Basportföljen måste överavkasta +1.2% för att slå en globalfond över 15 år

Lite off topic men ändå inte. Skrev så här till Pensionsmyndigheten kring deras rapport.

1. Det finns mig veterligen ingen globalindexfond tillgänglig för småsparare utanför pensionssystemet (AP7) som kostar 0.2 eller lägre. Billigast är Länsförsäkringar Global Indexnära på 0.22 %. Avanzas / Nordnets varianter ser till synes ut att vara billigare men där har man interna skatteeffekter att ta hänsyn till och andra faktorer som gör dem dyrare. Håller ni med om det eller är det något som jag har missat?

2. Om man väljer någon av dessa fonder som ligger på runt 0.20 - 0.26 % så hamnar man ofta på MSCI World-indexet vilket exkluderar till exempel tillväxtmarknader och en stor del av små- och medelstora bolag. Hur ställer ni er till den exkluderingen? Jag själv tycker att det är knepigt, både till följd av småbolagfaktorn och att man exkluderar en så pass stor andel av tillväxtekonomierna. Hur ställer ni er till det?

3. Konsekvensen av fråga 2 blir ju nämligen att det är jättesvårt - i alla fall för mig - att få ihop en bred portfölj som inkluderar tillväxtmarknader och små/medelstora globala bolag för 0.2 %. SPP Aktiefond Global, som mig veterligen är en av de billigare ligger på 0.33 %. Det billigaste jag har fått ihop är en portfölj på 0.26 % genom att kombinera ihop fonder, men det är ju fortfarande långt från era 0.2 %.

Och fick detta svaret:

Vi har utgått från resonemanget i denna tidigare sammanställning och rapport från en kollega till oss på Pensionsmyndigheten. 0,2 anges som ett riktmärke för vad som kan anses vara en global aktieindexfond med låg avgift, dvs en sådan som har en avgift under 25e percentilen av samtliga jämförbara globala aktieindexfonder på marknaden. Utifrån den rapporten finns det 5 globala aktieindexfonder som ligger på max 0,2 %. www.pensionsmyndigheten.se/nyheter-och-press/pressrum/riktmarke-for-en-lag-fondavgift
Länsförsäkringars indexfond ligger väl på 0,20 % på flera olika torg? www.morningstar.se/se/funds/snapshot/snapshot.aspx?id=F00000PYZ6

Med detta sagt så är 0,2 ett riktmärke i vår kommunikation till pensionssparare. Detta vill vi gärna vara tydliga med eftersom avgiften är så väldigt viktig för sparande på lång sikt. Finns det då globala aktieindexfonder för en så låg avgift som 0,2 är detta ett bra alternativ.

Angående fråga 2 så instämmer vi i ditt resonemang. Det kan absolut finnas skäl för att komplettera en globalindexfond med småbolag och tillväxtmarknader. Som ett enkelt budskap som passar de allra flesta på lång sikt, utan att behöva någon som helst finansiell kunskap eller intresse, finns det dock fördelar att förenkla budskapet till endast en global aktieindexfond. Den som vill och kan, kan givetvis komplettera denna globala aktieindexfond enligt ditt resonemang och fortfarande hamna på en total avgift som blir billigare än många rådgivningsrobotars förslag. Även den som vill ha räntor i sin portfölj kan i många fall själv åstadkomma detta till en lägre avgift än vad många robotar gör. Med det sagt dömer vi inte ut rådgivningsrobotar som fenomen och ser flera situationer då de fyller en funktion och hjälper sparare. Men för ett långsiktigt pensionssparande bedömer vi att det för de flesta är både enklare och billigare att själv placera i en global aktieindexfond med låg avgift, än att använda en robotrådgivare.

5 gillningar