Är inte underhållsfritt för alla.
Har fjärrvärmemodul kopplad till värmepumpen, dvs har två enheter att underhålla.
Men visst, ser hellre att jag får uppvärmt vatten från leverantören än att jag ska värma själv.
Är inte underhållsfritt för alla.
Har fjärrvärmemodul kopplad till värmepumpen, dvs har två enheter att underhålla.
Men visst, ser hellre att jag får uppvärmt vatten från leverantören än att jag ska värma själv.
Eftersom det som till stor del styr priset på fjärrvärme är installations kostnaden för bergvärme.
Den positiva korrelationen mellan fjärrvärmepriser och installationskostnaden för bergvärme kan dock även tolkas som att när fjärrvärmebolag observerar ett högre pris/kostnad på en alternativ uppvärmningsform så ökar utrymmet för prisökningar på fjärrvärme utan att efterfrågan på fjärrvärme förloras. Utrymmet för att nyttja sin monopolsituation blir alltså större då konkurrerande uppvärmningsalternativ blir dyrare. Att volymen såld värme förändras relativt lite under perioden 2009–2019 (se Figur 2) talar för den senare förklaringen.
De privatägda fjärrvärmeleverantörerna och även många av de kommunala aktörerna sätter ofta fjärrvärmepriset med hänsyn till kundens alternativkostnad, det vill säga vad kunden skulle få betala för en alternativ uppvärmningsform.
Höjs priset mer förlorar de på sikt en stor del av sina kunder till andra uppvärmningsmetoder.
Om de istället sänker kostnaden för kunder som gör rätt är väl frågan om den sänkta kostnaden täcker inkomsttappet.
Har varit en del inlägg kring ljudminimering mellan rum od.
Bra idéer förstås, men tänk också på att bygga själva huset så tyst det går!
Vi har tex. en fjärrvärmeväxlare som hörs i nästan hela huset 
Det hade varit enkelt att undvika om vi inte skruvat fast den direkt i timmerstommen, nu fortplantas suset från växlaren och brummet från pumparna via husstommen…
Om man vill ha mekanisk ventilation kan det också vara värt att försöka få till en tyst installation.
Rejäla takutsprång sparar mycket fasadunderhåll. Många som byter tak i vårt område (1970 tal ) bygger ut sina obefintliga takutsprång med mycket möda eftersom dom haft mycket problem med onödigt extra fasad och fönsterunderhåll . Verkligen en dålig lösning att låta fasaden och fönster få mycket regn på sig varje gång det regnar. Takutsprång sänker även kravet på underhåll i god tid av en söderväggsfasad en hel del.
Det är även lättare att måla en fasad med takutsprång pga att regn vid fel tid inte är lika besvärligt .
En fasadvägg du kommer sitta nära vid en uteplats bör man inte måla med mörk färg om solen kommer åt den när du sitter där. Obehaglig att sitta där utom en tid på våren då väggen blir mycket varm av solen.
Söderväggar av trä kan kräva mycket underhåll. Finns möjlighet fundera över fasadmatrial åt det hållet.
Håller helt med dig! Jag förstår ärligt talat inte nuvarande trend med moderna ladhus helt utan taksprång, jag tror det är en trend som inte kommer åldras speciellt bra.