Ledsen för ett lite tråkigt ämne. Men vi ska uppgradera tvättstugan och söker bästa tvättmaskinen för 3 personer. Inte billigaste utan bästa helt enkelt. Rätta mig gärna men dessa egenskaper tror jag är viktiga:
elförbrukning
självdoserande tvättmedel med en stor ‘tvättmedelsbehållare’ (är det en bra funktion?)
Vet inte hur man med säkerhet kan säga att Miele är mest hållbar… men de har ju gott rykte.
Jag köpte ny tvättmaskin för ungefär ett halvår sedan. Valet föll på Asko. Gillar deras “steel seal” och autodosering med två olika behållare.
Tänk dock på att flytande tvättmedel (som du behöver ha för autodosering) är dyrare än pulver. Skulle du dessutom välja Miele så behöver du köpa deras speciella behållare med tvättmedel. Detta och deras höga pris gjorde att jag avstod Miele.
Centrifugering är väl inte superviktigt. Den Askon vi köpte har 1600 rpm i stället för 1400 rpm som den förra hade. Lite torrare blir det ju, men ingen dealbreaker för mig.
Energiförbrukningen är jag lite kluven till. Läste Råd & röns test, och de kom fram till att man fick en bra rating genom att snåla på vattnet, vilket kunde göra att man fick kvar tvättmedelsrester.
tid för de program jag kommer använda (bör finnas angivet i manualen)
maxvikt
lättanvänd
hållbarhet/garanti/service (svårt att mäta men utesluter skumma bolag och dåliga recensioner)
Om du har varmvatten som inte värms med direktverkande el så kanske varmvattenanslutning är intressant. Jag vet inte om det finns på någon konsumentmaskin?
Hade inte velat ha autodosering av tvättmedel och jag väljer aktivt bort vitvaror med konstiga menyer.
Vi hade för många år sen det. Minns inte vilket märke de var. Ariston kanske?
Hursom, det är väldigt lite man sparar tror jag. Det är inte så mycket vatten som värms upp och ofta är ju vattnet i varmvattenrören kallt inledningsvis.
Bättre fokusera på andra funktioner alltså…
Att man måste köpa mieles egna tvättmedel till deras tvättmaskiner stämmer inte alls. Behållarna för att fylla på eget tvättmedel måste man köpa separat vilket är varför många tror att det inte går att använda eget till miele
Hade även kastat ett öga på märkena Bosch och Siemens. De tillverkar bra maskiner samtidigt som du lär spara en slant (köp tvättmedel istället ) jämfört med Miele. Till tre personer räcker 8-9kg samt 1400 rpm, det är min upplevelse i alla fall efter att testat från 8-12kg samt 1400-1600 rpm och vi är fyra i familjen. De flesta tillverkare ståtar med A-klassning på sina maskiner när man skummar igenom utbudet i lokala elbutiken. El/vattenförbrukning får man ta med en nypa salt när det gäller tillverkarens uppgifter, verkligheten visar sig först när du själv börjar använda maskinen. Autodosering hade jag själv skippat (definitivt aldrig betalt mer för att få funktionen) men det är för att jag är en person som själv vill bestämma hur mycket/lite tvättmedel jag vill använda för just min tvättrunda.
Det var några rader om mina erfarenheter, ha en bra dag!
Rekommenderar oxå Bosch. Jag tycker autodosering är bra, inte bara för att man slipper ha i tvättmedel själv utan primärt för att det blir rätt doserat.
Kombimaskin är ett alternativ om du saknar plats för separat tvätt och tork, men finns plats så är separata maskiner en väsentligt bättre lösning.
Jag var tvungen att köpa tvättmaskinen nyss. Hade Electrolux tidigare, men nu valet var Miele eller Bosch - och jag köpte Bosch. Jag trodde priskillnaden till Miele var för hög.
Jag köpte maskinen från Returhuset, rekommenderat…
Kan inget om självdoserande maskiner men vad gäller vattenanslutna vitvaror står Miele i en klass för sig. Min diskmaskin har fyllt 23 år och ser nästan ny ut. När det var dags att byta tvättmaskin för 10 år sen var valet lätt.
Vi har en Bosch med autodosering köpt 2020. För en månad sedan upptäckte jag att gummibälgen var full med mögel. Nu när jag läst på är det större risk att det blir mögel när tvättmedlet är flytande. Vet inte om det stämmer men suger och vi har fått köpa en ny gummibälg för 1300kr. Hoppas den inte möglar också. Då byter vi hela maskinen. Annars är det såååå smidigt med autodosering.
Brukar även bli mögel på en del fack för sköljmedel, så det är väl rimligt att anta att det även blir det för flytande tvättmedel.
Jag föredrar att dosera själv. Inget stort jobb.
Har en Siemens som är 15 år gammal. Den går bra, men har väl som max kört hälften så mycket som en normal familj skulle kört den.
Ett av mina bästa köp förra året var ett matchande par Siemens tvätt (9kg) & tumlare för 320€ med 1 årsgaranti från en 2a handsbutik. Kanonbra bägge två.
Autodosering är väldigt bekvämt, men det är ytterligare en sak som kan krångla.
Köpte ny maskin för ett år sen, det läckte tvättmedel direkt. Efter den blev utbytt så har det fungerat bra dock.
Energiförbrukning är inte mycket att bry sig om ifall du inte kör maskinen väldigt mycket.