Bästa och sämsta med ditt boende!

Precis så man kan göra med dessa dubbel-lådor som använder en motor men kan sätta igång en låda i taget.

2 gillningar

Att märka ut tomten ska vi göra! Ser fram emot att kunna visualisera det bättre. Neutrala inslag låter också smart! Tack för det.

Vilka supertips! Blev helt såld på dubbel diskmaskin haha! Går ju så snabbt att tömma diskmaskinen men tro det eller ej så händer det oftare än jag vill erkänna att det inte görs. Stor diskho verkar också väldigt trevligt. Säskillt jag som håller på och spiller och har mig. Smarta lösningar kommer också ha sin plats.

Sen går frugan och jag redan Main homes kurs. Hoppas det även bär frukt till husbygget.

1 gillning

Tack! Jag ska försöka sammanfatta alla senare så att det ska bli mer överskådligt. Tack för ditt bidrag. Ditt golvtips lutar vi åt, inte linoleum men kanske slipad betong.

Stort klädvårdsutrymme är återkommande och verkligen något vi har tänkt att ha. Tack för dina tips!

Du får inte bygglov för ett hus som inte är handikappanpassat så det är bra med det.

1 gillning

Jo, men jag ska inte bygga något utan bor i ett befintligt hus byggt 1980.

Blev lite kul och ta en sammanställning av alla råd. jag som varit med länge i branschen inser vikten av att anlita en bra arkitekt.

Tar man det enkla som dubbla diskmaskiner så börja arkitekter rita in detta för över 20 år sedan, tanken bakom är att underlätta vardagen, samt så blev det mode att ta bort överskåp och ha öppna hyllor, där vardags porslin då ska färdas enbart mellan maskinerna, man tar från den rena ner sedan i den andra efter måltid,(inget samlas på diskbänken) får man många gäster så kör man bägge maskinerna, finporslin har man då på hyllorna.
Tar man sedan groventré så ser man många nybyggda hus man kommer till, där man ställer sig frågan vilken dörr sak jag använda? många knackar på vid groventré, då förstår man huset är fel konstruerat.
Fortsätter man med kök så brukar många rita in ett skafferi, där man kan ha en massa roliga lösningar i som exempel snyggt vinförråd samt hyllor för basvaror osv.
Lösningen med klädkammare, tvätt, badrum i anslutning, utgör då en privat del, dvs man har en gästtoalett ut över detta på samma plan, samt detta gör att man kan gå runt i huset och behöver inte ta samma väg tillbaka, extra roligt när man visar huset för bekanta.

Kan fortsätta beskriva skillnader mellan arkitekt ritat hur man då tänker/lösningar när man ritar ett hus, vs ett kataloghus. En bra arkitekt = man får ett hus som ligger ca 20 år före sin tid samt anpassat till mig o familjen, hur jag tar emot gäster osv, och man behöver inte bygga sitt 3 hus för att inse detta, arkitektens erfarenhet motsvarar då ca en på 10000 byggda hus.

2 gillningar

Jag har också många år i branschen och håller inte med om att arkitektritade hus skulle vara bättre än kataloghus.
Vem har ritat kataloghusen tro? Ja, just det arkitekter med många gånger lång erfarenhet samt så är kataloghusen finputsade på under flera år och sålda med förbättringar över tid.

Jag har varit inne i många så kallade arkitektritade hus som känns som om någon praktikant skickat ut ritningarna till.
Jag vill därmed skicka med en varning om att ta referenser eller välja någon stor aktör.
Vissa arkitekter har också förmågan att göra saker betydligt dyrare och mer komplicerade än vad det är.

2 gillningar

Håller med, de flesta hus är ju arkitektritade. Särskilt kataloghusen är ju noga genomgångna av troligen ett flertal arkitekter och dessutom utvärderade under lång tid och i många exemplar.

Men Lars ovan kanske menar att ett “arkitektritat” unikt hus kan vara bättre anpassat för en specifik familjekonstellation, livsstil eller liknande. Men knappast att de ligger före i tiden. Dubbla diskmaskiner och öppna hyllor låter för övrigt mycket riktigt som något man satte in för 20år sedan som en modegrej.

1 gillning

Ni har helt rätt, allt är arkitekt ritat, även Ikeas möbler/kök är både designmöbler och arkitektritade.
Ändå finns det arkitekter som tar Ikea till till nästa nivå, som ex Danska Reform.

Ett katalog hus är ritat för att passa en hel marknad, hur tomten ser ut/läget miljön huset ska byggas på är tyvärr inte anpassat, inte ens planlösningen. Man begränsas av hur väggblocken byggs i företagets lokaler för att sedan få låga frakt/monteringskostnader. Kamprad var en smart man.
Samt man ska ändå se sanningen, kataloghus tillverkare har oftast förtur när en kommun släpper tomter,(kommunen ser det som enkelt att ex myresjöhus ritar o planlägger hela tomtområdet, varav dom får köpa allt) samt dom dammsuger tomt marknaden, på så sätt får dom goda förutsättningar/garanti på att deras hus säljs och kunden får inte möjlighet att göra ett eget val till arkitekt ritat hus.

Sedan ska man välja arkitekt, här på forum kanske det är absolut bäst att dra en liknelse på vem du tror på inom privatekonomi, ska du tror på bankerna eller tror du på Jan Bolmeson?
Där Jan fascinerats av att småsparare låter finansbranschen luras att spara och investera på sitt sätt, när det finns ett vetenskapligt belagt sätt som faktiskt fungerar. Varav bloggens syften att vara en kontrast till det som sägs som sanning där ute.

