Bästa och sämsta med ditt boende!

Om ni ska ha/har barn skulle jag rekommendera (efter erfarenhet av både småbarn och tonåringar) :

Undvik helt öppen planlösning - separat TV rum/avdelning är bättre. Om plats finns gärna plats för barnens kompis häng.

Hemmakontor i en ’tyst’ del av huset.

Ett vuxen-sovrum med eget badrum och barnrummen i en annan del av huset med eget badrum till barnen.

Om 2 våningar kan det vara jättebra att ha tvättrum där sovrummen är - underlättar rejält när man sorterar och fixar med allas kläder.

3 gillningar

3:e huset blir perfekt! :smiley:

1 gillning

Angående golvvärme så är de ur ett energihänseende bättre. Med en lägre framledningstemperatur har du bättre verkningsgrad på värmepumpar. Detta gäller även fjärrvärme i stora delar av landet och inom en snar framtid 5-10 år skulle jag säga att samtliga fjärrvärmebolag kommer ha en debiteringsform som gynnar en låg framledningstemperatur.
Utöver de så kan du ha en lägre inomhustemperatur med golvvärme då du har en lägre temperaturgradient. 21°C med golvvärme kan upplevas som 23°C med radiatorer.
Så även ur ett komfort hänseende skulle jag säga att golvvärme är bättre då de har en jämnare temperatur och bättre operativ (upplevd) temperatur.
Om man däremot har en sporthall eller koncerthall som tar in flera hundra personer för en väldigt kort stund och med stora ytor då kan man få problem med att golvvärme inte reglerar snabbt nog. Att detta skulle vara ett problem i en villa är inte sant.

Tycker detta låter otroligt då de fjärrvärme företag jag kommer i kontakt med idagsläget har en affärsmodel som missgynnar energibesparingar.

Oftast med motivering att höga fasta avgifter och låg avgifter på energiuttag ger en mer förutsägbar räkning över året.

Skulle vara bra om detta införs men då måste företagen ändra sin affärsmodell.

Det bästa med min lägenhet är att den har en uthyrningsdel som jag får in 5800 kr i måndaden för. :slight_smile:

Förstärkta kanter på väggar så att de inte går sönder när man drar dammsugarslang om man har centraldammsugare
Utrymme för robotdammsugare under sockel i köket, eller i köksön, inkl eluttag inne i hålet
Låga socklar så robot kan komma fram
Stor hall - bra vid gäster och när man har barn
AC i biorum samt i alla sovrum
Värmeväxlare för att ta tillvara frånvärmeluften
Eluttag ovanför fönster till lampor och julbelysning
Stuprännor som tillvara tar regnvatten för trädgårdsvattning
Bra med el och värme i garage
System för att ta tillvara värmen om man planerar att ha kamin
“Sunblock” i fönsterglas som hindrar värme att komma in om man vill ha många och stora fönster
Vask nära spisen för att undvika spill på golvet
70 cm bänkskiva. (60 skåp under). Man kan putta in kryddor och annat så får man stor bänkyta.
Inbygd el-pop-up på dessa extra 10 cm bänkyta. Gömmer fula brytare på köksvägg
80 cm vaskskåp för sopsortering
Avställningsplats på båda sidor om vasken
Utdragbar pip på köksblandaren
Djupvask som rymmer mer utan att tumma på ytan
Diskho i silgranit. Mycket lättstädat
Vask som är stor nog att diska en ugnsplåt
stor platt låda för brickor och dyl
Hög låda för stående förvaring som stekspadar osv
Dubbla diskmaskiner
Akustikpanel som tar upp ljud. Speciellt om öppen planlösning
Gott om vikplats för tvätt i grovköket
Hunddush i grovkök
Uttag till skovärmare innanför dörren i grovköket. Torkar blöta barnskor snabbt
Myggnät till sovrumsfönster samt myggnätdörr till altanen
Utnyttja platsen under trappan - gör smarta garderober. Medför att smuts från trappan inte trillar ner på ev hallbord under den.
Ljudisolerade väggar i biorum och barnrum
Undvik vägghängd toalett. Massa besvär när den går sönder (vilket den kommer göra)

2 gillningar

Fjärrvärmebolagen gynnas av att få en så låg returtemperatur tillbaka som möjligt då de gör att de kan producera mer el. Detta blir ännu mer gynnsamt då de får som störst elproduktion då de är som kallast och därmed kan sälja till högre spotpris. Så de har ekonomisk anledning att göra på detta viset och de brukar vara de enda som betyder något i slutändan. Hur det påverkar kunder brukar inte ha speciellt stor betydelse, speciellt inte i fjärrvärmevärlden där de låst fast sina kunder.

Är det inte snarare att dom får bättre verkningsgrad fjärrvärmeväxlarna?

Nej, största anledningen är bättre verkningsgrad på både el- och värmetillverkningen. Pannorna är designade och optimerade för en viss returtemperatur och stiger den för att kunderna förbrukar mindre energi än kontrakterat så blir det svårare att köra anläggningen på ett optimalt sätt.

1 gillning

Men det kommer ändra deras affärsmodel och det jag som jag ifrågasätter.

Mitt fjärrvärmeleverantörs affärs model,

Ca 50% av kostnaden ska ske via en fastavgift.
Officiellt för att få en mer förutsägbar räkning,
Inofficiellt för att gör det ekonomisk ogynnsamt med energibesparande åtgärder då det påverkar vinsten.

Total kostnaden för fjärrvärmen ska vara precis på gränsen till att göra det ekonomiskt ogynnsamt att byta uppvärmningsmetod för att maximera vinsten.

Systemet med en hög fast kostnad medför att de kommer ha svårt att påverka sina kunder med debiteringsform som gynnar en låg framledningstemperatur. Speciellt då man redan idag ligger på smärtgränsen i kostnad för att sina kunder ska anses det vara lönt att byta uppvärmningssystem.

Ps, denna avgift modell blev konsekvensen när kommunen privatiserade fjärrvärmen för att det skulle bli så mycket mer effektivt.

Senaste fyra årens snittförbrukning med 2021 års kWh pris så har jag en årskostnad på 6730 kr (på förbrukningen) vilket kan jämföras med fasta årliga avgiften på 4580kr.

Förutom att stänga av fjärrvärmeabonnemanget finns det inget sätt för mig att spara in på fasta avgiften på snart 5000kr.
Tråkigt modell från leverantören

Framledningstemperatur och returtemperatur är tekniskt sett två väldigt olika saker och variationen av dem har helt olika konsekvenser för energibolaget.

En lägre framledningstemperatur innebär lägre produktionskostnader för energibolaget. Det är billigare att tillverka vatten som är 60 grader än vatten som är 120 grader, dock är det inte bara att sänka temperaturen eftersom rörledningar etc är designade utifrån en viss kapacitet och en lägre framledningstemperatur innebär ett större flöde för att samma energimängd ska levereras. Framledningstemperaturen varierar över året, på sommaren när energibehovet är som lägst så är den betydligt lägre än kalla vinterdagar. För energibolagen är det investeringsintensivt att sänka framledningstemperaturen och det görs kontinuerligt, framförallt i nyetablering.

Returtemperaturen är en helt sak. En fjärrvärmeanläggning designas utifrån (bland annat) skillnaden mellan framledningstemperatur och returtemperatur. Om kunderna förbrukar mindre värme än kontrakterat så stiger returtemperaturen vilket gör att skillnaden mellan framlednings- och returtemperatur blir mindre, det gör att anläggningen tvingas köras på ett sätt det inte är optimerad för och vi vissa fall behöver returtemperaturen kylas ned till rätt temperatur vilket är kostsamt.

