Tobiasregistret - Gå med och rädda någons liv idag!

Fick precis ett nyhetsbrev från Tobiasregistret som jag varit med i ett par år, sen jag upptäckte det.
Hittade ingen tråd om det så passar på att skapa en ny!

För er som inte vet vad det är, väldigt kortfattat så är det är ett register där man skickar in ett DNA prov som genomsöks när någon behöver behandlas med blodstamceller som nästan är unika för varje person.

Om man matchar med en person som behöver hjälp så får man donera blodstamceller och hjälpa till att rädda någons liv!

Det är gratis att gå med och man får vara med tills man är 60 år om jag inte minns fel.

Kan/vill man inte hjälpa folk med att donera pengar eller annat kan man donera blodstamceller istället/också, och direkt rädda en persons liv!

Läs gärna mer på https://www.tobiasregistret.se/ :slight_smile:

Nu ser detta lite ut som reklam, men tycker det är för ett gott syfte!

Vad väntar du på? Det är gratis! In och registrera dig!

För att kunna gå med i Tobiasregistret ska du vara 18-35 år, frisk, inte ha ett BMI över 40 och boendes i Sverige!

28 gillningar

Verkar personligen vara lite sent ute.

2 gillningar

Just det… Glömde den detaljen, la till det i första posten nu.

Men det finns säkert ett gäng personer här under 35 som är villiga :slight_smile:

Jag är med :slight_smile: passa även på att gå in i donationsregistret, där är alla (?) välkomna! Väldigt många kan ge blod också, bara köra! Nuförtiden även homosexuella män!

I Stockholm är läget närmast akut särskilt för grupper 0- och AB-… Men det behövs alltid mer runt helger!

3 gillningar

Bra initiativ! Jag är tyvärr för gammal men tänker att det borde finnas en del yngre som kan anmäla sig här! Rädda liv! :heart:

1 gillning

Bra initiativ! Har lämnat blod tidigare och det är en annan sak som många kan göra. Att kunna bidra på olika sätt utan att det kostar är något som borde passa många här :slightly_smiling_face:

Har själv diabetes typ 1 så kan inte gå med i registret eller lämna blod längre😔

3 gillningar

Bra påminnelser! :slight_smile:

Har man bra blodvärde och gott om tid, eller bara vill ligga ned å inte göra nåt särskilt i en timme finns det även möjlighet att lämna trombocyter och plasma. Blodet körs i en slags centrifug och dessa delar sorteras ut. Detta går att göra varannan vecka och hjälper bland annat de med leukemi. Utrustningen finns dock inte överallt, här i Göteborg bara på Geblod Nordstan.

3 gillningar

Detta bör du ej ursäkta som reklam, detta kan ej spridas nog mycket :slight_smile:

Detta tål helt klart att tänkas över och något jag ska lägga upp på min lista om jag vill göra en god sak :slight_smile:

3 gillningar

Och registrera din vilja i donationsregistret! Möjligheten att få bli organdonator har nu ökat tack vare lagändringar och det uderlättar processen oerhört om man gör sin vilja känd i donationsregistret om den dagen kommer. https://donation.socialstyrelsen.se/

Jag ser det som en möjlighet att den dagen jag själv dör kunna rädda livet på flera andra.

6 gillningar

Varit med sedan ett antal år, tyvärr inte fått donera men kanske kommer det någon gång?

Donerar också blod, vilket jag också kan rekommendera att folk gör!

2 gillningar

Bra initiativ! Jag är med sedan några år tillbaka.

Det är inte speciellt besvärligt om man blir utvald att donera stamceller, om nu någon är rädd för det. Man får några sprutor för att stimulera bildandet av nya stamceller vilket gör att de vandrar ut i blodet… Sedan får man sitta i en maskin på något av universitetssjukhusen nån timma, där man skördar stamcellerna ur blodet som man får tillbaka.

Vi har tyvärr varit hårt drabbade av den typ av sjukdomar som behandlas med stamcellstransplantation i min familj, så det värmer lite extra i hjärtat när jag ser såna här initiativ :smiling_face_with_three_hearts:

8 gillningar

Har du fått stamceller dragna? Jag är lite nervös för det ärligt talat.

2 gillningar

Blodgivare här och jag är nu uppe i 30 lämnade liter totalt (60+ gånger). Dock är jag för gammal för stamcellsregistrering/-donation, men organen får de ta om de vill, den dag jag är klar med dem.

Jag ska och brukar fira jul med en liten kille som lever pga sådana här donationer. All hans benmärg är utbytt och han har nu ett helt liv framför sig tack vare generös givare.

Så, regga på och gör vad ni kan gott folk! :slight_smile:

6 gillningar

Anmälde mig precis nu. Första gången jag hört om detta. Bra initiativ :slight_smile:

7 gillningar

Inte jag, men min Pappa fick det för drygt fem år sedan. Nu är det ju lite annorlunda när man själv är patienten som ska behandlas. Han genomgick en så kallad Autolog stamcellstransplantation där man får starka cellgifter för att slå ut så mycket cancerceller som möjligt innan man skördar stamcellerna. Stamcellerna ges sedan tillbaka efter en mycket hög dos cellgifter, för att patienten annars inte skulle överleva. Behandlingen är alltså högdos cytostatika, och stamcellstransplantationen är en förutsättning för att kunna ge behandlingen.

Om man ska donera celler till någon annan behöver man givetvis inte få några cellgifter, men förfarandet med tillväxtsprutor och själva skörden är samma, och det beskrev gubben som piece of cake. Lite värk i ryggen av tillväxtsprutorna men i övrigt helt smärtfritt.

3 gillningar

Jag donerade stamceller tidigare i år till en patient utomlands. Känns bra att kunna hjälpa till. Liten insats för att rädda livet på någon och undvara nära och kära en tragedi

6 gillningar

Bumpar tråden lite, var det verkligen bara 1 person som registrerade sig? :slight_smile: Vill se flera!

2 gillningar

Jag har varit registrerad i många år. Dock aldrig fått träff. :blush:

Även donationsregistret i många år nu.

1 gillning

Kan tillägga att det inte va någon större uppoffring vare sig praktiskt eller fysiskt. Om nån har frågor ska jag svara så gott jag lan

1 gillning

Nu har jag anmält mig tack vara denna tråd! Väntar på att få hem topsnings-kitet.
Tack för att du skrev här :pray:

6 gillningar