Avanza Sverige | Värd att investera i?

Christian. Jag håller med fullständigt. Innan vi är helt säkra på urvalet, går det inte att fatta vettiga beslut.

Hårda ord om Sverige tycker jag. Vilka länder tycker är bättre, USA, Ryssland, eller något annat? Faktum är väl att rent historiskt har Sverige börsmässigt matchat i princip alla jordens länder i årtionden.

1 gillning

Det är väl jättebra att det släpps billiga produkter, men gränsar ju till någon slags modern aktiv förvaltning förklädd som indexfond.

Och jag tror den kan bli lite svår att jämföra med andra fonder.
Investeraren (konsumenten) kommer bli tvungen att göra ett eget jämförelseindex med stora och små bolag med samma vikt som fonden har för att se om uteslutningen av vissa bolag var bra eller inte.

Är det inte lite fusk att jämföra sig mot sig själv haha, en jämförelse måste väl vara någorlunda standardiserad?

1 gillning

Du missuppfattade mig. Jag menar pissland i betydelsen att det är väldigt väldigt väldigt litet. 1% av börsindex.

Väljer man då att ha 20% (blir det 1900% överviktning?) är det viktigt vilken fond mad övervintra med.

1 gillning

Jämförelsen bör ses som reklam, inte som evidens för att ta informerade beslut.

:grinning_face_with_smiling_eyes: där sa du nått!

Ja, du har ju detta med valutarisk förstås. …

1 gillning

Jag känner inte att jag kan bidra med något bättre än det som redan sagts ovan. Ska höra mig för lite i finansbranschen för att se vad det oofficiella omdömet är. Återkommer. :slight_smile:

Utifrån min egen tes så ser jag ingen anledning att byta från PLUS Allabolag. Ser det här mer som en konkurrent till fonderna som följer OMXSGI (typ Nordnets Sverige-fond och liknande) men så har man för marknadsföringens / modetrendens skull lagt på ESG.

Kontentan - bättre än de flesta Sverige-fonder, inkl. Avanza Zero, men inte tillräckligt bra för att motivera ett byte från fonder som följer hela indexet med 300+ bolag såsom PLUS Allabolag Sverige och SEB Sverige Index.

Uppdatering: omdömet från mina kontakter i finansbranschen är sammanvägt:

“Bra fond! ESG-screeningen kunde gjorts bättre och antalet innehav kunde varit fler.”

6 gillningar

Tack för svar.

Att ha olika index att jämföra sig med är ett effektivt sätt att blanda bort korten. Det är ett sätt att lura folk helt enkelt.

Varför inte jämföra alla fonder mot ett och samma vanliga index, t.ex OMXS30. Då mäter man alla fonder mot samma referenspunkt. Det blir ärligare. Vilken bransch eller sektor man än jämför blir den inbördes ordningen ändå den samma.

Jo det är den. Däremot inte deras icke nordiska fonder

Håller med dina intressanta punkter. Avanza som förvaltare känns trygga med…mvh

1 gillning

Jämförelseindex bör väljas så att det är relevant för fondens målsättning. Detta gäller både för “aktivt” förvaltade fonder samt “indexnära”.

Att jämföra alla fonder mot ett och samma index blir ju lite konstigt eftersom fondens målsättning och risk-nivå kan vara helt annorlunda. Som exempel ta en fond där man har 50% räntor och 50% aktier, den bör då jämföras med ett index med 50% räntor och 50% aktier. Ett annat exempel är ju om det är en globalfond så passar ju inte ett svenskt index, utan ett globalindex bör väljas som jämförelse. Om fonden enbart investerar i fastighter så bör ett fastighetsindex väljas osv.

4 gillningar

Ok, jag förstår. Men om man t.ex vill jämföra alla Gobalfonder eller alla Latinamerikafonder med varandra, varför inte då göra just det? Varför gå omvägen via ett index överhuvudtaget? Om nu inte man ser just det indexet som en alternativ placering.

Nu har äntligen största innehaven blivit tillgängliga. Men varför skiljer det sig från pressmeddelandet?

Innehav enligt pressmeddelandet:

Innehav enligt Avanza och Mormingstar:

Spännande fördelning iaf med 13% småbolag, något Öhman borde kopiera efter Lysa-fonden endast har 2% småbolag.

4 gillningar

Mycket bra Sveriges indexfond. Avanza Sverige har mycket bättre branchfördelning samt stora/mellanstora/småbolag än Seb Sverige indexnära/Plus Allabolag Sverige index. Billigare. Mindre aktier men 70st om de är rätt fördelade kan göra bättre ifrån sig än 340. Det ser riktigt bra ut i alla fall för Avanza Sverige. :+1:. Stora klumpiga paket behöver inte vara bättre än mindra som är väl packade :joy:. Det är lite smaksak vilken av de 3 man väljer :+1:.

Detta ska vara indexet fonden följer: Morningstar Sweden Sustainability Select 70 GR SEK | Morningstar Indexes

På den sidan kan man se alla innehav.

Avanza Sverige låter ju bra på skrivbordet. Billig, snabb handel och intressantare innehåll än Zero. Men utan historik har jag för min del för lite underlag att gå på.

För den som inte tycker att historiken spelar någon roll eller att kurserna sätts slumpmässigt skulle det kunna vara ett alternativ.

Detta blir ju även extra svårt med tanke på att index-urvalet sker på ett relativt ogenomsynligt sätt. Man kan ju inte återskapa en historik baserat på nuvarande index-sammansättning med tanke på att företag kan ju komma och gå baserat på deras egendesignade ESG-ranking.

4 gillningar

Men det stämmer varken överens med pressmeddelandet eller Avanzas topp10 som jag visade ovan… :confused:

1 gillning