Bästa globala indexfonden borde inte va LF global indexnära

Även ETF:er åker på 0,12% skatt som vanliga fonder i VP-konto.

Ett alternativ är att handla aktier som innehåller andra aktier utan utdelning. Tex Berkshire Hathaway. Eller inom Sverige Investor, Industrivärden etc.

Tack för svaret. Då framstår inte ETFer som så attraktivt gentemot en billig globalfond.

1 gillning

Har också kikat på skillnaderna mellan index och index.
Nu verkar ju indexet LF följer haft något bättre avkastning och lägre risk, men pytteliten skillnad.

De mesta som exkluderas är oljebolag och de har något mer innehav i tech-bolag, vilket jag inte har nått emot. Är nog en smaksak vad man föredrar helt enkelt, ingen är nog “bäst” för alla.

Vet inte om de länkades tidigare men här kan man läsa om vad som exkluderas: Exkluderings- och omställningskriterier - Länsförsäkringar

Här är faktabladet för indexet: Morningstar Developed Markets Target Market Exposure Paris Aligned Benchmark Select | Morningstar Indexes

Totalt innehav är dessutom 1337, bara de säger ju allt :stuck_out_tongue:

När skillnaden mellan bäst och good enough är så små brukar jag känna att livet är för kort och sitta lugnt i båten.

Har man väl gjort valet av en billig och bred globalfond som hörnstenen i sitt sparande är 99% av slaget vunnet. Att se över det med några års intervall för att säkra att det fortfarande är good enough räcker. Pillar man för mycket så bygger man risk att börja göra misstag och tro att man vet bäst själv. Det gör man inte och nära nog är faktiskt bra nog för de flesta.

5 gillningar

Håller med.
Jag har skrivit om det tidigare i någon tråd, jag har andelar i runt 8 globala indexfonder när jag tittar på privat sparande, tjänstepension och PPM. Vissa är valda pga plattformen de ligger på och andra mer medvetna val.

2 gillningar

Dimensional World Equity Fund verkar ju intressant, men om den fortfarande enbart finns hos Handelsbanken så tar de en avgift på 25 kr i månaden för att ens skaffa ett isk där. Inte mycket men kostar inget hos exempelvis Nordea eller nätbankerna. Dessutom fysiska möten och att det tar tid att starta upp.

Efter vad jag förstår är det bara om man också har ett vanligt transaktionskonto som man behöver betala den avgiften. Enligt tidigare inlägg (se exempelvis Eugene Fama:s Dimensional fonder som ETF:er - Nr 105 av Daniel_Pettersson, Eugene Fama:s Dimensional fonder som ETF:er - Nr 233 av Daniel_Pettersson och andra inlägg i den tråden) ska det vara möjligt att enbart öppna ett investeringssparkonto och därmed slippa avgiften. Vissa av inläggen ger dock intrycket att det kan vara lite krångligt och att en del bankkontor inledningsvis varit lite motsträviga.

1 gillning

Mycket bra förslag egentligen, om man kombinerar denna MSCI World med billigaste EM fonden på Kiwi (iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF
) blir det ju nästan tokbilligt https://www.justetf.com/en/etf-profile.html?isin=LU1781541179#basics

Informationen stämmer inte. Det som kostar 25kr/månad är om du väljer att ha en paketlösning hos dem med lönekonto,Mastercard och swish.

Står även på deras hemsida att det inte är några månads eller årsavgifter på ISK.
Se nedanstående skärmdump.

Tror faktiskt inte att det finns någon aktör alls i Sverige som tar betalt för själva isk-kontot.

Informationen stämmer om du vill kunna göra köp och sälja själv i ISK-kontot. Det vill säga om du använder deras internettjänst som alltså kostar 25 kr i månaden. Om man avstår från att investera i kontot och skapar det i alla fall så är det avgiftsfritt. Men vad är vitsen med det?

Snor tråden kanske lite nu. Men det påpekades att lf global återinvestera avkastningen.

Finns det någon global fond som inte gör det ?

De flesta fonder kommer väl i ett par med en ackumulerande (återinvesterande) och en distribuerande (utdelande) variant, som VWCE och VWRL. Jag har dock svårt att se vad en utdelning på <2%/år ska vara bra för.

Som på aktier och leva på utdelningen. Tyckte det var rätt bra när det fanns på fonder

Nej det stämmer inte. Du behöver inget räkningskonto för att kunna köpa och sälja innehav i ett ISK-konto.

Jag har satt upp en stående överföring från min vardagsbank till isk-kontot på Handelsbanken. Pengarna dras sedan från isk-kontot för köpet av fondandelarna.

Det går att sätta in likvida medel på kontot som du sen handlar med.

2 gillningar

Storebrand global all countries finns i en utdelande variant. Sen finns det diverse Etf men då bör man ha dem på Nordnet(ingen valutaväxelavgift på utdelningar i utländsk valuta där)

1 gillning

Då har de ändrat det efter att du startade ditt isk där då. Jag besökte Handelsbanken igår och när du ändå skrev att jag hade fel så ringde jag Handelsbankens kundtjänst idag och fick samma beskedet att om jag vill kunna handla själv så behöver jag deras internettjänst som de tar 25 kr i månaden för. Inte så dyrt, men då krävdes det dessutom att man skrev på papper som skulle skickas in i brev och att man skulle dit igen för fysiskt möte igen. Alternativet vore väl att strunta i internetbanken och att vid varje tillfälle som man ska investera i något så måste man besöka banken och be dem göra transaktionen, men det är för omständigt för mig i alla fall.

Hittade denna SPDR MSCI ACWI IMI UCITS ETF (SPYI) på JustETF, och har börjat puttat in lite, eftersom jag vill bort från alltför snedviktade globalfonder.

1 gillning

Väldigt knepigt.
Jag ringde själv Handelsbankens kundtjänst nyss som oidentifierad.
De gav mig informationen om att ett sparkonto och ISK-konto är utan avgift.
25kr/månad är för bas-paketet med Mastercard,privatkonto och övriga internettjänster såsom utlandsbetalningar o dyl.
Han nämnde även att de tar en avgift om man sätter upp stående överföringar från Handelsbanken men det behövs inte här.

Det skulle gå utmärkt att enbart öppna ett sparkonto och ISK-konto. Det får man sen tillgång till med inloggning till begränsad del av internetbanken (utan räknings betalningar o dyl)
Den jag pratade med på deras kundtjänst hade aldrig hört att de skulle ta betalt för detta men han sa att det är tekniskt möjligt att kunna göra det.

Dock krävdes det att man skriver under handlingar och det gjorde det även när jag blev kund.

Du kanske har stenkoll på det men bara så du inte råkar missa så går den att månadsspara i via Nordnet courtagefritt

2 gillningar

Tack, det visste jag inte :+1:
Har hittills kört utan månadssparande, men kanske dags att ta steget. Kan ju spara en del.

2 gillningar