Belåning av bostad och sparande

Hej! Jag ska sälja mitt hus och köpa en lägenhet. Räknar med att det blir lite pengar över när affärerna är gjorda, ca 1,5 - 2 mkr. Den lägenhet jag kollar på just nu har renoveringsbehov och är väldigt fin i grunden. Jag behöver investera 300 - 500 000 för att få den som jag vill ha den. Hur bör jag tänka kring belåningsgrad? Ska jag låna maximalt och sätta vinsten från tidigare bostad i sparande (använder Lysa just nu)? Eller borde jag lägga mig på en lägre belåning och få något lägre boendekostnader? I nuläget känner jag att det är bättre att maxa belåningen. Hur tänker du?

Vad kostar lägenheten?
Här finns en bra diskussion kring spara vs amortera (hur hög belåning man skall ha)

I samband med att jag och min sambo flyttar ihop så hamnade jag i samma situation. Dvs att vinsten från min lägenhet gjorde att jag inte behövde stoppa in hela summan i nya gemensamma lägenheten.

Jag valde då att stoppa in ett belopp på ISK istället för att ta ett mindre lån. Genom att öppna ISK hos samma bank som jag har bolånet hos så fick jag också en bättre ränterabatt på bolånet.

Men som svar på din fråga så kan ingen ge dig råd eftersom vi inte vet tillräckligt mycket om din ekonomiska situation (och din riskaptit).

Haha! Inser att jag inte delar tillräckligt. Är relativt riskbenägen. Har redan köpt lägenheten, men ville undvika en diskussion om just det. Den kostade ca 3,2 mkr och behöver som sagt ca 500’ för att bli i bra skick. Har sålts likadana renoverade för 4 mkr alldeles nyligen. Säljer mitt hus för ca 9 - 10 mkr. Har inkomst på över 70’ per mån och ca 700’ sparande sedan tidigare. Har hyfsad ränterabatt sedan tidigare och betalar i snitt 2,32% rörlig ränta för de lån jag har. Har hittills inte haft några likviditetsproblem.

Tack för tipset om tråd!

Lägre belåning och lägre boendekostnad skulle jag välja