Bengens uppdatering från 2024

Jag vet inte om den här artikeln figurerat på forumet förr, men jag har inte sett den iaf…

William Bengen har ju inte slutat räkna och testa “sin” 4%-regel, men han har nu även testat lite andra varianter och senaste i våras publicerade han den här för de som är redo för lite mer svängningar i sin portfölj:

TLDR: Är du okej med rejäla svängningar kan du plocka ut bra mycket mer än 4 % på årsbasis. Men det kräver is i magen och är inte en rekommendation.

Det är väl lite samma sak som Cederburg var inne på och pratade om hos Rational Reminder. Jag fann det intressant eftersom det mer rimmar med min tanke om att räntor är skittrist. #confirmationbias

7 gillningar

Bara du inte lyssnar på Dave Ramsey, han sa att man kan plocka ut 8%.

3 gillningar

Ingen risk. Den gubben är ju galen. :see_no_evil:

Bengen är ju OG mr 4%, så hans artiklar är intressantare. Att jag lyssnar har mer att göra med att det inte är 30 år jag måste brygga utan ungefär 20. Skulle det dyka upp nå’t större som jag inte räknat med under den perioden skadar det inte att ha lite info att luta sig mot.

2 gillningar

Intressant artikel. Vad kör du själv med för uttagsprocent i din Fire-fas om man får fråga?

Jag har inte börjat ta ut, utan sista lönerna håller mig flytande till nyår, men jag planerar att ta ut ett kvartals behov i stöten och då är det 1% av mitt ursprungligt tänka FIRE-belopp (dvs 4% på årsbasis).

2 gillningar

Grattis på dig :raised_hands:

1 gillning