Avanza Zero vs XACT Bull 2+Sparkonto

Anta att jag har 100k med avsikt att investera i Avanza Zero. Skulle det va bättre att köpa XACT BULL 2 för 50k å de andra 50k på ett sparkonto med säg 2.5% ränta?

XB2 ska ju, precis som AZ, avspegla omxs30gi men med hävstång på x2. Avgiften är något högre men det har jag tillbaks flera ggr om på ränteintäkten.

Misstänker att det inte är så här enkelt men klarar ändå inte hitta min tankevurpa :slight_smile:

Hävstången i Xact Bull 2 nollställs varje dag. Det gör att det finns en urholkningseffekt som över tid riskerar att du inte får 2x avkastningen. Det beror på att när marknaden är ostadig (går upp och ner om vartannat) så kommer du ha större hävstång i nedgångarna än i uppgångarna, om man räknar i absoluta kronor. Exempel:

• Dag 1:
    • Du har 150 kr i fonden.
    • Bull lånar 150 kr och investerar 300 kr.
    • 33% nedgång i index
    • => Bull går ner 100 kr, från 300 kr till 200 kr
    • => Bull betalar tillbaka sitt lån på 150 kr och är nu värd 50 kr
    • Om du hade haft en vanlig indexfond så hade du investerat 150 kr och nu haft 100 kr.
  • Dag 2:
    • Du har 50 kr i fonden från igår
    • Bull lånar 50 kr och investerar 100 kr.
    • 50% uppgång i index
    • => Bull går upp 50 kr, från 100 kr till 150 kr
    • => Bull betalar tillbaka sitt lån på 50 kr och är nu värd 100 kr
    • Om du hade haft en vanlig indexfond så hade du investerat 100 kr (från igår) och nu haft 150 kr.

Slutresultatet är att du tappat 50 kr, medan index hade varit tillbaka där det startade.

I den här tråden finns en diskussion kring hur stor urholkningseffekten kan tänkas vara:

8 gillningar

Om du ska (så långt det går) replikera 100k i omxs30gi via XACT Bull x2 och ett cashkonto så måste du använda dig av någon slags daglig ombalanseringsstrategi (som antagligen betyder att din avkastning kommer slaktas av spread). Orkar inte reda ut matematiken i huvudet just nu. XACT Bull x2 rakt av ger dig inte 2x utveckling av underliggande på lång sikt (kan bli både lägre och högre).

1 gillning

Då har man lärt sig något idag, tackar!

1 gillning