Avanza tar hem förvaltningen av Avanza Global

Jag kan inte svara tvärsäkert då jag inte har LF längre :blush:

Men förmodar att den har fler än 800 bolag.

Men de följer samma index.

Okej, om det är den han syftar på så ser det ju ut som Europa ska allokera närmare 100% globalt.

Du har ju uppenbarligen bättre koll än mig. :blush: Så vad är din teori att exempelvis Lysa och AMF väljer +20% home bias?

Nej, Avanza kommer att följa Sustainability-varianten. Det är olika ESG-filter, 800 bolag i Avanzas och 1200+ i LFs.

1 gillning

Lutar åt att helt gå över från Avanzas fonder till Avantis nya ETFer när dom släpps.

Jag har lagt in en order för byte from Avanza Global till DNB Global Indeks S

6 gillningar

Jag gissar att vad det faktiskt mäter är att stora techbolag har stått för en stor del av avkastningen de senaste åren, och en fond som har en större andel i stora techbolag kommer ha gått bättre.

Detta nya index har stor andel i de stora techbolagen.

Avanzas nya index [1]:

image

LFs index [2]:

image

jmf med gamla avanza global:

(notera att det är några månaders skillnad i mätpunkterna så det kanske inte stämmer exakt)

PS.
Att Broadcom inte är med i top 10 på det nya indexet, betyder det att det är ett exkluderat företag?

[1] Morningstar Developed Markets TME Paris Aligned Benchmark Sustainability Select | Morningstar Indexes
[2] https://indexes.morningstar.com/indexes/details/morningstar-developed-markets-paris-aligned-benchmark-FS0000H6E5?currency=USD&variant=TR&tab=holdings

2 gillningar

Gissningsvis för att det är vad kunderna efterfrågar.
Folk generellt, i alla länder, tror mer på sitt eget land (inte rationellt att alla länder skulle vara bäst).
Så om jag erbjöd en produkt hade jag också valt lite mellanmjölk där kunden fortfarande hade lite home bias.

1 gillning

Nu killgissar du bara…

Lysa har en lång beskrivning varför dom har 20% home-bais https://lysa.se/kunskap/home-bias

Jag vet inte hur mitt kön är relevant, men ja det stämmer att jag gissade, det är därför mitt första ord var “gissningsvis”

4 gillningar

Fel tråd för diskussion om home bias..

Är det rätt att övervikta mot ens hemma marknad (s.k. Home Bias)?

Home-bias och övervikt mot Sverige | Samanställning med argument för och emot

Pratar specifikt om den artikeln, dock från en Allvädersportfölj-vinkel:

1 gillning

Oavsett ditt kön så har du fel

1 gillning

La säljorder på avanza global idag. Ska lägga allt i bitcoin och vänta 10 år sen jämföra värdeutvecklingen. Kommer bli kul :sweat_smile:

Nej.
Annars skulle det vara värt det att ha valutasäkrade globalfonder vilket om det ens finns måste vara ytterst få, ingen efterfrågan och inga fördelar.
Eller, låt mig förtydliga; det blir ju i så fall spekulation i att SEK skulle stärkas gentemot USD/EUR/JPY etc.
Skulle kunna vara en poäng i och med sänkt volatilitet , kanske.

Tack så liknande index. Vad är skillnaden? Hitta inte länk till sustainability varianten på mormingstar.

Skillnaden är ESG-filtreringen. Länk:

https://indexes.morningstar.com/indexes/details/morningstar-developed-markets-tme-paris-aligned-benchmark-sustainability-select-FS0000IIOX?currency=SEK&variant=TR&tab=holdings

1 gillning

Vore det så himla svårt att erbjuda en variant med esg och en utan?

2 gillningar

Om vi ska vara mer konstruktiva: Är det någon som funnit ett vettigt alternativ till AG? Jag ser att DNB Global Indeks S kostar mer än dubbelt så mycket som AG i förvaltningsavgift, och ETF:r på Avanza har en hutlös valutavgift på en halv procent (köp+sälj), så jag tycker att det ser rätt mörkt ut om man inte vill flytta sina pengar till ett annat institut (och själv skulle jag gärna behålla Avanza).

2 gillningar

Sitter preppad sen innan 50% Avanza Global 50% DNB Global

Ser fram emot 0,15% avgift (!) 50% bred 50% ESG

Bara åka med går inte att hålla emot sånna här krafter allt går mot nya tider.

2 gillningar

Svårt är det väl inte, men antagligen är efterfrågan väldigt låg. Fråga 100 random på stan “vill du att dina investerade pengar går in i företag som skiter i klimatet” och kolla hur många som sträcker upp handen.

Det är nog mest en liten klick entusiastiska investerare som bryr sig om att investera i hela stacken.

1 gillning