Tråkigt, då får jag börja processen med att föra över Avanza Global+EM till WEBN på IBKR istället.
Gör dom förändringar i EM också?
WEBN känns som ett riskabelt val med tanke på Amundis historik?
Jag funderar också på att föra över allt till IBKR (SPYI i mitt fall), men är lite osugen på att bli av med diversifieringen i att ha halva kapitalet på Avanza och också osugen på krånglet med att flytta pengarna.
Jag gissar på att dom gör det. Dom flesta fondbolagen använder sig av samma “index-familj” för att inte överlappa eller missa några länder.
Undrar hur många bolag det minskar med där isåfall. Man blir ju lite sugen att kolla in det indexet. ![]()
Svarar mig själv. Om dom skulle byta till sustainability-varianten av EM så minskar antal innehav från 1400 till ca 950.
Gissar dock att en förändring här inte skulle röra upp lika mycket känslor.
Kan man på något vis se vilka andra globalfonder som faller under samma index som Avanza Global kommer göra nu när den ändras för att se hur det sett ut för liknande fonder tidigare?
Inte vad jag vet, är mest för att bibehålla exponeringen då Avanza Global är DM fond och WEBN är DM+EM.
Haha - man kan ju gå kort Sverige med Carnegie Bear om man tar Lysa. Nackdelen är att den kostar (minst, på Fondo) 0,67 % i avgift och att du måste hålla den på någon annan konto än Lysa. Kanske värt en fundering där. Man kanske till och med kan skatteoptimera det om man köper på AF konto och säljer en gång per år och köper samma fond igen efter någon vecka. Mycket meckigt dock.
Här ser du Carnegie Bear på sisådär 5 år:
Inte speciellt orolig. Men i värsta fall får jag byta till något annat om de får för sig att höja avgiften eller försämra produkten.
SPYI kan du ju i värsta fall månadsspara i på Nordnet. Då slipper du åtminstone courtagekostnaden.
Förstår, och IBKR för att indirekt få tillbaka förvaltningsavgit/courtage ![]()
Då jag ändå inte har möjlighet att dra nytta av ISK p.g.a. skattehemvist så är avgifter viktigast. Därmed dyker IBKR upp som en av de billigaste nätmäklarna i termer av växlingsavgift + courtage.
Men om man vill dra nytta av ISK/KF så finns det bättre alternativ.
Det var ju förut när Munger och Buffet var yngre och marknaden var mindre effektiv. Då krossade dom s&p. Men senaste 20 åren har dom förlorat mot s&p, helt annat läge nu med alla kvantdatorer
Massa kunder vet jag inte. Kolla hur opopulär plus allabolag är, knappt med på topp 10 sverigefonder (spiltan ska in i tabellen också, den visas inte när man väljer sverigefonder av nån anledning)
de är olika fonder. PLUS allabolag är bred indexfond. Splitans innehav är investmentbolag. om jämför med SEB Sverige indexnär då PLUS är billigare
4 inlägg delades upp till ett nytt ämne: PLUS-fonders nya fond(er) 2025
Jag vill gärna undvika ETF:er och lutar åt samma.
Tror att den också har ESG exkluderingar, men möjligtvis lite mindre? Men jag vet inte.
DNB har viss ESG, men mindre än de flesta.
Läs mer här:
Nu är inte Nordnet aktuellt för mig eftersom jag inte bor i Sverige, men som jag förstått det tar de ut en valutavgift på 0,5% vid köp+sälj, att jämföra med courtaget på 0,1% på IBKR.
Suck. Snabb titt österut räcker om man undrar varför det är hål i huvudet att exkludera hela vapenindustrin, en förutsättning för att vi ska ha någon etik att tala om över huvud taget.