Tack, tog bort det.
Nestor:
Även om jag håller med i sak, så behöver du inte överdriva.
I första grafen utgår du ifrån att ränta på bankkonto alltid har varit noll. Detta är helt fel. Jag har själv upplevt inlåningsränta på över 10 procent.
Helt rätt. Bättre beskrivet nu. Tack för att du alltid kommer med ett bättre och lite längre tidsperspektiv.
T-bear:
Nu ska detta inte bli en diskussion om buffert så jag lämnar det här. Men i min begreppsvärld är inte ett periodiserat sparande för månadens utgifter = buffert. För mig är buffert de pengar man kan behöva för plötsliga, oförutsedda utgifter som inte kan sväljas av exv nästa månads inkomst via ev kreditkort etc. Bufferten ska vara lättillgänglig och förutsägbar till sin storlek. Bankkonto funkar bra. Men, som sagt, tråden ska inte handla om detta. Buffert har diskuterats rikligt i andra trådar.
Rätt, det går vi genom i detalj här:
I dagens avsnitt får du våra bästa tips, råd och tankar kring buffert. Du får svar på frågor som: ”Hur stor buffert ska man ha?” och ”Var ska man ha sin buffert?”, men du får även en fördjupning och några tankespjärn. Vi diskuterar nämligen även när man inte behöver buffert, hur man kan tänka kring buffert när man har ett stort sparande, nackdelarna med buffert och hur man faktiskt kan ta smartare buffert-beslut.
Resonemanget kring buffert kan egentligen göras väldigt …
Man bör skilja på “akutbuffert” och “likviditetsbuffert”. Beroende på var man är på sin ekonomiska resa finns det olika behov för dessa två.
angaudlinn:
Och i FIRE? Ingen buffert ens då? Sequence of returns risk gör sig påmind.
Rätt. Jag tänker också att brytgränsen för bankkonto / räntor brukar gå vid ungefär tre år om jag inte minns fel från Nick Magiullis bok “Just. Keep. Buying.”
Tack för grafen!
6 gillningar