Bästa sparkontot med ränta 2022?

Flyttade allt från Lunar till landshypotek då de höjde ganska mycket mer än lunar i September. Men nu har lunar gått om igen. Funderar på att byta till Ikano antingen vanligt eller plus. Lite svårt att bestämma mig om det är värt det dock.

För egen del har jag
Landshypotek 1.5%
Flyttat lite till Lunar igen med deras 1.75%

Kör med carpay då både jag och min fru pendlar så då har vi Volvofinans med barnens sparkonton på 1.5% (hade 0.55% bra länge och flyttade mitt egna pga det) Dock är det bankgiro så det är lite osmidigare att föra över till och tar längre tid att plocka ut pengarna från än de andra två nämnda.

Ikano har 1.85% med sparkonto (fria uttag)
Ikano sparkonto plus 2.00% (4 fria uttag per år)

Avida finans har höjt till 1.90%
Fria uttag
Fungerat problemfritt under de år jag haft konto hos dem.

Fnns det någon bank som hanterar Swish uttag? Eller annan sjukt smidig lösning som inte tar dagar…

Numera tar det väl för det mesta inte flera dagar, gör man uttaget innan stopptiden har man normalt pengarna på kontot nästa dag. Gissar att få har en fri beloppsgräns på Swish upp till en miljon :slight_smile:

Hur många procentenheter ska det till för att det ska löna sig att flytta pengarna till ett konto med högre ränta. Det tar ju några dagar att flytta också.

Flyttade för en månad sedan ett större kapital till Ikanobanken för att de hade 2 % med fyra uttag per år. Nu har vissa redan börjat erbjuda lite mer än 2 %. Frågade Ikanobanken om de planerade höja, men personen hade inget svar.

Eftersom sparräntan tickar uppåt känner jag inte för att binda, även om man kan få lite högre ränta. Jag gjorde det misstaget att binda ett mindre kapital på tre respektive sex månader för ungefär två månader sedan, vilket jag nu förlorar på, då det var på 1,35 och 1,65. Eller så måste man ju få betydligt mycket mer än rörligt för att det ska löna sig.

Jag har sparkonto+ Resurs Bank hos Avanza. Låst på 12 månader till 2,6% ränta. Passar bra då jag ombalanserar portföljen en gång om året.
Gillar att jag ser allt på min sida på Avanza.

Santander höjer sina sparkonton till 2,30 och 2,45 % om några dagar. Fria uttag. För sparkonto+ med 2,45 gäller dock minst 100 000 kr.

1 gillning

Låt inte detta bli en anledning till att låsa in dig där bara!

Funderar på att lägga in pengar hos Klarna bundet 1 år. 3,15% effektiv ränta över 12 mån. Är det en bra deal?

Om man tror alla bankers tidigare prognoser på att styrräntan toppar nu på 2.50% så är det såklart en bra ränta.

Jag tror dock inte man ska utesluta 25-50 baspunktershöjning vid nästa räntebesked i februari, lite beroende på hur fed gör den 14 december, i prisat just nu är 50 punkter men bli inte förvånade om Powell slår till med 75 ännu en gång, då jobbsiffrorna kom in betydligt bättre än förväntat (om man nu tror på dom) å med 75 punkter hamnar dom på 450-475.

Med tanke på att USA ligger före i kurvan och inte har samma problematik kring energi som vi i Europa borde dom ligga bättre till inflationsmässigt. Därför tror jag att styrräntan här hemma upp lite till.

Men det är ju ändå en ok ränta för binda ett år, bara fåtal banker med högre ränta

Pengar att leva på nästa år hos SBAB rörligt 2% för tillfället. Perfekt med automatiskt uttag varje månad till transaktionskontot.
Pengar att leva på 2024 hos Marginalen bundet ett år 3%. Kommer om ett år att flyttas över till SBAB rörligt och hanteras enligt ovan.

Vad tycker ni om Qliro? 2,55 % med fria uttag just nu.

Säg till om jag tänker fel nu; har Sparkonto+ hos Avanza samt sparkonto hos SBAB.

Sparkonto+ betalar ut intjänad ränta på månadsbasis medan SBAB betalar ur årsvis.
Borde det inte löna sig med utbetalning varje månad? Ränta på ränta-effekten borde vara högre?

Eller tänker jag helt fel?

Har använt Qliro i omgångar. Sjukt dåligt gränssnitt där form fått gå före funktion och vad värre var, hade väldigt ofta problem med att logga in. Men räntan är nog högst av alla. Just idag.

1 gillning

Du tänker rätt, men det är ganska liten skillnad. Bankerna brukar förutom faktisk ränta, som kan tillämpas på lite olika sätt, ange effektiv ränta som alltid beräknas på samma sätt och därför går att jämföra mellan banker. Ungefär som jämförpris på maten.

Haft qliro i flera år,aldrig haft problem att logga in, funkat klockrent

1 gillning

2,35% på KomplettBank i skrivande stund. Tar en eller två dagar in & ut men inte haft några problem

Lysas sparkonto fungerade utmärkt för mig, men när flera andra aktörer höjde räntorna till nästan det dubbla flyttade jag över den pengapåsen. Klarna tog emot mina pengar på 3h både igår och idag. Smärtfritt. Eller Smooth som de säger :wink: .

Nordiska höjde till 2,35 % nu, där har jag en del. Funkar bra

Qliro drar en fuling och sänker till 2,30% den 21 december. Förstod nästan det dom var lite för mycket bättre än dom övriga bankerna

2 gillningar