Skandiabanken sparkonto 2,0%.
Fria uttag så om du har Skandia som lönekonto så går in och uttag på under minuten.
Lät för bra för att vara sant, men dock ligger de högre än de flesta även med 2,35. Öppnade ett konto och flyttade lite som test. Allt gick smort. Får se hur det någon gång går när man vill flytta ut.
Brukar de ligga högre än andra generellt? Eller är detta bara för att locka in en, då de enligt någon längre ned i fältet tydligen kommer att sänka den 21/12.
Edit, de verkar ha sänkt redan till 2,35
Edit igen, på hemsidan står det 2,35, men när jag loggar in står det 2,55 %. Känns lite oprofessionellt.
Har du konto är räntan 2,55 efter 21/12 sänks den
Bluestep erbjuder 2,57 procent obundet med 12 fria uttag på deras superduperdeluxevariant av sparkonto.
Wow. Låter ju bra. Någon med erfarenhet av Bluesteps sparkonton. Brukar räntorna gälla ett tag och hur är det med det administrativa?
Nu kanske jag är okänslig…men är inte det bästa sparkontot det med högst ränta och inga avgifter? 
För mig är själva kontot i sig ett dött ting spelar ingen roll om det ägs av qliro, klarna, penser, svea eller någon annan så länge insättningsgaranti finns och institutet är någorlunda känt…
Håller delvis med.
Samtidigt vill jag hålla mig borta från aktörer som kör med lockräntor som de sedan sänker månaden efter och då ligger lägre än andra som höjer lite långsammare, men som man inte behöver hålla koll på hela tiden och byta fram och tillbaka mellan aktörer.
Tycker ni att det spelar roll om räntan kapitaliseras per månad eller år på kontot? Tänker att det känns bättre med månad om man flyttar kapital mellan banker/konton och inte behöver vänta hela året ut på räntan.
Egentligen spelar det ju ingen roll men det känns helt klart bättre med månadsvis så därför brukar jag ta dom bankerna. Gillar qliro där man kan se hur mycket man får varje dag i ränta och sen betals det ut månadavis. Det ger som lite mer motivation till sparandet om man får se resultatet lite oftare tänker jag
Jag hade precis öppnat Qliro-konto och gjort en överföring, när de sänkte från 2,55 till 2,30. Jag hann stoppa överföringen dit som tur var.
Förut har jag bara haft räntefonder men nu när det är högre räntor tänkte jag räntejaga lite. Men absolut inte hålla på med banker som kör lockräntor som försvinner lika fort som de dyker upp. Jag undrar om Qliro brukar göra så här, och vilka banker som kör med sådant. Så kan man ju undvika dem. Funderar även på Bluestep som ligger i topp just nu, men hålla på att jaga lockbeten är inget vidare. Det tror jag inte att man tjänar på ändå, det tar ju bort pengarna en stund från ränta när man flyttar omkring dem.
Verkar som att de flesta högre parkerar sig runt 2,30.
Väljer nu de högsta med räntan kapitaliserad per månad. Öppnade och förde över lite till Qliro, så den blir kvar. Sedan Komplett bank. Resten har jag kvar på trotjänaren Sevenday, som alltid fungerat bra och med ränta bland de högre tidigare.
Bluestep har visserligen 2,57, men kapitaliseras per år, så jag valde bort dem.
Om man inte har väldigt mycket pengar på kontot blir skillnaden i praktiken rätt marginell.
Det har nog inget att göra med några lockräntor utan vad man har för kapitalbehov. Att låna in pengar är en kostnad och för att det ska löna sig måste avkastningen på pengarna vara högre än den kostnaden (alternativt att man måste se till att behålla nog mycket pengar för det kapital man redan bundit). Har man då för mycket pengar så sänker man räntan (om det är rörlig ränta så klart)
Om en bank kör med lockräntor som sänks igen, eller tar många dagar på sig att genomföra ett uttag spelar ju ganska stor roll. Någon av bankerna skriver att de genomför uttag en gång per månad. Och även där det går snabbare så förlorar man ju ränta de 2 dygn som är vanligt att pengarna inte är någonstans. Om man ska flytta allt flera gånger i månaden så lär man förlora på att jaga banker med lockränta eller märkligt långa överföringstider.
Och ja, det spelar roll vem som äger banken, eftersom vissa har problem med appar/webbsidor, kundtjänst och så vidare. Varje krångel minskar den ränta man jagar, därför är det bra att välja rätt. Sällan är något endimensionellt och superenkelt.
För min del spelar det inte roll när räntan kommer. Jag förstår (och reagerar själv på) det psykologiska i att se pengarna och att slippa kolla övergivna konton efter eftersläntrarränta, men jag tar nog hellre det om det är stora skillnader. Däremot såg jag en bank som skrev “Utbetalning görs 31 dagar från begäran om uttag.” och den kommer jag att undvika. Förkastligt både om man har minsta tanke om att jaga räntor (även om man inte reagerar på allt) och om man behöver ta ut ur sin buffert. Visserligen har jag en mindre buffert på ICA-sparkonto så att jag kan det till mitt kort inom någon minut, men 31 dagar tar ändå priset på lång tid för uttag. Det är i stil med ett låst konto, men utan möjlighet att avsluta i förtid.
Qliro spelar riktigt fult och sänker ytterligare en gång den 28 december till 2%. Vilken är den bästa banken just nu om man vill få ut räntan månadsvis?