Bästa globala indexfonden borde inte va LF global indexnära

Hej, japp har mitt privata sparande hos Handelsbanken nu mera. Riktigt irriterande att handla hos dom, men håller man sig till en eller ett par fonder så duger det tycker jag. Dom har skapligt fondutbud faktiskt om man vill bygga en portfölj med fler tillgångsslag. Tex:

1 gillning

Hej,
Har vi med oss valutaeffekten vi som har LF global eller handlas den i SEK?

1 gillning

Den handlas i SEK, men har globala aktier som innehav utan valurahedge så då får valutarisk/möjlighet precis som i LF global.

2 gillningar

Satt och jämförde globalfonder. Ett viktigt kriteriet borde vara att jämföra de 25 största innehaven i fondportföljen. Eftersom de har störst påverkan på portföljen. Sen vill man ha en så låg avgift som möjligt.

Nedan är en jämförelse av de mest vanliga globala fonderna och hur de står sig mot MSCI World.

MSCI World:

• Antal innehav: 1512
  • 25 största innehaven motsvarar 28,98% av totala innehavet.
  • Största innehavet: Apple 5,30%

LF global:

• Antal innehav: 1343
  • 25 största innehaven motsvarar 35,82% av totala innehavet.
  • Största innehavet: Apple 7,70%
  • Avgift: 0,22%

DNB Global Indeks S:

• Antal innehav: 1500
  • 25 största innehaven motsvarar 29,64% av totala innehavet.
  • Största innehavet: Apple 5,47%
  • Avgift: 0,22%

Avanza Global:

• Antal innehav: 1509
  • 25 största innehaven motsvarar 29,03% av totala innehavet.
  • Största innehavet: Apple 5,30%
  • Avgift: 0,09%
  • Övrigt: Endast tillgänglig för Avanza kunder. Högre beskattning än fonderna ovan, det påverkar avkastningen litet men negativt.

I min mening ser DNB Global Indeks S ut att peta LF Global från tronen i framtida rekommendationer. Eller vad säger ni?

11 gillningar

Det mest relevanta är väl tracking error, dvs om de över eller underpresterar gentemot sitt index. Iaf värt att väga in. Sen kan man ju överväga MSCI ACW eller FTSE AW istället för MSCI World.

Kanske. Men för mig kan ett korrekt tracking error vara en tillfällighet. I grund och botten är det ju innehaven och dess fördelning som påverkar tracking error. Så borde vara bättre att jämföra där.

1 gillning

I tracking error får du med tex olikheter i beskattningen av utdelningar från US withholding tax. Det kan skilja 15% på alla US utdelningar beroende på var den underliggande fonden är skatteskriven. Något som inte kan ses på de andra siffrorna. Fonderna har väl även olika avtal med kommissioner, valuta osv.

Innehaven kan vara lika men det som görs dig till godo kan vara lite olika.

1 gillning

Absolut. Så kan det vara. Det talar ännu mer för DNB global Indeks eftersom den har samma skatt och valuta som LF Global och betydligt mer likt innehav som MSCI World.

1 gillning

Man bör ju se över flera delar. Tracking error är ju absolut ett bra verktyg också. Men jag ser gärna över innehavet också. :+1:

1 gillning

Ja det är inte helt lätt att jämföra när det finns flera faktorer att ta med.

Alla billiga globala fonderna ser snyggt ut :slight_smile:

2 gillningar

Att DNB ser helt annorlunda har diskuterats tidigare DNB Indeks slår LF Global. Värt att nämna är att Avanza inte verkar klara att visa rätt siffror, i detta fall är det bättre att jämföra fonderna i Nordnet.

Jag ser också att alla ESG-fonder går bättre än Avanza Global :grimacing: Allt kul att se när hållbarhet lönar sig :rocket:

4 gillningar

Hur beräknas skatten för DNB som har sitt säte i Norge? Är den lik LF?

Ja så har jag förstått det. Det handlar väl om skatten i amerikanske utdelningar om jag minns rätt. Där har Luxemburg (Avanza) inget avtal och måste därför betala 30% skatt. Sverige (LF) och Norge (DNB) har avtal och betalar endast 15% skatt.

Om jag minns rätt…

2 gillningar

Jag förstår inte vad det är med avanza global som gör att inte den är bäst här? Något med skatt?

Ja det är skatteffekter som gör fonden dyrare. Den har en annan hemvist än de andra fonderna. Har för mig att verkligen avgift blir runt 0,26% för Avanza global. En annan nackdel är ju att den de facto bara går att köpa på Avanza och ingen annanstans. Det är för mig ett minus.

3 gillningar

Ok om DNB är lika billig som LF global och billigare än avanza global då tycker jag den vinner som bästa globalfond pga ingen esg :grinning:

4 gillningar

Jag håller med.

DNB Global Indeks S är en riktigt bra fond. Den har även legalt säte i Norge. Vilket kan vara vettigt, under dessa tider där Sverige är i ett utsatt läge :nerd_face:

4 gillningar

Har inte sett att någon tagit upp detta ovan eller annanstans på formuet, finns det redan en diskussion hänvisa mig gärna till den.

Någon här som tittat på indexfond kontra index-ETF och räknat med fondskatten? För de flesta så tänker man inte på den men när man deklarerar företag så blir den tydligare. Då måste man ju ta upp fondvärdet vid årets ingång och skatta för det. För privatpersoner hjälper banken till med det.

Fondskatten är på 0,12% av fondandelarnas värde vid årets början.

Borde inte ett långsiktigt sparande i ETF:er vara bättre om man kan få ett lågt courtage?

Funder ar på att spara långsiktigt i global index-ETFer för bolaget där jag normalt undviker utländska aktier för att slippa hantera källskatt. Men kanske blir till att hantera valutakursdifferenser.

1 gillning

Du har dessutom växlingsavgifter då det inte finns, mig veterligen, globala index:etf i SEK. De är oftast i USD eller Euro.

Annars kan du kolla in Frejvid eller Kiwitrader som erbjuder vissa fonder utan courtage och växlingsavgift vid köp. Du betalar bara avgift vid sälj.