Kul ämne! Är egen nu så nu förhandlar jag med mig själv. Det är tufft. 
Jag har varit på båda sidorna av förhandlingsbordet tidigare. Enligt min erfarenhet är det, tvärtom vad man kanske tror, mycket svårare att slå ned argument och motivera varför en anställds lön inte ska gå upp till en viss nivå. Särskilt om löntagaren är väldigt förbered och har bra underlag.
Vilka är dina tre bästa tips vid en löneförhandling?
-
Förbered dig som aldrig förr. Jag brukar förbereda som om det vore en boxningsmatch man ska in i. Man måste vara förbered på alla möjliga kontringar i förväg så att man inte tappar balansen (får slut på argument eller saknar motargument). Är man väl förbered blir man dessutom mindre nervös och mer självsäker och kan ofta få övertag i förhandlingen. Åtminstone om det är en mindre arbetsplats. Möjligtvis inte alls om det är en stor HR avdelning du förhandlar med.
-
Goes without saying, gör dig oersättlig. Att enbart vara bra på att förhandla räcker så klart inte. Försök ta en roll i företaget som de senare inte kan leva utan.
-
Ta reda på om du ligger under dina “peers”. Ligger du exempelvis 3000 kr under dina kollegor som utför samma arbete blir förhandlingen avsevärt lättare.
Vad upplever du har fungerat bra och mindre bra?
Jag har haft två förhandlingar som verkligen gick över förväntan. Den första var min första förhandling någonsin och jag var bara 22 år eller så. Jag var anställd precis före två andra så jag förde deras förhandling med enligt överenskommelse. Det ansvaret gjorde också att jag förberedde mig i veckor och övade på kontringar med en av kollegorna om och om igen. Det här var även en tid då vi alla jobbade över galet mycket utan extra ersättning.
Efter flera förhandlingar där även delägarna drogs in slutade det upp med en ökning på nära 40%. Jag var supernöjd och sågs som en hjälte av mina kollegor. Det som gjorde det lätt var all övertid och det var där jag tryckte som hårdast. Jag slog ut det på timmar som visade hur lite vi egentligen tjänade. För varje motargument hade jag redan ett inövat svar så VDn var chanslös. 
Den andra gången var senare i livet på ett större företag efter att jag hade sagt upp mig. Min chef och jag (biträdande chef på avdelningen) slutade samtidigt efter att ha blivit head huntade tillsammans. Då min chef sagt upp sig före mig, försökte chefens chef med allt möjligt för att få mig och stanna. Bättre lön, förmåner och till och med att ta en fin roll i en annan avdelning. Wow! Dessvärre hade jag redan bestämt mig och skrivit på kontraktet med det andra bolaget.
Med det sagt, hota inte med uppsägning under en löneförhandling, dvs ställ inte ultimatum. Åtminstone inte om du inte redan har ett erbjudande från någon annanstans. Det är en mycket riskfylld taktik som kan slå väldigt fel. En uppdragsgivare som inte kan möta kravet kan nu börja sluta investera i dig och tänka att du inte är en person som blir långvarig.
Vanligaste misstaget eller missuppfattningen?
Det vanligaste misstaget är nog att man inte förhandlar överhuvudtaget eller tänker att det inte lönar sig. Man kanske känner sig obekväm och tänker att det där får arbetsgivaren fixa.
Avslutningsvis håller jag helt med nightowl. Det bästa sättet att få upp lönen rejält är ofta att sluta och ta ett annat jobb men det kanske är en annan diskussion.