Skulle jag kunna välja personlig placerare för mina pengar så hade jag tveklöst valt Jan och inte storbankernas placerare. (liknade blir det då med hus)

2 gillningar

Skulle snarare jämnföra det med indexfond vs slå marknaden

Antingen väljer man en hustillverkare och får ett hus i samma standard som marknaden i övrigt.

Eller väljer man arkitektritathus och kan få ett extremt bra alternativ dåligt hus beroende på arkitekt, hens dagsform samt egen kompetens.

1 gillning

Eller så kan man dra ut det till sin spets som denna villa i Täbykommun, där man inte bekymra sig över dagsformen, men den verkar ändå ha köpare som är villiga o betala.

1 gillning

Eller så kan de gå som för dessa personer,

Som sagt alltid en risk att bygga hus men går man på husföretagensmodeller så vet man att det är något som redan finns på marknaden :man_shrugging:.

2 gillningar

Jag har inget boende men det jag kan tänka mig är att sätta kontakter och liknande på massa udda ställen för att framtidssäkra huset för smart hem och liknande.

1 gillning

Fast dessa är klassiska teman i fuskbyggarna o byggfällan. Där man hittat en byggfirma som “säger sig kunna” bygga drömhuset för halva priset eller 1-2 milj billigare och kunden förstår inte varför personerna inte leverera det dom beställt. Men tack till programmen dom har lärt oss göra en bakgrundscheck på företag och att man bör reagera när man får ett fyndpris på ett helt nytt hus.
Nästan i samtliga fall säger kunden dom varit naiva. dvs låtit sig bli lurad)

2 gillningar

Jo, men problemet är ju att veta vad vad som är vettigt och inte vettigt i byggbranshen som en nybörjare. Att ta referenser är svårt och man kan inte lita på svaren till 100%.

Tar man en modell från husföretagen så är man relativ säker på att inte få en bedragare i det ledet iaf och det var hela min poäng med säkerhet vs risk.

1 gillning

Nu är inte detta heller riktigt sant, ta bara Älvsbyhus dom är Sveriges största hus leverantör, där dom är svartlistade hos ARN samt kallafakta har haft uppe dom på tv, dom kör med uttröttningsmetoder, klagomål tar enorm tid så kunden lägger ner allt o fixar det på egen bekostnad, vissa betalar självrisken hos garbo försäkring på 23800 kr fast företaget ännu omfattas av garanti.
Fortsätter vi med nästa Myresjöhus så fick fastighetsköpare gå ända till HD för att få felen avhjälpta, handla då om enstegsfasader där myresjö vägra fixa till ytterväggar som var blöta och börja mögla, lång process men kunder vann efter en hård strid.( obs! det var bara vissa som fick hjälp med problemet inte alla kunder)

Tar man sedan att Myresjö är med OBOS koncernen, så hjälper dom mig som är inom bostadsmarknaden att höja priser på just bostäder, där jag i tidigare svar berättat hur dom får förtur av kommuner att köpa hela områden, på så sätt kan dom då styra prisutvecklingen, får köpa ett attraktivt område, så sätter dom pris därefter med högre vinster som resultat.

Myresjöhus har inte egna byggfolk, man gör en upphandling med lokala hantverkare, där nästa företag får utgå från föregående företags bästa o kortaste byggtid( dvs där föregående företag inte vill fortsätta bygga åt myresjö för dom får dåligt betalt, så finns det alltid ett nytt företag som vill prova sina vingar)

Kortfattat det är även en risk att bygga med stora husleverantörer, samt det är många gånger samma hantverkare som övergått och bygger lösvirke o arkitekt ritat hus, men får då bättre betalt för sitt arbete då Myresjöhus inte kan ta största vinsten själva, med resultat att det blir inte dyrare o bygga med arkitekt o lösvirke. Som sagt bakgrundscheck och en kontrollansvarig anlitar man själv, blir sällan problem då.

Bor själv i en 70 talsvilla med pulpettak som jag har båda helrenoverat och omdeklarerat för att maxa taxeringsvärde (Är ju ett finansforum här ;-)). Min erfarenhet:

• I Sverige monteras för eluttag standard enkla runda dosor bara. Resulterar i att dubbel jordat uttag blir en tjock full klump på väggen. Installera 1,5 dosor och alla uttag blir platta och estetiska. Möbleringen blir därav friare med. Min elektriker hade aldrig tänkt på det innan jag frågade.
  • Golvvärme är trögt. Vill man spara energi kanske inte är det det smartaste sättet eftersom möjlighet för snabb reaktion på plötslig behov minskar. Beror såklart på hur man lever.
  • Fönster ska kunna öppnas för att kunna släppa ut värmen. Inget är bättre än drag
  • Man arbetar i Sverige för lite med säsongernas solstånd och taköverhäng för att naturligt reglera inomhusklimatet. I mitt hus används solen på juldagen för att värma. På sommaren när solen står högt skuggar taköverhänget fönstret
  • Tänk på lösning för att slippa mygg i huset (Inbyggt i fönster till ex.)
  • Använd träden i närheten och såg inte alla ner bara. De skyddar mot vind, sol och buller. De 2 första kostar.
  • Vi har en extra vask och tvättmaskinanslutning vid 2:a groventre på husets andra sidan. Det har man haft fantastiskt glädje av. Kunna torka tvätt ute kan vara skönt med.
    -DImensionera VVledningar så att badrum inte påverkas av kökets blandare …
5 gillningar

Haha så mycket i tråden att jag inte orkade läsa allt så detta kanske redan är nämnt…

Jag älskar vår stenkamin i vardags/tvrummet. Eldar så ofta vi kan och njuter varje gång.

Och vattenburen golvvärme på markplan. Underbart skönt under fötterna samt att man då kan hålla lägre totaltemp i rummen. (Upplevs ändå som behagliga)