Lite färsk data om svenska utdelningsaktier de senaste 20 åren i en artikel i DI idag! Den lär kunna ge bra underlag för avsnittet och diskussionen:
Mycket läsvärt, men lite svårt att summera för mig som för närvarande har ena handen gipsad. Klipper in några sektioner ändå för er som inte har åtkomst. Börjar med en graf som ställs mot ett citat av en annan forumskribent
Det ser inte ut att vara fallet på Stockholmsbörsen åtminstone… Trovärdighet är viktigt när man är tvärsäker.
Det finns minor i både utdelande och icke-utdelande bolag. Kvalitet är avgörande oavsett.
Den som kan lirka fram svaret på nedan frågor är välpositionerad för att vaska fram bra case och ducka övervärderade diton.
Det verkar också vara jämnt skägg mellan utdelare och icke-diton i totalavkastning över mätperioden. Min slutsats blir att man då kan välja det som passar en själv bäst.
Vissa hävdar att utdelande aktier öht har sämre motståndskraft vid börsnedgångar. Jag ser inte något tydligt mönster här, vilket lite återknyter till citatet i början om volatilitet.
I USA vinner kvalitet i slutänden. Speciellt utdelande sådan.