Bra och viktig fråga som vi nog är många som behöver fundera på efter senaste årens bergochdalbana!
Har man rätt risknivå så bör man inte freaka ut … men ett sätt att mentalt förbereda sig är att redan nu räkna ut hur illa det kommer att se ut - så man vänjer sig vid siffran både i minus % och kr. Så kallad tillvänjning. Själv har jag varit igenom ett antal krascher så jag har fått erfarenheten live så att säga, men gör ändå en beräkning för att påminna mig om hur det ”ska” se ut i en krasch.
Genomsnittliga börsnedgången får man räkna med är runt -40% - det finns en tråd jag startade om detta här
Ta sen din aktieandel till -40% i din portfölj så får du hur illa det kommer att se ut i snitt. Tex globala portföljen med 90% aktier kommer i snittkraschen att vara -36%.
Räkna även om det i kr så man vänjer sig vid tanken att så kommer det att se ut. Typ, ”japp, jag kommer i snitt kraschen att ligga minus X hundratusen kr”.
Vill man så kan man såklart anta ett värre fall än snittet för att testa sin motståndskraft. Tex -50%.
I tråden ovan står också hur många månader björnmarknader i snitt håller på. Det är oftast inte en sprint-krasch som Corona var utan mer maraton-utdraget lopp där uthållighet är något att förbereda sig på.
Jag har även skrivit ner varför jag ha de olika portföljerna, hur lång sikt de är på, hur jag tänkt när jag investerat så att jag påminner mig om det när det känns som om man håller på att freaka ut … i mitt fall senaste var i finanskrisen 2008. Det är också ett bra sätt att hålla huvudet kallt, för det är precis vad det handlar om.