Berätta om dina sämsta erfarenheter från blodbussen 🩸

Kom bara att tänka på en gång när jag var student och skulle lämna blod. Otroligt dråpligt i sammanhanget när en av kvinnorna i personalen har ryggen mot mig, böjer sig framåt och har en stor röd fläck i grenen på sina vita landstinget-byxor. Hon stod några meter för långt bort för att jag skulle pålysa olägenheten.

3 gillningar

Tack för omtanken!

Fick en blodtrycksmätare hemskickad från företagshälsovården vid senaste hälsokontrollen och mätte en vecka hemma.

Ligger i oftast intervallet 130-135/85-90, dvs precis på gränsen för “högt”. Däremot har jag av någon anledning drabbats av “vita rocken”-syndromet så brukar vara påtagligt högre vid blodgivning och hälsokontroll. Troligen är högt blodtryck delvis relaterat till min låga vilopuls (37-43 slag/min) så det är nästa grej att utreda. :sweat_smile:

Helt rätt att upplysa om!
Jag är med i Tobias-registret och matchade här om året med någon annan ute på kontinenten. Blev extra blodprover men tyvärr så blev det ingen donation. Läste mellan raderna då de inte fick säga varför, men var rätt uppenbart att personen inte överlevde länge nog för att jag skulle vara på “stand-by” så att säga.

3 gillningar

Bradykardi med puls under 50 brukar de utreda. Beställ tid. Fint att du är blod- och benmärgsgivare :heart:

2 gillningar

Gjorde du ett extratest för att dubellkolla? Hur vet du att extratestet inte var fel? :grimacing: :scream_cat: :laughing: :wink:

1 gillning

Jag har gett blod 3 eller 4 gånger nu, tyvärr missat de två senaste tillfällena med sjukdom :frowning:

Det brukar gå väldigt smidigt för mig. Jag ger blod på fastande mage men brukar ta det precis innan lunch. Jag känner aldrig av någonting, ingen extra trötthet eller orkeslöshet. Jag har inte tagit några järntabletter än heller.

Vid ett av tillfällena var det mindre bra dock; jag hade inte tittat på hur nålen såg ut innan men där gjorde jag det och fick en smärre chock över hur stor diameter det var på den, jösses! Självklart gjorde det sticket betydligt ondare än tidigare besök och hade ont i flera dagar :thinking: :sweat_smile:

2 gillningar

Har inte det där rättats till nu? Jag läste något om det.

När jag pluggade gick jag och skulle ge blod. Registrerade mig i kassan och på den tiden (det här var för några år sedan) fick man välja mellan en mugg eller 25 kr i handen.

Jag valde 25 kr som räckte till en pizza efteråt (-lyx för en student).

Sjuksköterskan började i höger arm, men hittade ingen bra åder. Efter en lång stund och ett stort antal försök gav hon upp och bytte till vänster och började sticka där med lika dåligt resultat. Till slut höll jag på att svimma och hon avbröt hela försöket… med uppmaningen att gå till kassan och betala tillbaka de 25 kronorna.

I kassan stod dock en snällare sköterska och jag fick behålla dem.

(Men - never again)

3 gillningar