPP Sverige Plus, har den fonden vid senaste uppdateringen 368 innehav. SPP lägger större fokus på hållbarhet och säljer innehav som bryter mot FN/OECD enligt ovan. För mig är skillnaden att Avanza skapat en produkt för att casha in på en trend, medan SPP har skapat en produkt utifrån sin övertygelse. Vill man ha ESG är SPP’s fond ett bättre val imho.

Informationsbroschyrer

5 gillningar

Som jag tänker just nu är Avanza Sverige mest jämförbar med PLUS Allabolag Sverige Index.

• Avanza Sverige har mer av mindre bolag (svårt att jämföra men det är magkänslan)
  • Avanza Sverige är mer hållbar
  • Avanza Sverige är billigare (0.17 istället för 0.22)

Så gillar man mindre och hållbara bolag och billigare fonder så är detta något för dig!
Vad tror ni? Tänker jag fel?

2 gillningar

Tack för ett bra inlägg. Min enda reflektion är att du inte jämför pris. SPP Sverige Plus A SEK kostar 0,34 på Avanza. Och Avanza Sverige kostar 0,17.

SPP Sverige Plus kostar dubbelt så mycket. Är den dubbelt så bra?

2 gillningar

Ööh vad exakt är o-hållbart med GMO? Vill vi ta 50 år med bönder att göra våra grödor mer toleranta mot köld/torka eller vill vi att det tar 5 år via företag? Som disputerad biokemist har jag lite koll på fältet, och jag är även extra intresserad i just hur mitt fält används för att snabbare göra grödor motståndskraftiga mot miljöförändringar. Helt sjukt att man aktivt ska undvika dessa företag. Jag trodde det bara var antivaxxers och andra foliehattar som var emot GMO?

PS: jag är också stor fan av SPPs fonder , speciellt deras Plus-fonder.

9 gillningar

Öhman-fonden i Lysas portfölj har klagats på i evigheter, till stor del att den bara har ~70 bolag. Denna fond har lika få innehav. Så jag skulle säga att både Öhman och Avanza fonden är skit men Avanzas nya skit är billigare.

4 gillningar

Varför tycker du att dom är skit? För att dom har så få innehav? Tack för feedback.

1 gillning

Kom igen nu? Industrivärden har i stort sett enbart sex (!) Innehav och den har matchat börsindex i årtionden. Sjuttio innehav täcker väldigt, väldigt långt.

1 gillning

Lagomt med cherry-picking där :smile:
Investor har gått bättre än börsindex i årtionden, räcker det med 1 innehav i portföljen?

Kanske det går att sammanfatta såhär:

• Avanza Sveriges index är godtyckligt och innehåller upp till 70 bolag rankat på deras Sustainalytics ESG-poäng. Dessa bolag kan vara värdelösa rent objektivt på ESG, men det är de 70 minst dåliga som finns.
  • Plus Allabolag Sveriges innehåller alla bolag på OMX. Du får allt.
  • SPP Sverige Plus innehåller alla bolag på OMX förutom de som bryter mot specifika regler och några “lösnings”-bolag på max 10% av innehavet.

Det vore fantastiskt bra avkastning om den vore dubbelt så bra :partying_face: . Det är den naturligtvis inte. Däremot har den i mina ögon ett bättre index och bättre urvalsmekanism som håller över tid. Just den högre avgiften äter in sig lite mer över tid, men högst marginell då vi pratar om 0,17% differens.

Jag reagerade också på den :rofl:. Kärnkraft är fossilfritt… är det inte hållbart eller är risken för hög? Vem vet. Det är i alla fall något som Avanza väljer bort. SPP har valt bort bolag som har för mycket CO2-utsläpp vilket är bättre ur ett miljöperspektiv i min mening.

2 gillningar

Yes sist jag räknade hade Plus AllaBolag över 370 innehav. Vi ska vara tacksamma att leva i ett land där väldigt få bolag är o-hållbara. Så att välja ut endast 70 bolag känns väldigt icke-nödvändigt. SPP har blivit prisade år efter år för deras hållbara fonder, och SPP Sverige Plus har bra många fler innehav (https://secure.msse.se/SPP-redesign/temp/pdf/SPP_Sverige_Plus_Arsberattelse_2020.pdf)

Om vi ska vara så ordentliga utan att tappa på bredden globalt borde vi inte överhuvudtaget välja in 20-30% Sverige index i portföljen :joy:. Det borde vara förbjudet för alla som gillar brett :+1::joy:. Sedan om du väljer så mycket som 20-30% Sverige bred med många bolag eller mindre bolag gör du inte portföljen på totalen så mycket bredare och tåligare. Här diskuterar vi om micro skillnad på totalen i portföljen :joy:. Men det är alltid kul att vi har något att duskuttera om :joy:. Sedan om vi diskutterar välja in Avanza Sverige i portföljen 0,17% i avg helt onödigt när du får Nordnet index Sverige för 0% i avg. Samma fond :+1:

2 gillningar

Tydligen är denna likaviktad istället för värdeviktad, det är faktiskt lite intressant :face_with_monocle:

Små skillnad men större skillnad i pris :+1:

Vilka breda sverigefonder är bäst top5? antar att 1. PlusAllaBolag Sverige 2. SEB indexnära A? 3. SPP Sverige Plus A SEK

Vilka kvalar in som 4,5

Nordnet index Sverige är väl inte fysiskt replikerad?

Jag skulle argumentera tvärtom. Om man väljer ett pissland som Sverige som egentligen är 1%, och istället har hela 20% Sverige, så är det viktigare än nånsin att det är en bra fond som står för de 20 procenten.

2 gillningar

Jag ser inte antalet bolag som det största problemet, utan snarare urvalsmekanismen som det största problemet. Dvs att man väljer de 70 “bästa” enligt en egenutvecklad ESG-ranking. Marknadsföringen som görs som kallar den “bred” är dock missvisande i min mening precis som det är för Lysa.

Viktning är inte riktigt likaviktning, utan det verkar som om det är marknadsvikt med tak på hur mycket ett enskilt innehav får viktas. Vilket resulterar i större vikt för medelstora och små bolag.

Så var man man hitta innehaven? Fonden är live men jag hittar inte innehaven på varken Avanza eller Morningstar.

1 gillning

Topp 10 innehav dyker inte upp förens på tisdag enligt vad jag hört.

Bra fråga. Ställde liknande på twitter.

Nu släpper @avanzabank en ny Sverige- :sweden: fond med 70 bolag till en kostnad på 0,17%.

Men vad är mervärdet i relation till @NordnetSE gratisfond med samma bredd eller @PLUSfonder Allbolag Sverige som har 330 bolag för 0,22%.

2 gillningar