Att det skulle vara en semester!
aha, då är jag med.
Om man säger upp sig själv (förvisso med karens) och lever på A-kassa under en tid är det väl…ledighet?
Man måste stämpla
Ja man är väl arbetslös och har en arbetsförsäkring med krav att man söker ett annat arbete, jag skulle hellre köra taxi i Åsele än att vara arbetslös med A-kassa.
Det är som att vara sjukskriven med 9 veckors karens.
För att kunna fortsätta ha rimliga arbetsvillkor måste arbetsgivare och löntagare ha någorlunda jämlik maktfördelning. Och just möjligheten att sluta när man själv vill, och inte endast när arbetsgivaren anser en vara överflödig, och ändå få A-kassa är en av de viktigaste verktygen.
45 dagars karens vid egen uppsägning tycker jag är rimligt balans mellan “jag pallar inte gå till jobbet” och “jag måste sluta för att jag håller på att bränna ut mig”/ “inte funkar ihop med kollegor” / kan ej kombinera jobbet med privatlivet etc.
Det är fortfarande inte såhär jag vill att skattepengarna skall användas…
Tyvärr har man inte mycket val.
Högerkrafter vevar om att man inte ska få a-kassa för egen uppsägning, men det går ju hursomhelst oftast ordna så man blir uppsagd.
Fast… det har man väl? Skillnaden är ju att om man behöver A-kassa i samband med uppsägning så har man ju rätt till det. Men börjar man planera för att ersätta sitta arbetsåret med socialförsäkringssystemet för att man inte vill jobba så tycker jag att man tänker fel.
Ja, så är det ju såklart. Det är ju inte bättre, eftersom man på detta sätt förmodligen förstör för sin arbetsgivare.
Men detta är bara mina tankar om rätt och fel i frågan. Jag värderar inte hopplösa arbetsgivare, nivåer etc här. Hur man gör är ju upp till var och en, men jag kan ändå tycka att ersättningen bör gå till de som haft oturen att förlora jobbet.
Individen har förstås valet att bestämma vad de tycker är rätt och fel och agera efter detta.
Men det finns ingen direkt möjlighet stoppa det via regelverk. Ingen a-kassa vid egen uppsägning skulle väl iofs stoppa de flesta av de som ens överväger nåt sånt här.
Vill man ha ett så’nt förslag så skulle ju detta kunna vara reglerat med ålder el dyl i lagtexten. Sedan kan man ju tycka att det inte skulle behövas…
Det känns som en tråkig tanke att jobba ärligt ett helt liv för att på målsnöret bestämma sig för att bli en parasit.
Egoistiskt och slappt beteende. Spara pengar själv så är det lätt att gå i pension tidigare utan att snylta på oss andra.
Att vid 64 års ålder bete sig som ett curlat barn är ett misslyckande i livet.
Säkert ovanligt.
Men jag känner en som gjort det … i 5 år.
Avslutar hen också arbetslivet så? Hur många år är det kvar.
(Om ett år är lite småsunkigt så är ju fem år totalt förkastligt om det nu är planerat.)
Från 49/50 med full inkomstförsäkring till nu 55 år med vad basnivån är … 16’? Blir inget mer efter pågående period. (För att vara korrekt är det bara första perioden som formellt kallas “a-kassa”)
Vad ska kompisen göra vid 55? Börja ta ut pension?
Ja, tjänstepension från 56.
Vi vet ju alla hur börsen gått sista 5 åren. Utan att frågat honom gissar jag även privata kontot vuxit.
A-kassa är ingen bidrag, det är en försäkring. Att gå på A-kassa är lika “parasiterande” på samhället som att utnyttja hemförsäkring för kompensation vid försenad flyg. Utbetalningar ska ju endast utgå till de vars hem har blivit översvämmade av vårfloden.
Nej, inte om det ingår reseförsäkring. Det är ju s a s vad som sägs i villkoren som gäller.
Däremot: Klassikern att frysen var full av oxfilé när den gick sönder är en bättre liknelse imho.
Jag fattar inte liknelsen med frysen.
Min liknelse:
A-kassa är en försäkring. Villkoret 45 karens vid egen uppsägning, sedan utbetalningar som vanligt ingår i denna försäkring.
Hemförsäkring är en försäkring där reseförsäkring (oftast) ingår. En del kan tycka att den är onödig, vad sjutton har försenad flyg med ens hem att göra? Hade man inte haft den punkten och utnyttjat försäkringen endast vid katastrofer, hade premien varit lägre, bättre för alla. Jäklar parasiter som överutnyttjar försäkringen.
Det dessa människor glömmer bort är att hade reseförsäkringen (och en mängd andra förmåner ) inte ingått hade förmodligen mycket mindre människor tecknat försäkringen, premien hade varit högre för alla kvarvarande och nyttan mindre.
På samma sätt har villkoret om 45 karens och sedan fullt nyttjande an A-kassa har viktiga positiva bieffekter, som ökad maktbalans mellan AG och löntagare, samt gör A-kassan mer attraktiv för alla medlemmar, vilket i sin tur minskar medlemskostnaderna.
Om man aktivt gör sig själv arbetslös och med flit väljer att inte fixa nytt jobb för att kunna lyfta mer A-kassa och vara slapp så är det parasiterande.
I ditt exempel är det som att någon skulle översvämma sitt hem med flit och försöka lura försäkringsbolaget.
Hela trådstarten handlar ju om att säga upp sig och aktivt försöka att inte få ett nytt jobb för att kunna lyfta A-kassa.
Jo, jag vet. Jag tänker mer på syftet med försäkringen: Att täcka upp tills man hittar ett jobb igen.
Jag menar att har man inte den ambitionen så är det som att fylla den trasiga frysen med fiktiv oxfilé.