Något förenklat kan man säga att en lägre framledningstemperatur leder till lägre produktionskostnader och lägre kostnader för kunderna, men det är främst i nya området det är aktuellt. Högre returtemperatur innebär ökade produktionskostnader och det balanseras (bland annat) genom nyanslutning av kunder i befintliga nät där gamla kunder genomfört energieffektiviserande åtgärder.

För energibolagen så innebär fjärrvärmeproduktion en stor andel fasta kostnader så det är inte så konstigt att affärsmodellen ser ut som den gör med exempelvis 50% i fast kostnad, det speglar verkligheten. Även kommunala energibolag använder den typen av affärsmodeller så det är inget unikt för privata energibolag.

Håller med.
Funderade på min VA faktura.
Har en fast årsavgift för vattenräknaren som är i samma storleksordning som det kostar att köpa den.
Då kan man undra vad man betalar för …
Jag har manuell avläsning och inmatning via webben.

Om de byts ut en gång vart 10:e år kostar alltså arbetet att byta ut den motsvarande 9st räknare.

(Enligt kommunen görs ingen vinst från VA verksamheten).

Mycket möjligt, men jag tror inte det kommunala bolaget motiverar avgiftshöjningar med ungefär följande menning,

”Nu när elpris har gått upp så finns det större marginal för oss att höja våra priser.”

Jag har jobbat med kommunala, statliga och privata energibolag och prissättningen görs utifrån liknande parametrar, det du påstår stämmer inte alls. Det som påverkar mest är geografiska förutsättningar såsom stadsstorlek, befolkningsdensitet, tillgång till spillvärme från industrier, ålder och underhållsbehov av anläggning och nät, etc. Gemensamt är också att alla energibolag oavsett ägarstruktur utnyttjar det faktum att fjärrvärme inte är konkurrensutsatt, kunderna sitter fysiskt fast i bolaget och kommunala bolag förstår det lika väl som privata.

1 gillning

Det jag säger är baserat på Energimarknadsinspektionensrapport om prisbilden på fjärrvärme,

Där det står,

Skillnader i prisbildning mellan olika prisområden förklaras huvudsakligen av skillnader i typ av ägare, relationen till priser på andra uppvärmningsalternativ (elpriset och installationskostnaden för bergvärmepumpar), samt skillnader i efterfrågerelaterade faktorer. Privata ägare (jämfört med kommunala ägare) till prisområden betyder i genomsnitt 3–6 procent högre pris för genomsnittliga totala priset, priset för småhus, och för flerbostadshus. En möjlig förklaring är att kommunala ägare kan ha bredare motiv än att endast maximera vinsten.

Det säger även följande,

Gällande vilka faktorer som ligger bakom prisbildningen på fjärrvärmemarknaden noteras först att skillnader i kostnadsstruktur (dvs. styckkostnader) inte förklarar skillnader i prissättning mellan olika fjärrvärmeprisområden. Detta är intressant då det innebär att prissättning generellt har frikopplats från de prismodeller som gällde innan avregleringen av marknaden. Oredovisad analys indikerar vidare att styckkostnader inte har någon signifikant effekt även om analysen görs separat för de olika ägartyperna (kommunala, privata, samägda/statliga eller medlemsägda) eller om modellerna skattas separat för varje år.

Även följande står,

Gällande relationen till priser på andra uppvärmningsalternativ (elpriset och installationskostnaden för bergvärmepumpar) indikeras framförallt en signifikant positiv relation mellan fjärrvärmepriser och installationskostnaden för bergvärmepumpar. Detta kan tolkas antingen som en efterfrågeeffekt eller som en strategisk reaktion från fjärrvärmebolagen. Tolkat som en efterfrågeeffekt innebär detta att en relativt högre kostnad för installation av bergvärmepumpar, allt annat lika, ger en ökad efterfrågan på fjärrvärme (substitut) och därmed en ökning i priset på fjärrvärme. Den positiva korrelationen mellan fjärrvärmepriser och installationskostnaden för bergvärme kan dock även tolkas som att när fjärrvärmebolag observerar ett högre pris/kostnad på en alternativ uppvärmningsform så ökar utrymmet för prisökningar på fjärrvärme utan att efterfrågan på fjärrvärme förloras. Utrymmet för att nyttja sin monopolsituation blir alltså större då konkurrerande uppvärmningsalternativ blir dyrare. Att volymen såld värme förändras relativt lite under perioden 2009–2019 (se Figur 2) talar för den senare förklaringen.

