Jag har ca 3200 tkr och vill slippa jobba inom max 10 år. Hur ska jag investera dessa pengar för att nå ca 8 mkr inom max 10 år. Är det dumt att köpa en bostadsrätt för halva pengar? Hur tänker ni?
Det finns ingen rimlig investeraring (mening att risken är skyhög att förlora alla pengar) som ger dig så hög avkastning.
Du behöver längre tid eller spara mer pengar under tiden.
Månadsspara ca 10tkr i månaden så är du där om ca 10 år (givet 7% snittavkastning i globalfond).
Behöver mer info över din ekonomiska sist och vad du vill göra under dessa 10år. Samt hur du vill leva, jag menar med de du har och 4 pappersark så kan du skapa dig en passiv inkomst på 30-40k i månaden efter skatt redan nu, och samtidigt få tillbaka din investering inom 5 år tex. Behövs mer info
Här är en slags räknesnurra du kan labba lite med.
Men det krävs en bättre genomsnittlig avkastning än börsens historiska avkastning (som inte är en garanti för framtida avkastning) om 7% för att 3,2 mkr ska bli 8 mkr på 10 år. Ett alternativ kan vara ett månadssparande jämte klumpsumman som ska investeras.
Betänk också att du kanske inte vill ha samma risk genom alla dessa åren, kanske mindre risk närmare uttaget? Samtidigt så kanske risken kan få vara relativt hög om du inte behöver ta ut hela summan på dagen efter 10 år.
Sen är en stor faktor hur pass riskbenägen du är. Är nattsömnen i behåll vid 100% aktiefonder vars värde kan halveras? Eller kan en mer defensiv portfölj vara bättre (typ rikatillsammans-portföljen) funka bättre ur den aspekten?
Sen, känns det som att du ger dig ut på djupt vatten så köp hjälp av finansiell rådgivare (du betalar). Jan skrev mycket bra och hade bra länkar i den här tråden: