Jag hade precis fått upp ögonen för börsen tack vare en kollega, hen hade också hjälpt mig förstå att börsen var på en all time high och skulle krascha när-som-helst. Det var alltså enkla pengar att gå kort marknaden, lång olja, lång guld och lång dollar (kommer inte exakt ihåg logiken men typ så var det). Svenska börsen hade redan börjat skaka, amerikanska var också lite svajig under 2015.
Jag hade sparat ihop en del pengar sedan tidigare och kastade in dessa på olika produkter för att positionera mig och bli rik på nedgång, bland annat fick jag nys om ”TVIX” (VelocityShares Daily 2X VIX Short-Term ETN). Den gav en hävstång om 2X och återställdes dagligen (det här förstår jag så klart i dag, men där och då var det inte uppenbart för mig just hur mycket pengar som skulle försvinna pga detta). När instrumentet backat 10-20-30% så la jag in mer för att sänka gavet, fler andelar ger ju bättre utdelning när det väl smäller. I augusti 2016 så sker det tom en omvänd split och under en period så kan jag inte handla produkten pga detta, någonstans där förstod jag att jag behövde sälja (antagligen för att jag under en kort period trodde jag förlorat allt). Alla mina sparpengar var nu insatta, av dessa 230’ fanns det ca 40’ kvar. Under denna tidsperiod har jag även köpt och sålt massor med andra bear-cert för bla kort euro, olja, OMXS etc. Lyckas (så klart) även köpa bla Anoto och Fingerprint. Det vi i dag kallar läropengar! Bifogar även lite roliga grafer jag har sparat på under den här perioden (har ingen aning om varför dessa var viktiga där och då)