Länk till rapporten,

1 gillning

Jag har jobbat 10 år som ingenjör inom energiproduktion så jag har nog varit närmare verkligheten än vad som beskrivs i en rapport. Men visst att privata energibolag är 3-6% dyrare än kommunala, det gör ju några hundralappar per år. Jag tycker inte det är någon större skillnad dock.

Att fjärrvärme inte är konkurrensutsatt är vi ju helt överens om, och att kommunala bolag förstår det nästan lika väl som privata verkar ju både jag och rapporten överens om, annars hade det ju varit en större prisskillnad.

1 gillning

Håller även med att man satt sig på gränsen gällande avgifter (speciellt privata företag) så undrar fortfarande hur de kan via avgifter får oss att ändra vårt betende som var kommentarer som jag först svarade på?

Nu är jag väldiskt partisk utifrån extremt dåliga informationsbreven från min fjärrvärmeleverantör som medfört att jag börjar på leta alternativa leverantörer då fjärrvärmen är en värmetyp som inte är bra för min nattsömn.

Ps, Skulle vara intressant att veta vilken kommun som har så dålig kommunikationsavdelning att även de skriver ”Nu när elpris har gått upp så finns det större marginal för oss att höja våra priser.” i informationsbrev till sina kunder?

PS2, 6% lägre kostnad via kommunalt bolag skulle ge ca 100 kr/månaden utifrån mina fjärrvärmekostnader, som blir ca 50 000 på 20 år med 7% värdeutveckling per år :scream: :sweat_smile:

Fjärrvärmebolagen går mer och mer mot en metod där de tar betalt för effekt, energi och flöde. Genom att även ta betalt för flöde så innebär de att man belönar de som har en större temperaturdifferens, alltså låg framledningstemperatur alternativt låg returledningstemperatur. Detta har flera fördelar för dem men den främsta är att de kan producera mer el om de är fråga om ett kraftvärmeverk. Även rena värmeverk har en driftfördel av detta.
Vet inte varför de skulle vilja göra enligt hur du föreslår rent affärsmässigt. Finns ju ingenting som hindrar dem från att höja fjärrvärmepriset så länge som de är ett bättre alternativ jämfört med alternativa värmekällor. Genom att uppmuntra effektivare utnyttjande av nätet ökar de sin vinst utan att försämra för sina kunder vilket är en mycket bättre affärsmodell. Bättre att producera något till halva kostnaden och behålla priset än att dubbla priset. (Sen kan de ju såklart även höja priset också om de är billigare än alternativen)

1 gillning

Jag tycker man ska se fjärrvärme lite som en premiumprodukt jämfört med andra uppvärmningstekniker, kundupplevelsen ska vara att du oavsett om det är +20 gradet eller -20 grader ska kunna ha exakt samma inomhustemperatur och kunna ta lika långa varma duschar. Kunden behöver aldrig fundera över att något ska krångla utan energibolaget sköter drift och underhåll av systemet. Eftersom fjärrvärmekunder betalar ett premium förväntar de sig också att inte behöva anpassa sitt värmebehov utifrån utetemperatur. Hushåll med egna värmeanläggningar accepterar oftare en något lägre inomhustemperatur och tar kortare duschar när det är som kallast för att spara pengar.

Jag tycker du ska ha det i beaktande när du funderar över att byta värmesystem, vill du drifta och underhålla din anläggning själv eller får du bättre nattsömn av att någon annan sköter allt.