Jag är inne på samma spår som @MariaF om inte vi båda tänker lika tokigt
.
Låt mig ge exempel på konsekvenserna senaste gången jag löste en annuitet i förtid. (Aningens förenklat och avrundade siffror tagna ur minnet). I det här fallet var det Santander och en Finansiell billeasing som jag hade på mitt eget bolag sommaren 2024.
Bilen var köpt på finansiell leasing:
12 månaders avtal
Ränta 8% ränta
Annuitetsupplägg
Finansierat belopp 675000kr
Avtalad restskuld efter 12 månader 625000kr
Månadsbetalning 8500kr
Så i praktiken skulle jag på 12 månader betala 50000kr i amortering och ca 52000kr i ränta. Då det är ett annuitetsupplägg lägger man ihop ränta och amortering och delar med löptiden =(50000+52000)/12= 8500kr/månad att betala in varje månad för att få samma månadsbetalning, (om räntan är oförändrad under perioden).
Av olika anledningar blev den här bilen återköpt redan efter 5 månader. Dvs i det här fallet bröts den ursprungliga 12 månaders annuiteten i förtid redan efter 5 månader. Lösenavgift för att lösa en sån här bilfinansiering i förtid var ca 3000kr i administrativ kostnad.
Det innebar att jag under de här 5 månaderna betalt in 5x8500kr =42500kr. Hade det varit en “rak amortering” (typ ett bolån) hade skulden efter 5 månader varit ca 654000kr. Eftersom det nu var en annuitet blev det verkliga lösenvärdet på finansieringen istället 673 000kr + 3000kr =676000kr.
Så “i praktiken” hade i princip största delen av pengarna jag betalt in de första 5 månaderna (42500kr) gått åt till att betala NÄSTAN HELA AVTALETS sammanlagda RÄNTEKOSTNAD för 12 månader. Så i praktiken kan man säga att omräknat till årsränta så fick Santander i slutändan 16% avkastning/ränta på de pengar de lånat ut under 5 månader trots avtalade 8% i kontraktet. Skillnaden beror alltså på att annuiteten bröts i förtid.
Vänder man på resonemanget, för att dra parallellen till den här tråden, kan man säga att: OM jag hade fortsatt enligt den ursprungliga 12 månaders planen, så hade största delen av de pengar jag skulle betalt in för de sista 7 månaderna mest bara varit amortering. Så i praktiken kan man då också säga att “kostnaden=räntan” för att “fortsätta låna” pengarna de kvarvarande 7 månaderna hade varit avsevärt lägre än den avtalade. Dvs “kostnaden” för den senare/kvarvarande delen av perioden på en annuitet kan man alltså säga är lägre än den avtalad genomsnittskostnaden eftersom “kostnaden” för den tidigare delen på samma sätt är högre.
Det här är också anledningen till att leasingbolagen utan problem accepterar att du bryter en finansiell leasing, i princip alltid en annuitet, i förtid. Dels får de i praktiken högre avkastning =ränta på utlånade pengar än avtalat, dels tjänar de några extra kronor på lösenavgiften och dels är du som kund nöjd över att du får bryta i förtid och inser inte att du i praktiken då också rent matematiskt fått betala högre kostnad (=ränta) än den ursprungligt avtalade.
Så här ser det alltså ut på billeasing med ett ganska extremt exempel där det antagligen påverkade ovanligt mycket att annuiteten bröts i förtid ganska nära 1/2 löptiden. Har dock varit med om flera liknande fall tidigare också och det är därför jag vet att Finansbolagen räknar så här i praktiken.
Jag inte ser varför det ska vara annorlunda på privatlån med annuitet men sen beror det i slutändan på hur löptiden ser ut, vad den avtalade räntan är, när man väljer att lösa osv. Där det i mitt fall antagligen blev ett att de sämsta utfallen. Där det normalt slår betydligt mindre om man t ex löser en annuitet mot slutet eller tidigt i början eftersom effekten/diffen borde bli som störst vid 1/2 löptiden ungefär om jag tänker rätt.