Inte otroligt skulle han det. Det är det som är själva definitionen av begreppet home bias. Den intressanta frågan är: varför? Av gammal hävd…? Är det en fördel numera att ha home bias vs nåt annat m.a.p. riskjusterad avkastning eller är det en försäkring (och isf mot vad?).
Att home bias finns och alltid har funnits på värdepappersmarknader är ett välkänt faktum. Orsaker till detta är också väl undersökt långt tidigare, i en tid då bl.a. verktyg för handel inte var digitaliserade.
Själv är jag redan rätt exponerad mot Sverige indirekt via bostadsmarknaden, så det finns ingen logik i att jag skulle övervikta fondinnehav mot lilla Sverige.
Man kan naturligtvis ha känslomässiga, t.ex. patriotiska, motiv till att övervikta sitt eget land. Klokt dock att komma ihåg att när tyskar, britter, fransmän (ex.vis) och amerikaner diskuterar om home bias är det ett helt annat ball game än för oss svenskar.
Förresten: f.tf. har jag “away bias” mot U.S.A. i min portfölj totalt sett. Ca 17%, det är rätt mycket