Tack för ett bra inlägg. Min enda reflektion är att du inte jämför pris. SPP Sverige Plus A SEK kostar 0,34 på Avanza. Och Avanza Sverige kostar 0,17.
SPP Sverige Plus kostar dubbelt så mycket. Är den dubbelt så bra?
Tack för ett bra inlägg. Min enda reflektion är att du inte jämför pris. SPP Sverige Plus A SEK kostar 0,34 på Avanza. Och Avanza Sverige kostar 0,17.
SPP Sverige Plus kostar dubbelt så mycket. Är den dubbelt så bra?
Ööh vad exakt är o-hållbart med GMO? Vill vi ta 50 år med bönder att göra våra grödor mer toleranta mot köld/torka eller vill vi att det tar 5 år via företag? Som disputerad biokemist har jag lite koll på fältet, och jag är även extra intresserad i just hur mitt fält används för att snabbare göra grödor motståndskraftiga mot miljöförändringar. Helt sjukt att man aktivt ska undvika dessa företag. Jag trodde det bara var antivaxxers och andra foliehattar som var emot GMO?
PS: jag är också stor fan av SPPs fonder , speciellt deras Plus-fonder.
Öhman-fonden i Lysas portfölj har klagats på i evigheter, till stor del att den bara har ~70 bolag. Denna fond har lika få innehav. Så jag skulle säga att både Öhman och Avanza fonden är skit men Avanzas nya skit är billigare.
Varför tycker du att dom är skit? För att dom har så få innehav? Tack för feedback.
Kom igen nu? Industrivärden har i stort sett enbart sex (!) Innehav och den har matchat börsindex i årtionden. Sjuttio innehav täcker väldigt, väldigt långt.
Lagomt med cherry-picking där ![]()
Investor har gått bättre än börsindex i årtionden, räcker det med 1 innehav i portföljen?
Kanske det går att sammanfatta såhär:
Det vore fantastiskt bra avkastning om den vore dubbelt så bra
. Det är den naturligtvis inte. Däremot har den i mina ögon ett bättre index och bättre urvalsmekanism som håller över tid. Just den högre avgiften äter in sig lite mer över tid, men högst marginell då vi pratar om 0,17% differens.
Jag reagerade också på den
. Kärnkraft är fossilfritt… är det inte hållbart eller är risken för hög? Vem vet. Det är i alla fall något som Avanza väljer bort. SPP har valt bort bolag som har för mycket CO2-utsläpp vilket är bättre ur ett miljöperspektiv i min mening.
Yes sist jag räknade hade Plus AllaBolag över 370 innehav. Vi ska vara tacksamma att leva i ett land där väldigt få bolag är o-hållbara. Så att välja ut endast 70 bolag känns väldigt icke-nödvändigt. SPP har blivit prisade år efter år för deras hållbara fonder, och SPP Sverige Plus har bra många fler innehav (https://secure.msse.se/SPP-redesign/temp/pdf/SPP_Sverige_Plus_Arsberattelse_2020.pdf)
Om vi ska vara så ordentliga utan att tappa på bredden globalt borde vi inte överhuvudtaget välja in 20-30% Sverige index i portföljen
. Det borde vara förbjudet för alla som gillar brett 
. Sedan om du väljer så mycket som 20-30% Sverige bred med många bolag eller mindre bolag gör du inte portföljen på totalen så mycket bredare och tåligare. Här diskuterar vi om micro skillnad på totalen i portföljen
. Men det är alltid kul att vi har något att duskuttera om
. Sedan om vi diskutterar välja in Avanza Sverige i portföljen 0,17% i avg helt onödigt när du får Nordnet index Sverige för 0% i avg. Samma fond 
Tydligen är denna likaviktad istället för värdeviktad, det är faktiskt lite intressant 
Små skillnad men större skillnad i pris 
Vilka breda sverigefonder är bäst top5? antar att 1. PlusAllaBolag Sverige 2. SEB indexnära A? 3. SPP Sverige Plus A SEK
Vilka kvalar in som 4,5
Nordnet index Sverige är väl inte fysiskt replikerad?
Jag skulle argumentera tvärtom. Om man väljer ett pissland som Sverige som egentligen är 1%, och istället har hela 20% Sverige, så är det viktigare än nånsin att det är en bra fond som står för de 20 procenten.
Så var man man hitta innehaven? Fonden är live men jag hittar inte innehaven på varken Avanza eller Morningstar.
Bra fråga. Ställde liknande på twitter.
Nu släpper @avanzabank en ny Sverige-
fond med 70 bolag till en kostnad på 0,17%.
Men vad är mervärdet i relation till @NordnetSE gratisfond med samma bredd eller @PLUSfonder Allbolag Sverige som har 330 bolag för 0,22%.
Christian. Jag håller med fullständigt. Innan vi är helt säkra på urvalet, går det inte att fatta vettiga beslut.
Hårda ord om Sverige tycker jag. Vilka länder tycker är bättre, USA, Ryssland, eller något annat? Faktum är väl att rent historiskt har Sverige börsmässigt matchat i princip alla jordens länder i årtionden.
Det är väl jättebra att det släpps billiga produkter, men gränsar ju till någon slags modern aktiv förvaltning förklädd som indexfond.
Och jag tror den kan bli lite svår att jämföra med andra fonder.
Investeraren (konsumenten) kommer bli tvungen att göra ett eget jämförelseindex med stora och små bolag med samma vikt som fonden har för att se om uteslutningen av vissa bolag var bra eller inte.
Är det inte lite fusk att jämföra sig mot sig själv haha, en jämförelse måste väl vara någorlunda standardiserad?
Du missuppfattade mig. Jag menar pissland i betydelsen att det är väldigt väldigt väldigt litet. 1% av börsindex.
Väljer man då att ha 20% (blir det 1900% överviktning?) är det viktigt vilken fond mad övervintra med.