Avanza tar hem förvaltningen av Avanza Global

Hmm, så DNB är inte ett riktigt alternativ då, då den är ganska ESG den med.

Vad ska jag investera i istället för Avanza Global ifall jag inte har något emot att vissa pengar hamnar i kolgruvor m.m.?

Enda alternativet blir nog ETF ifall du vill ha så renodlad ett index som möjligt. Då i så fall en ETF som följer ett av FTSE All-World/MSCI ACWI/ Solactive GBS Global Markets Large & Mid Cap Index.

Själv funderar jag på SPDR MSCI World UCITS ETF (innehåller large/mid cap),men har inte riktigt tagit definitivt beslut än. Ett annat bra alternativ är en gammal rackare, VWCE eller nykomligen från Amundi som beskrivit tidigare här, WEBN.

Inte menat som reklam, men denna jämförelse kan man ha som “lathund” om man vill fördjupa sig i skillnaderna:

Stämmer. Växelavgift ,25% per transaktion.

Vilken handelsplats erbjuder bättre växlingsavgift än 0,25% + 0,25% courtage?

Finns ingen väletablerad inom Sverige. Inom Europa är
Interactive Brokers på Irland ditt bästa bett om du vill få tillgång till låga avgifter och ett bredare utbud av indexfonder, valutakonton och aktier & obligationer mm…

Väntar själv in Avantis nya ETFer, kommer bli en Global, en global SCV och en EM, med tilt mot värde och momentum. Kommer bli det bästa på EU marknaden när dom släpps. Alternativt gå tillbaka till Handelsbanken för Dimensional, men tror inte jag orkar det.

Tack för tipset. Verkar inte som att man kan ha ISK på Interactive Brokers dock? Så då blir man beskattas 30% på vinsten istället?

Var har du hört om dessa ETFer från Avanti, och kommer det gå att handla dem i SEK så man slipper högt courtage & valutaväxlingsavgift på våra svenska sajter?

Finns nyheter om det på flertalet siter:

Även massa trådar om det på RationalReminders forum samt ett podavsnitt med deras investeringschef:

Nej dom kommer handlas i EUR, så man åker på
Valutaväxlingen, gäller dom flesta globala ETFerna. Courtaget åker man på på alla ETFer.

1 gillning

Ja det blir 30% skatt på din kapitalvinst om du bor i Sverige.

Hur handlar man smartast som svensk i sådana fall?

Finns det något bättre alternativ än Interactive Brokers I sådana fall? Är det bara Degiro som finns, eller finns något annat alternativ?

Ja det verkar finnas några andra pan-europeiska investment banker, men Interactive Brokers Irland tycks vara bäst med cirka 350000 kunder inom Europa:

På denna hemsida kan du läsa om andra banker & jämförelser dem emellan också :wave:

Beror på.

Om man vet att man har, säg 20-30 års sparhorisont, kan det vara rimligt med 30% skatt på ett bräde (Eller vad den nu är i framtiden) istället för ett ISK som år efter år nöter på kapitalet.

Men det är ett långt ämne och kräver ju verkligen att man har en lång horisont. Men jag håller med. ISK är underbart för att man är skattemässigt likvid på ett annat sätt i sina investeringar.

På kort sikt är det så. På lång sikt är ISK ett dyrare val vid den punkt då den sammanlagda ISK-skatten överstiger 24% av sparkapitalet. Med nuvarande ISK-skatt skulle det innebära att ISK lönar sig om sparhorisonten är kortare än lite drygt 25 år.

1 gillning

Liknande här. Jag är mest osugen på skatte effekten, men det är inte hela världen.

Jag kör bitvis för att smeta ut valuta risken lite.

Vill du ha diversifiering i form av plattform så kan jag föreslå Degiro och Trade Republic som andra och tredje alternativ om de finns för dig.

Det många missar är att man inte behöver betala 30%, det är inte det enda alternativet till ISK. Det finns skattehemvister från 0-30% (och över också iofs :joy:) i kapitalskatt även inom Europa. Pga att Sverige inte har en exit skatt så finns bra möjligheter att betala noll eller låg skatt med UCITS aktie fonder.

Med ISK låser man in sig till hög skatt, ungefär som en förmögenhetsskatt.

1 gillning

Visst, så är det. ISK är mindre förmånligt om man inte vet att man stannar i Sverige hela livet. Fast hög skatt håller jag inte med om. På kort sikt (typ som sådana här börsår) är det fantastiskt förmånligt.

1 gillning

Ja, eller: Om man inte vet att man själv och alla potentiella arvingar stannar mer än 6 månader per år i Sverige under den hela perioden portföljen ska säljas av :nerd_face: det kan ju va lite svårt att gissa långt i förväg. För vissa kan portföljen överleva flera generationer.

Varför köper man inte lite aktier i vapen och olja om det är så viktigt?

2 gillningar